ضرورت تقویت دالان‌های ارتباطی آسیا

یک کارشناس اقتصادی گفت:در سفر دولت به سوریه، دستاوردهای این سفر مشخص شده است. دالان‌های ارتباطی شرق و غرب، شمال و جنوب، شمال به جنوب شرق و شمال غرب و کریدورهایی که می‌تواند ارتباط بین شرق و غرب آسیا را تسهیل کند بسیار مهم است که باید برای تقویت آن تلاش کرد.

عبدالمجید شیخی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با دستاوردهای اقتصادی سفر دولت به کشور سوریه، اظهار کرد: در گزارش اعضای همراه دولت به دستاوردهای این سفر اشاره شد، همچنین دالان‌های ارتباطی شرق و غرب، شمال و جنوب، شمال به جنوب شرق و شمال غرب و کریدورهایی که می‌تواند ارتباط بین شرق و غرب آسیا را تسهیل کند بسیار مهم است که باید برای تقویت آن تلاش کرد.

وی افزود: هرچه حجم روابط اقتصادی ایران با سوریه، لبنان و عراق گسترش پیدا کند، تأثیر مضاعفی در مبادلات بین شرق و غرب آسیا با مرکزیت ایران خواهد داشت، به طور مثال خط راه آهن بین خلیج فارس و دریای مدیترانه باید جدی گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: جا دارد کشورهای مقاومت نیز با برقراری ارتباط بین ایران، عراق و سوریه یک منطقه اقتصادی ویژه برای خود تعریف کنند که با سفر دولت این زمینه بهتر فراهم می‌شود. کشورهای مقاومت با تعیین دقیق مواضع هماهنگ مقاومت در حوزه اقتصادی در منطقه، باید طعم خوداتکایی منطقه‌ای در زمینه اقتصاد را به مردم بچشانند و شفافیت آن نیز برای مردم بیشتر شود.

به گزارش ایمنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به همراه تعدادی از وزرای وقت سیاسی و اقتصادی در روزهای سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، به دعوت رسمی بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه، به کشور سوریه سفر کردند. این سفر پس از ۱۳ سال فاصله به منظور افزایش و تقویت روابط چند جانبه به‌خصوص روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و سوریه انجام گرفت و توافق‌های آن می‌تواند آینده خوبی را برای دو کشور به ارمغان بیاورد.

از جمله نتایج آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وعده هفت برابر شدن میزان صادرات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ۲ کشور،

امضای ۱۵ سند همکاری که از نظر تعداد و اهمیت موضوعات بی‌سابقه بوده است،

سفر سالیانه پنجاه هزار زائر ایرانی به سوریه، تسهیل راه‌های هوایی و دریایی بین دو کشور،

رفع موانع مالی، بیمه‌ای و گمرکی صادرکنندگان و شرکت‌های ایرانی به سوریه و باز شدن راه‌هایی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و کاهش زمان صادرات کالاهای آن شرکت‌ها به سوریه،

تاکید ایران در راستای منافع ملی خود ضمن حفظ تمامیت ارضی هر دو کشور بر حمایت‌هایش از جبهه مقاومت،

همچنین مقرر شده است که تا هفته‌های آینده مسئولان دو کشور برای پیشبرد توافق‌ها با یکدیگر دیدار داشته باشند.

کد خبر 659387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.