۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
فضاپیما چه تفاوتی با هواپیما دارد؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: هواپیما با توجه به سرعت بسیاری که با موتورهای قدرتمند خود به دست می‌آورد، روی بخش زیادی از توده‌های هوا سوار می‌شود و به واسطه همین ویژگی پرواز می‌کند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تفاوت بین پرواز و سفر به فضای خارج از جو اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های اصلی جو و فضای خارج از آن وجود هوایی است که هنگام حرکت حس می‌شود.

وی افزود: به طور مثال زمانی که در خودرو در حال حرکت هستیم و دست خود را از پنجره بیرون می‌بریم، وجود هوا را احساس می‌کنیم.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: در این هنگام ممکن است سرعت خودرو به قدری باشد که دست روی هوا سوار شود، این ویژگی در ساخت هواپیما کاربرد دارد و باعث به پرواز درآمدن آن می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع هواپیما با توجه به سرعت بسیاری که با موتورهای قدرتمند خود به دست می‌آورد، روی بخش زیادی از توده‌های هوا سوار می‌شود و به واسطه همین ویژگی پرواز می‌کند.

مرادی درباره شرایط پرواز در فضا گفت: زمانی از ارتفاع مشخصی بالاتر برویم جو زمین به قدری رقیق می‌شود که در عمل حرکت روی توده‌های هوا امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: در این هنگام ویژگی‌های فیزیکی که به بشر امکان ساخت بال می‌داد و به واسطه آن می‌توانستیم، پرواز کنیم، از بین می‌رود. در واقع برای حرکت در فضا به نیروهای واکنشی نیاز داریم.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: برای حرکت دادن موشک‌ها در فضای خارج از جو به نیروهایی نیاز داریم که شتاب ایجاد کند. از جمله این نیروها می‌توان به سوخت موشک و موتورهای ویژه‌ای که موشک را به سمت بالا هدایت می‌کند، اشاره کرد.

کد خبر 658669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.