توسعه صنعت توریسم یکی از راهبردهای ایجاد اشتغال است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: یکی از راهبردهای ایجاد اشتغال، توسعه صنعت توریسم بر مبنای پایش مکان‌های طبیعی متنوع، مفرح و جاذب گردشگر با سطح دسترسی مناسب است و شورای اسلامی و شهرداری شیراز درصدد بررسی توانمندی‌های ژئوپارک و ارائه راهکارهای مدیریتی جذب گردشگر در شیراز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی کیانی‌رحیمی امروز_ یک‌شنبه شانزدهم بهمن_ در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی یک ژئوپارک شهری در شیراز اظهار کرد: ایران جایگاه مهمی در جهان از دیدگاه ویژگی‌های طبیعی و گوناگونی زمین شناختی دارد.

وی با بیان اینکه مناطق مختلفی از ایران، ظرفیت معرفی جهت ژئوپارک را دارد، افزود: ژئوتوریسم و ژئومورفوتوریسم، رویکردی مسئولانه، حفاظتی و علمی درباره پدیده‌های منحصر به فرد طبیعی در چارچوب شناسایی ژئومورفوسایت ها است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: امروزه موضوع زمین‏ گردشگری (ژئوتوریسم) و ژئوپارک، رویکرد اصلی توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و همچنین مناطقی است که منابع و ذخایر طبیعی محدود داشته یا از لحاظ صنایع و تولیدها ضعیف بوده‬ است اما دارای جاذبه‌های ارزشمند زمین شناختی و زمین ریخت‌شناسی (ژئومورفولوژیکی) هستند.

وی افزود: گسترش شهرنشینی و فعالیت‌های مختلف انسانی که موجب افزایش فشار بر محیط‌های طبیعی و اکوسیستم‌ها است، باعث مطرح شدن توسعه پایدار و توجه بیشتر بر محیط‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی شده است، ژئوپارک‌ها علاوه بر توجه به جاذبه‌های زمین‌شناختی، بر تفسیر و آموزش، حفاظت گونه‌های مختلف میراث و همچنین شکوفایی اقتصادی و فرهنگی جامعه میزبان تأکید دارند.

کیانی‌رحیمی اضافه کرد: ژئوپارک یک محدوده جغرافیایی مشخص است که با استفاده از جاذبه‌های طبیعی زمین‌شناختی و زمین ریخت‌شناسی، جامعه محلی را به طور مستقیم درگیر مباحث حفاظت، مدیریت و بهره‌برداری و آموزش می‌کند و به این ترتیب دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری را میسر می‌سازد.

وی تصریح کرد: یکی از راهبردهای ایجاد اشتغال، توسعه صنعت توریسم بر مبنای پایش مکان‌های طبیعی متنوع، مفرح و جاذب گردشگر با سطح دسترسی مناسب است و شورای اسلامی و شهرداری شیراز درصدد بررسی توانمندی‌های ژئوپارک و ارائه راهکارهای مدیریتی جذب گردشگر در شیراز است که با پیمایش میدانی ظرفیت‌های ژئوتوریستی شامل ژئوسایت‌ها، ژئومورفوسایت‌ها و نیز سایت‌های فرهنگی و اقتصادی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: علاوه بر ژئوسایت‌های طبیعی، سایت‌های فرهنگی و اقتصادی نیز اهمیت زیادی داشته‌اند.

کد خبر 639051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.