توسعه توریسم فضایی در گرو پیشرفت تکنولوژی

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: بشر در حوزه توریسم فضایی با مشکل تکنولوژیکی مواجه شده است؛ درواقع هرچه پژوهشگران بتوانند موشک‌های فضایی و وسایل حمل‌ونقل به‌صرفه‌تری تولید کنند، بیشتر می‌توانند به توریسم فضایی ایده‌آل نزدیک شوند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مراحل توسعه توریسم فضایی، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های توریسم فضایی اعزام توریست‌ها به فضای خارج از جو است که جزو مهم‌ترین مراحل این صنعت محسوب می‌شود.

وی افزود: مرحله اعزام توریست به فضا از این جهت اهمیت دارد که باید فرد با سلامت کامل به فضا اعزام و بازگردانده شود؛ بنابراین باید تا حد امکان ریسک‌های ناشی از سفر فضایی را کاهش داد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: امروزه با گسترش تجهیزات حوزه هوافضا موشک‌های بسیاری ساخته‌شده است که امکان اعزام مسافران را به فضا فراهم می‌کند، اما در این حوزه کشور آمریکا تجربه نامطلوبی دارد.

وی اشاره کرد: آمریکا در پرتاب موشک‌های شاتل خود با تجربه ناگواری مواجه شد و برخی از موشک‌ها منفجر شده و منجر به کشته‌شدن تعدادی از فضانوردان شد؛ این فاجعه نشان می‌دهد که اعزام فضانورد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مرادی در رابطه با سایر چالش‌های توریسم فضایی گفت: در حوزه توریسم فضایی چالشی پیرامون هزینه‌های سفر نیز مطرح می‌شود؛ درواقع پروژه‌های فضایی به گونه‌ای است که به ازای هر کیلوگرم وزن اضافه تکنولوژی و هزینه مورد نیاز بسیار افزایش می‌یابد.

وی افزود: بشر در حوزه توریسم فضایی با مشکل تکنولوژیکی مواجه شده است؛ درواقع هرچه پژوهشگران بتوانند موشک‌های فضایی و وسایل حمل و نقل به‌صرفه‌تری تولید کنند بیشتر می‌توانند به توریسم فضایی ایده‌آل نزدیک شوند.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: بشر باید بتواند به موشک‌هی فضایی دست‌یابد که در وزن بار انعطاف‌پذیر باشد؛ درواقع توریسم فضایی نیازمند تکنولوژی است که با افزایش وزن بار شاهد افزایش هزینه و ریسک نباشد.

وی اشاره کرد: هواپیما وسیله‌ای است که می‌تواند تا حدود زیادی در تحمل وزن بار انعطاف داشته‌باشد، اما فضاپیماها از این قابلیت برخوردار نیست؛ بنابراین لازم است که تکنولوژی تجهیزات فضایی به این سمت هدایت شود.

مرادی تاکید کرد: تنها بخشی از تجهیزات توریسم فضایی وابسته به تکنولوژی است و بخش دیگری از الزامات توریسم فضایی سوختی است که برای فضاپیماها استفاده می‌شود؛ درواقع میزان بهره‌وری سوخت در هزینه‌های سفرهای فضایی تأثیرگذار است.

کد خبر 625509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.