تحول در مدرسه‌سازی با رویکرد صنعتی‌سازی

صنعتی‌سازی مدیریت فرایند تولید، ساخت و اجرا است که افزایش سرعت احداث مدارس و کاهش زمان ساخت، انبوه‌سازی ساختمان مدارس با استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های نوین، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی، کیفیت بالای ساخت و مقاومت در برابر حوادث طبیعی را به دنبال دارد.

حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در کشور با اشاره به برنامه‌ریزی برای سوق دادن فرایند ساخت مدارس به سمت سازه‌های صنعتی و سبک، گفت: خروج از فرایند ساخت‌وساز سنتی مدارس به سمت مدرن‌سازی و صنعتی‌سازی بناها در درجه نخست به فرهنگ‌سازی و سپس به اعتبار نیاز دارد. در این مسیر اگر همکاری بین دستگاه‌های مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود سرعت اجرای این قبیل مدرسه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برای ساخت ۶۴ مدرسه سبز در کشور برنامه‌ریزی شده و ۲۸۰ مدرسه نیز صنعتی‌سازی شده است. برنامه‌هایی برای ساخت مدارس صنعتی‌ساز، سبک و سریع نیز در نظر داریم که در این زمینه با مجموعه‌های مختلفی رایزنی کردیم و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در کشور، افزود: ۳۱ شهرستان داریم که سرانه فضای آموزشی‌شان کمتر از سه مترمربع است. استفاده از سازه‌های صنعتی طبق نقشه‌ها و استانداردهای مدنظر مدرسه‌سازی می‌تواند به سرعت این خلاءهای آموزشی را برطرف کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه با مجموعه‌های مجری ساختمان‌های صنعتی‌ساز گفت‌وگو کردیم. اعلام کردند در صورت تأمین اعتبار می‌توانند طی مدت کمتری مدارس را با معماری مدنظر سازمان نوسازی تحویل دهند.

خان‌محمدی گفت: باید تلاش کنیم شاخص‌های مطلوب سازمان تعیین و تا پایان دولت محقق شود. تحول در مدرسه‌سازی با رویکرد صنعتی‌سازی اقدامی که لازم است در سال جدید شروع شود، با تلاش مضاعف و بالا بردن سرعت تکمیل پروژه‌ها، باید نیاز کشور در تخریب و مقاوم‌سازی تک‌رقمی شود.

لزوم اجرای صنعتی‌سازی مدارس در مناطق صعب‌العبور و سردسیر

مجید نسیمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، استفاده از طرح سیستم‌های صنعتی‌سازی را یکی از اقدامات و برنامه کاری نوسازی مدارس استان دانست و گفت: این طرح به‌ویژه برای مناطق صعب‌العبور و سردسیر با مدت زمان‌کاری کوتاه پروژه اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز به دلیل نبود توسعه و پیشرفت قابل توجهی در کشور، نتوانستیم چنین پروژه‌ای را برای دیگر مدارس وسعت دهیم. اکنون ۱۴ مدرسه با ۲۱ کلاس درس در دستور کار داریم که شش مدرسه با ۱۲ کلاس درس تحویل شده و مابقی هم درحال اجرا است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اظهار کرد: اجرای طرح سیستم صنعتی‌سازی در مدارس صعب‌العبور با نبود امکانات بتن‌ریزی، دشواری حمل‌ونقل مصالح، صرف هزینه‌های بالا و فقدان عوامل فنی اجرایی با ساخت کیفی، مطلوب‌ترین گزینه برای ساخت‌وساز مدارس در این مناطق است. چراکه سازه مدرسه در فضای کارگاهی به صورت استاندارد پیش ساخته می‌شود و در منطقه موردنظر با امکانات لازم نصب خواهد شد.

وی افزود: برای نازک‌کاری این مدارس از مواد اولیه ساختمان‌سازی معمولی استفاده می‌کنیم، چراکه مصالح پیش‌ساخته همانند کناف یا پی. وی. سی هم در استاندارد هم از نظر کیفی مشکل دارند و به دلیل نبود مقاومت‌های محکم برای فضای آموزشی مناسب نیست. بنابراین از سازه‌ها و سیستم‌های با ماندگاری بالا در این فضاها استفاده می‌شود.

نسیمی کاهش زمان اجرای طرح‌ها و سرعت در فرآیندهای انبوه‌سازی، افزایش عمر مفید سازه‌ها و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز را از دیگر اهداف اجرای رویکرد صنعتی‌سازی دانست و خاطرنشان کرد: این رویکرد افزایش سرعت احداث مدارس و کاهش زمان ساخت، انبوه‌سازی ساختمان مدارس با استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های نوین، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی، کیفیت بالای ساخت و مقاومت در برابر حوادث طبیعی را به دنبال دارد.

کد خبر 659426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.