۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۶
اشتغال نابرابر

«دانشجویانی که در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کنند، همواره با مشکلات بسیاری مانند پرداخت هزینه، کمبود امکانات لازم برای تحصیل، نداشتن دسترسی به منابع روز دنیا و شرایط سختی برای استخدام مواجه هستند که در دانشگاه‌های دولتی این شرایط مشاهده نمی‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره سیستم آموزشی جزو مهم‌ترین مشخصه‌های کشوری توسعه‌یافته محسوب می‌شود، زیرا جامعه هر کشور براساس سیستم آموزش آن تربیت می‌شوند و بر همین اساس می‌توانند آینده خود و بشریت را تحت تأثیر قرار دهند. سیستم آموزشی ایران همواره با انتقادهای بسیاری از طرف کارشناسان، دانشجویان و دانش‌آموزان مواجه شده است، اما یکی از ضعف‌های اصلی آموزش در کشور نبود عدالت آموزشی است.

بیشتر بخوانید: توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه لازمه ایجاد اشتغال پایدار است

عدالت آموزشی به معنای دسترسی تمام دانشجویان و دانش‌آموزان به محتوای درسی و امکانات لازم برای ادامه تحصیل است، اما متأسفانه در کشور به دلیل وجود مراکز آموزشی متفاوت از جمله دولتی، پیام‌نور، آزاد و غیرانتفاعی عدالت آموزشی تحت تأثیر قرار گرفته است و دانشجویان هر یک از دانشگاه‌ها با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه هستند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در هنگام نبود عدالت آموزشی پدید می‌آید، نبود شرایط مناسب برای استخدام دانشجویان در شغل مرتبط با رشته است که در حال حاضر باوجود تنوع در بین دانشگاه‌ها این مسئله بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.

شرط معدل عدالت را در استخدام دانشجویان برقرار نکرده است

آرمان، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور در رابطه با نقش عدالت آموزشی در اشتغال دانشجویان، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از مسائلی که همواره در حوزه استخدام دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد، تفاوت معدل است.

وی می‌افزاید: به طور کلی تعیین معدل برای اینکه دانشجویان در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند سپس وارد صنایع دولتی شوند، اقدام مناسبی نیست.

این دانشجو ادامه می‌دهد: درواقع برای اینکه یک فارغ‌التحصیل بخواهد در آزمون استخدامی متناسب با رشته خود شرکت کند نباید معدل مدنظر قرار گیرد، زیرا اگر دانشجو اهل علم باشد و به درس اهمیت دهد، قطعاً می‌تواند در آزمون موفق شود.

وی تاکید می‌کند: برخی از افراد ممکن است به درس خود اهمیت دهند، اما در دوران تحصیل با مشکلی مواجه شوند که موفقیت آن‌ها را در کسب معدل برتر تحت‌الشعاع قرار دهد و این مسئله نباید در اشتغال آن‌ها تاثیر داشته باشد.

آرمان با اشاره به اینکه وجود شرط معدل نمی‌تواند عدالت را در حوزه اشتغال برقرار کند، می‌گوید: به طور کلی عدالت باید توسط خود دانشجویان برقرار شود تا هر فرد مبتنی بر میزان تلاش خود پاداش دریافت کند.

وی می‌افزاید: امتیازهای آموزشی که برای معدل در نظر گرفته می‌شود، باید در مسائل دیگری مانند خدمت سربازی لحاظ شود.

این دانشجو تاکید می‌کند: درواقع اینکه امتیازهای ویژه‌ای برای معدل برتر قرار داده شود، اقدام خوبی است، اما اینکه معدل در شرایط اشتغال افراد تاثیر داشته باشد و محدودیت ایجاد کند، اقدام مطلوبی نیست.

