تخصیص ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ۴ درصدی مشاغل خانگی به اصفهان

سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال استان اصفهان گفت: ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات چهاردرصدی مشاغل خانگی به استان اصفهان اختصاص یافته که تا به امروز حدود ۸۵ درصد از اعتبار مشاغل خانگی جذب شده است.

سیدمهدی قائم مقامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به مناسبت «روز جهانی کارگر» اظهار کرد: سال گذشته تسهیلات قرض‌الحسنه جز ۲ بند ب تبصره ۱۶، در مجموع به مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعلام شد و اعتبار خوبی به استان اصفهان تعلق گرفت.

وی با بیان اینکه بیشتر بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ درگیر پرداخت این مبلغ کلان بودند تصریح کرد: در این پرداخت‌ها به ازای هر ۱۵۰ میلیون تومان، باید یک شغل ایجاد می‌شد. همچنین سقف وام کارفرمایی هم ۴۰ میلیارد ریال برای هر کارفرما در نظر گرفته شده بود.

سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: با توجه به اینکه اعتبار بند ۲ تبصره ۱۶ در سه ماهه پایانی سال گذشته ابلاغ شد، در طول مدت پایانی سال معرفی افراد واجد شرایط به بانک‌ها انجام شد و تا امروز حدود ۲۰ درصد تسهیلات جذب شده است.

به گفته قائم مقامی، آخرین موردی که در شورای عالی اشتغال کشور به شکل غیررسمی اعلام شد، تمدید پرداخت موظفی بانک‌ها تا پایان تیرماه سال جاری است. بنیاد علوی، بنیاد برکت، بسیج و سایر دستگاه‌ها مشمول این بند هستند و طرح‌های اشغال متنوعی معرفی کرده‌اند.

وی در رابطه با پرداخت تسهیلات به نهادهای حمایتی و مددجویان این نهادها اظهار کرد: این موضوع جز یک بند ب تبصره ۱۶ است اما در رابطه با بند دو، این نخستین بار بود که سقف اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریال به استان اصفهان تعلق گرفت و ابلاغ شد.

سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه سه بانک عامل اعلام کرده‌اند قادر به پرداخت تسهیلات این دوره نیستند افزود: در زمان حاضر و با تمدید مهلت پرداخت تسهیلات بانکی، پیگیر مصوبات شورای عالی اشتغال برای ابلاغ به استان هستیم.

قائم مقامی در رابطه با نرخ اشتغال در کل استان اصفهان تصریح کرد: نرخ مشارکت در بحث اشتغال استان کاهش اندکی داشته که بخشی از این مهم مربوط به کارها و مشاغل فصلی است، آخرین آماری که مرکز آمار اعلام کرد مربوط به پاییز سال ۱۴۰۱ بود که در کل کشور از ۸.۲ به ۸.۱ کاهش پیدا کرد.

وی اشتغال ثبت شده در کل استان اصفهان را ۷۶ هزار شغل با کدملی مشخص توسط همه دستگاه‌های اجرایی مطرح کرد و گفت: شهرستان‌های غرب و جنوب استان از جمله فریدن و سمیرم درصد ثبت اشتغال بالای ۱۰۰ درصدی نسبت به سهمیه مشخص شده داشتند.

تحقق ۸۵ درصدی اعتبار مشاغل خانگی در استان اصفهان

سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کار استان اصفهان در ادامه به موضوع مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات چهاردرصدی مشاغل خانگی به استان اصفهان اختصاص یافته که تا به امروز حدود ۸۵ درصد از اعتبار مشاغل خانگی جذب شده است.

قائم مقامی با اعلام اینکه به تازگی اعتبارات تبصره ۱۸ هم ابلاغ شده است ادامه داد: سود تسهیلات این تبصره، ۱۱ تا ۱۸ درصد است و سقف پرداخت ندارد. این تسهیلات به کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که قصد تکمیل و توسعه کارگاهی دارند تعلق می‌گیرد.

وی گفت: در زمان حاضر سرانه اشتغال بر اساس مبلغ وام ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر یک شغل است اما هر اندازه که بتوانند طرح توجیهی داشته باشند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

سرپرست مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره کار استان اصفهان سپس با اشاره به شیوه نامه اجرایی نظام جامع پایش اشتغال کشور گفت: در ذیل برنامه زیست بوم ملی اشتغال که توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم تعریف و تنظیم شده، اصل بر صحت سنجی اشتغال و کارآفرینی است.

قائم مقامی تصریح کرد: آمار اشتغال نهادهای اجرایی در سال‌های گذشته در سامانه‌ای بنام رصد اشتغال ثبت می‌شد و همچنان هم این کار انجام می‌شود. این سامانه ملی در قالب ثبت اشتغال کشوری، به‌منظور نظارت بر چگونگی تحقق اهداف اشتغال به‌صورت کمی و کیفی اشتغال در سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور و نیز راستی آزمایی طرح، طراحی شده است.

وی با بیان اینکه شیوه نامه اجرایی نظام جامع پایش اشتغال هم بر همین اساس تنظیم و تدوین شده است، ادامه داد: با برنامه‌های دولت و وزارت کار، توزیع منابع و اشتغال که از اولویت‌های اصلی دولت است در جای خود به دور از هر گونه انحرافی پیگیری و دنبال خواهد شد.

کد خبر 656981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.