۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
آیا حمل‌ونقل ایمن است؟

برخی از مسئولان معتقد هستند حمل‌ونقل ایمن نیست و این مهم باعث افزایش تصادفات و سایر حوادث شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا از برنامه‌ریزی برای تجهیز ناوگان باری کشور به سامانه سپهتن خبرداد و اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری چهار جانبه برای راه‌اندازی سامانه سپهتن انجام شده است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که با ابتکار پلیس و سایر دستگاه‌ها از سال‌های قبل دنبال شد، این بود که بتوانیم کامیون‌ها، تریلی‌ها و تانکر را که به طور معمول کنترل نمی‌شود به صورت سیستماتیک و هوشمند کنترل کنیم، در همین راستا نیز سامانه سپهتن اجرایی شد.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بعد از نصب این سامانه، کامیون‌ها و تریلی‌ها با حرکت از مبدا تا رسیدن به مقصد از سوی پلیس رصد می‌شوند و نحوه رانندگی، وضعیت راننده و سایر موارد که نیاز به کنترل دارد را همانند اتوبوس‌ها کنترل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سامانه سپهتن از سال ۹۳ روی اتوبوس‌ها نصب شده بود، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار اتوبوس این نرم‌افزار صد در صد ایرانی را دارند و از این طریق رفتارهای ترافیکی آن‌ها کنترل می‌شود.

هادیانفر از تجهیز ۳۶۸ هزار دستگاه ناوگان باری جاده‌ای به سامانه سپهتن نیز خبرداد و اضافه کرد: با مصوبه دولت ۳۶۸ هزار دستگاه کامیون، تریلر و تانکر تا آخر امسال به این سامانه مجهز می‌شوند تا بر تردد و تخلفات آن‌ها نظارت داشته باشیم، چراکه اکنون نظارت سیستمی بر این وسایل نقلیه و رفتارهای پرخطر آن‌ها وجود ندارد.

وی در خصوص اهداف تجهیز ناوگان باری جاده‌ای به سامانه سپهتن، ادامه داد: تسهیل و ایجاد نظم در ترددها، پیشگیری از تصادفات و بهینه‌سازی مصرف سوخت، جزو هدف‌هایی است که در این طرح پیش‌بینی شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به نقاط حادثه‌ساز جاده‌ای و ایمنی خودروها، خاطرنشان کرد: دو هزار نقطه پرخطر در شهرها وجود دارد که شهرداری‌ها باید آن را رفع خطر کنند، ایمنی خودروها بحث بسیار جدی است که باید در این حوزه وزارت صمت و سازمان استاندارد اقدامات جدی انجام دهند، در نوروز ۱۳ دستگاه خودرو در تصادفات دچار حریق شدند و افرادی که در آن‌ها بودند، دچار سوختگی شدند.

وی با بیان اینکه پنج عامل مدیریت، عامل انسانی، راه، وسیله و اصلاح قوانین و مقررات عوامل اصلی تصادفات است، افزود: معتقدیم که قوانین بازدارنده نیست و باید اصلاح شود.

حمل‌ونقل ایمن نداریم

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حمل‌ونقل ایمن نداریم، گفت: در تعطیلات عید فطر ۱۶۰ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند.

وی با بیان اینکه باید تلاش بیشتری در خصوص ایمنی حمل‌ونقل در کشور صورت گیرد، ادامه داد: جاده‌های ما نیز ایمنی کافی را برای تردد وسایل نقلیه ندارد.

کد خبر 656989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.