نقش تغییرات کنکور ۱۴۰۲ در بهبود وضعیت اشتغال دانشجویان

مریم، دانشجوی یکی از دانشکده‌های فنی معتبر کشور در رابطه با نقش آزمون سراسری در حوزه اشتغال دانشجویان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سالیان اخیر همواره شاهد این بوده‌ایم که افراد ثروتمند توانسته‌اند در دانشگاه‌های برتر و مطرح کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

وی می‌افزاید: افرادی که در دانشگاه‌های مطرح کشور پذیرش می‌شوند، معمولاً از توان مالی مطلوبی برخوردار هستند و اکثر این افراد در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند.

این دانشجو ادامه می‌دهد: متاسفانه همواره افرادی که در روستاها یا مناطق محروم زندگی می‌کنند و از توانایی مالی مطلوبی برخوردار نیستند، فرصت حضور در دانشگاه‌های مطرح کشور را ندارند.

وی تصریح می‌کند: این مسئله به دلیل شرایط برگزاری آزمون سراسری شکل گرفته است. در حال حاضر کنکور به‌گونه‌ای است که اگر فردی توانایی پرداخت هزینه کلاس‌های مربوط به آزمون را داشته‌باشد و مهارت تست‌زنی را فراگیرد، می‌تواند در کنکور رتبه قابل قبولی کسب کند.

مریم با اشاره به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ می‌گوید: با وجود مشکلاتی که در حوزه عدالت آموزشی مشاهده می‌شود، ممکن است در سال جاری قرار دادن شرط معدل و دو مرحله‌ای شدن کنکور به افرادی که از توانایی مالی مطلوبی برخوردار نیستند، کمک کند.

وی تاکید می‌کند: این مسئله با توجه به اینکه برای استخدام در صنایع و کسب اشتغال دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده مورد توجه قرار می‌گیرد، بسیار حائز اهمیت است.

این دانشجو ادامه می‌دهد: متاسفانه افرادی که در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل کرده‌اند مانند دانش‌آموختگان دانشگاه دولتی نمی‌توانند به راحتی در شغل مورد نظر خود استخدام شوند.

وی در همین رابطه می‌افزاید: شرایط تحصیل دانشجویان در دانشگاه دولتی و غیردولتی یکسان است، اما افرادی که در دانشگاه‌های غیر دولتی تحصیل می‌کنند، ممکن است به دلیل معدل پایین یا پایان‌نامه با مشکلاتی در حوزه استخدام مواجه شوند.

شرایط سخت تحصیل برای دانشجویان دانشگاه غیردولتی

محسن، دانشجوی دکترای شیمی آلی در رابطه با تبعیض بین دانشگاه‌ها در حوزه اشتغال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مسائلی که همواره برای دانشجویان حائز اهمیت است، اشتغال در صنایع است.

وی افزود: اینکه مهارت‌ها و مسائلی که در دانشگاه فرا می‌گیریم چه میزان در صنعت کاربرد دارد، موضوع بسیار حائز اهمیتی است. متاسفانه در حوزه اشتغال نیز بین دانشگاه‌های کشور با تبعیض مواجه هستیم.

این دانشجوی دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: زمانی که آزمون‌های استخدامی برگزار می‌شود، همواره دانشجویانی که در دانشگاه‌های مطرح کشور تحصیل کرده‌اند، اولویت پذیرش بیشتری دارند.

محسن تاکید می‌کند: متاسفانه دانشجویانی که در دانشگاه‌های غیر دولتی تحصیل می‌کنند، همواره با مشکلات بسیاری مانند پرداخت هزینه، کمبود امکانات لازم برای تحصیل، نداشتن دسترسی به منابع روز دنیا و شرایط سختی برای استخدام مواجه هستند.

وی می‌افزاید: در دانشگاه‌های دولتی این شرایط مشاهده نمی‌شود و حتی برخی از دانشگاه‌ها دانشجویان خود را برای ادامه تحصیل بورسیه می‌کنند که این مسئله در دانشگاه‌های غیر دولتی اصلاً مشاهده نمی‌شود.

کد خبر 654022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.