شناسایی ۵۳۹ کلاهبردار در فضای مجازی و استرداد ۴۶ میلیارد ریال به مال‌باختگان

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان از شناسایی ۵۳۹ کلاهبردار در فضای مجازی و استرداد ۴۶ میلیارد ریال به مال‌باختگان با مسدودسازی حساب‌های بانکی کلاهبرداران خبر داد.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جرم کلاهبرداری در فضای مجازی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان همچنان یکی از پرتعدادترین پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا است که این موضوع از دانش ضعیف کاربران نسبت به استفاده از این فضا حکایت دارد.

وی افزود: در فروردین‌ماه سال جاری ۵۳۹ کلاهبردار در فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان شناسایی و با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته حساب‌های بانکی آنها مسدود شد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان از شناسایی ۱۴۵ درگاه بانکی جعلی در بستر اینترنت خبر داد و گفت: در این مدت ۴۶ میلیارد ریال وجوه حاصله از کلاهبرداری‌های صورت گرفته در فضای مجازی نیز کشف و به مال‌باختگان مسترد شد.

وی با بیان اینکه بیشتر کلاهبرداری‌های فضای مجازی در بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام صورت می‌گیرد، ادامه داد: شهروندان از شبکه‌های اجتماعی داخلی برای انجام فعالیت‌های خود بهره‌برداری کنند و به تبلیغات فریبنده در بستر شبکه‌های خارجی توجه نداشته باشند.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به تعداد زیاد پرونده‌های کلاهبرداری با شگرد برنده شدن در قرعه‌کشی مسابقات تلویزیونی و رادیویی، تصریح کرد: شهروندان باید این نکته را همیشه مد نظر قرار دهند که هیچ ارگان و نهاد معتبری مانند سازمان صدا و سیما برای اعلام برنده شدن افراد در قرعه‌کشی از طریق بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی اقدام نمی‌کند و برای تحویل دادن جایزه به برنده‌شدگان شماره حساب و رمز کارت بانکی را نمی‌پرسد.

وی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان شبانه روز آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند، خاطرنشان کرد: افراد هرگونه سوال، درخواست، موارد مشکوک یا گزارشات خود از جرایم در فضای مجازی را در تمام ساعات شبانه روز با مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

کد خبر 657439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.