آموزش، نقش اساسی در تحقق راهبردهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد

فرماندار شهرستان لنجان گفت: با تکیه بر پیوست فرهنگی-رسانه‌ای می‌توان با استفاده از ظرفیت هنر و تولید محتوای جذاب، مزیت و محاسن فرزندآوری همچون ایجاد حس نشاط و افزایش احساس مسئولیت پذیری، کاهش ریسک طلاق عاطفی، تکامل بیشتر شخصیتی والدین و… را به خوبی برای خانواده‌ها تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا محمدی فشارکی در نشست در جمع نخبگان شهرستان لنجان با بیان اینکه زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات جمعیت‌شناسی نرخ رشد جمعیت در کشور در حال کاهش است و در صورت تداوم روند فعلی باروری، رشد جمعیت کشور با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی، افزود: مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته به‌طور مداوم به موضوعات مرتبط با افزایش جمعیت اشاره کرده‌اند و تذکرات بسیاری را درخصوص فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به‌سمت پیری جمعیت به مسئولان داده‌اند چراکه «جوانی جمعیت» یکی از زیربناهای اصلی کشور به‌شمار می‌آید.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب درخصوص لزوم تغییر سیاست‌های جمعیتی صحبت‌های کاربردی بسیاری را ارائه کرده‌اند و با توجه به اهمیت موضوع معظم‌له در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند چراکه جوانی جمعیت، همه ابعاد از جمله امنیت، سلامت و آموزش را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه در بحث فرزندآوری مسائل فرهنگی از مسائل اقتصادی پیشی گرفته است، گفت: امروز مسائل متعددی در بحث فرزندآوری مطرح می‌شود به‌گونه‌ای که عوامل گوناگونی دست به دست هم داده‌اند تا خانواده‌ها زیر بار قبول مسئولیت فرزند نروند.

محمدی اضافه کرد: براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته نداشتن شغل، ازدواج برخی از جوانان را به تأخیر انداخته است و یا وضعیت اقتصادی و معیشتی برخی از خانواده‌ها آنها را مجاب کرده که حداکثر یک فرزند داشته باشند از این رو نیاز است در کنار ورود جهادی به مبحث فرهنگ‌سازی، ارائه مشوق‌هایی چون تأمین زمین مسکونی، تأمین فضای مناسب برای مادر و کودک، پرداخت تسهیلات قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری و… نیز تسهیل شود.

وی ادامه داد: دولت مردمی با توجه به حساسیت موضوع و لزوم حرکت در مسیر سیاست‌های تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تلاش است در حوزه جوانی جمعیت اقدامات موثرتری را به مرحله اجرا برساند و بر همین اساس شاهد تشکیل «قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» زیر نظر قرارگاه اصلی در سراسر شهرستان‌های کشور هستیم.

فرماندار شهرستان لنجان عنوان کرد: یکی از فلسفه‌های تشکیل «قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در شهرستان‌ها شناسایی چالش‌ها و موانع پیش رو در این حوزه بوده تا بتوان پس از احصاء مشکلات راهکارهای عملیاتی درخصوص آنها ارائه شود.

وی با بیان اینکه مطابق هرم جمعیتی ایران، متأسفانه جمعیت پیر کشور در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: پیوست فرهنگی در اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند چراکه تغییر نگرش در جامعه و خانواده‌ها یکی از اهدافی است که در قانون جوانی جمعیت دنبال می‌شود از این رو با استفاده از پیوست فرهنگی و رسانه‌ای می‌توان امیدوار بود اهداف ترسیم شده در این قانون محقق شود.

محمدی با بیان اینکه با گفتمان سازی باید در مسیری گام برداشته شود که جوانی جمعیت به گفتمان غالب در شهرستان تبدیل شود، یادآور شد: قطعاً مشوق‌های اقتصادی به تنهایی بر تحول جمعیت تأثیر گذار نخواهند بود، بلکه در کنار اجرایی شدن ابلاغیه‌ها و اسناد بالا دستی در میدان عمل، برای به نتیجه رسیدن این مهم نیازمند یک پیوست فرهنگی-رسانه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش، نقش اساسی در تحقق راهبردهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد، افزود: انتظار می‌رود جلسات کارشناسی با حضور متخصصان حوزه خانواده و جوانی جمعیت و همچنین نخبگان، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در شهرستان لنجان برگزار شود تا ضمن بازنگری در انگاره‌ها و گزاره‌های سال‌های اخیر، شاهد تهیه و تدوین پیوست فرهنگی- رسانه‌ای بر اساس بوم شهرستان لنجان باشیم.

فرماندار شهرستان لنجان سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی را یکی از راهکارهای اصلی پیشبرد قانون جوانی جمعیت دانست و تصریح کرد: با تکیه بر پیوست فرهنگی-رسانه‌ای می‌توان با استفاده از ظرفیت هنر و تولید محتوای جذاب، مزیت و محاسن فرزندآوری همچون ایجاد حس نشاط و افزایش احساس مسئولیت پذیری، کاهش ریسک طلاق عاطفی، تکامل بیشتر شخصیتی والدین و… را به خوبی برای خانواده‌ها تبیین کرد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت کمیته ثبت وقایع حیاتی به دلیل در اختیار داشتن آمارهای جمعیتی در چهار دسته اطلاعات اصلی یعنی ثبت تولد، مرگ، ازدواج و طلاق و همچنین در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی پیش نیاز تحقق تدوین پیوست فرهنگی و همچنین منشأ بحث و ارائه راهکار است.

محمدی با بیان اینکه حمایت از جوانی جمعیت و فرهنگ‌سازی در این حوزه باید در اولویت برنامه تمام ادارات و ارگان‌های شهرستان لنجان قرار گیرد، گفت: دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و فرهنگی شهرستان لنجان باید پای کار آمده و برای جغرافیای این شهرستان با جمعیت ۳۰۰ هزار نفری آن برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها با وجود مشکلات برای طرح جوانی جمعیت تکلیف دارند تا بستر را برای تحقق این مهم فراهم کنند، عنوان کرد: شهرداری‌های زرین شهر، فولادشهر، زانیده رود و… در حوزه فرهنگ‌سازی فرزندآوری عملکرد خوبی داشته‌اند که می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی باشد بر همین اساس انتظار می‌رود زمینه اجرایی شدن ارائه مشوق‌هایی همچون تأمین زمین مسکونی، پرداخت تسهیلات قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری و… از سوی بانک‌های عامل و اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در شهرستان لنجان تسهیل شود.

کد خبر 656329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.