لزوم احیای مسجدمحوری در فرهنگ جامعه

امام جمعه موقت غرب اصفهان گفت: مسجد یکی از دیگر مراکز مهم در فرهنگ است، مسجدمحوری بار دیگر باید احیا شود. فرهنگ ما با اسلام و نام ائمه اطهار (ع) گره خورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط امروز _جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه_ در خطبه‌های نماز جمعه غرب اصفهان اظهار کرد: حدود ۱۰۰ سال از واقعه غم‌بار تخریب قبور ائمه در قبرستان بقیع می‌گذرد که دل‌های همه مسلمانان و به‌ویژه شیعیان را به درد آورد.

وی افزود: امیدواریم شاهد بازسازی این بقعه ملکوتی باشیم زیرا به جز با بازسازی دوباره این قبور دل‌های ما آرام نمی‌شود.

امام جمعه موقت رهنان با اشاره به تأکید ائمه اطهار (ع) به مشورت، گفت: روز نهم اردیبهشت‌ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام شوراها و نقش مشورت کردن با مردم، زیر سایه تعالیم الهی، نام‌گذاری شده است. امید است که این قانون، در نقش دادن به رأی مردم برای اداره امور کشور موثر باشد و این از امتیازات نظام جمهوری اسلامی ایران است که این فضا را برای مردم فراهم کرده است.

وی با اشاره به دوازدهم اردیبهشت‌ماه و روز معلم، تصریح کرد: روز معلم با نام شهید مطهری که ویژگی‌های شهادت و اجتهاد و به روز بودن را داشت، به‌هم گره خورده است. اسلام به علم و دانش توجه ویژه‌ای دارد.

خطاط افزود: معلم در آموزه‌های اسلامی احترام دارد، نه فقط به دلیل انتقال مفاهیم به دیگران، بلکه به این دلیل که در کنار این انتقال مفاهیم باید به فکر رشد و تعالی و تربیت متعلم بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ وظیفه در برابر معلم ذکر شده است، افزود: اولین مورد تعظیم و احترام در برابر مقام معلم است، اما معلمی که در راستای رشد و پرورش متعلمان گام بردارد که گاهی به این امر توجه نمی‌شود و شاید اگر به این مسئله توجه می‌شد، شاهد برخی ناهنجاری‌های اجتماعی نبودیم.

امام جمعه موقت رهنان اضافه کرد: هنوز کسی متصدی وزارت آموزش و پرورش نیست که بتواند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد. اساسی‌ترین نقطه‌ای که در تربیت اشخاص نقش دارد، بدون متولی است. امید است فرد دغدغه‌مند و شایسته‌ای برای این مقام انتخاب شود و جوانانی در آموزش‌وپروش رشد کنند که تضمین‌کننده عزت و اقتدار کشور باشند.

وی با اشاره به دوم اردیبهشت‌ماه و سالروز اعلام انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: ستون و اساس نظام جمهوری اسلامی فرهنگ است. مسئله فرهنگ از اساسی‌ترین نکاتی است که باید در کشور مورد توجه قرار بگیرد، اما مورد غفلت قرار گرفته است.

خطاط اضافه کرد: یکی از مراکز اساسی در شکل گرفتن فرهنگ، مدرسه و آموزش‌وپرورش است. مسجد یکی از دیگر مراکز مهم در شکل‌گیری فرهنگ است. مسجدمحوری بار دیگر باید احیا شود زیرا فرهنگ ما با اسلام و نام ائمه اطهار (ع) گره خورده است.

وی با اشاره به غفلت از مساجد، گفت: ما به تدریج اقدامات فرهنگی را از مساجد جدا کردیم و از آن غفلت کردیم. مراکز فرهنگی را از مسجد فاصله دادیم و مساجد محدود به چند رکعت نماز شد.

امام جمعه موقت غرب اصفهان افزود: مساجد باید نقش اولیه خود را پس گیرند. برخی از متولیان فرهنگی به درهم‌تنیدگی فرهنگ ایرانی و اسلامی توجه کافی را ندارند و وقتی بودجه‌های فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند، به مباحث دینی کم‌توجهی می‌شود.

وی تصریح کرد: بودجه‌های کلان و ساختمان‌های عریض و طویل و سرسام‌آور را به اسم فرهنگ خرج می‌کنیم، اما آن فرهنگی که ما به اعتقاد داریم، طور دیگری است و همان فرهنگ ایرانی-اسلامی است.

خطاط خاطرنشان کرد: حجاب ریشه در فرهنگ ما دارد. عده‌ای با غفلت می‌خواهند حجاب که سرمایه ایرانی و اسلامی ما است را به تاراج ببرند.

وی با اشاره به شهادت آیت‌الله سلیمانی، گفت: اینکه یک عضو مجلس خبرگان رهبری، اینقدر بی‌پیرایه و ساده در جامعه به کارهای شخصی خود می‌پردازد، نکته مهمی است. آن‌هایی که از کوچک‌ترین اتفاقی سوژه می‌گیرند، در این مورد اعلام موضع نکردند.

کد خبر 657560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.