۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
اسکن مغزی با دقتی بی‌سابقه ممکن شد

نیم‌قرن پس از تهیه نخستین تصاویر MRI دانشمندان و محققان آمریکایی موفق به اسکن مغز با دقتی بی‌سابقه شدند.

به گزارش ایمنا، تصاویر MRI جدیدی که از مغز یک موش تهیه شده ۶۴ میلیون بار واضح‌تر از تصاویر MRI فعلی است.

این تصاویر MRI قادر به ثبت تصاویر با چنان جزئیاتی است که اندازه هر واکسل -نسخه سه بعدی یک پیکسل- آن فقط پنج میکرون یا پنج هزارم میلی‌متر است. این بدان معناست درحالی‌که فناوری کنونی MRI به اندازه کافی برای تشخیص تومور مغزی پیشرفته است، این نوع تصویر واضح می‌تواند همه چیز را یک قدم جلوتر برده و سازماندهی و اتصال سلول‌های مغزی را بسیار دقیق‌تر را نشان دهد.

تصویر MRI جدید قادر به ثبت جزئیات باورنکردنی از داده‌های مداری در سراسر مغز موش بوده است. محققان بر این باورند که این سطح از تصویربرداری دقیق، درک بیشتری از چگونگی تغییر مغز با افزایش سن، تحول در رژیم غذایی و ابتلاء به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را ممکن می‌سازد.

«جی. آلن جانسون» استاد رادیولوژی، فیزیک و مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه دوک، اظهار کرد: «این چیزی است که واقعاً امکان‌پذیر است. ما می‌توانیم به روشی کاملاً متفاوت بیماری‌های مغزی را بررسی کنیم.»

برای تهیه این اسکن مغزی از یک آهنربای قدرتمند ۹.۴ تسلا (MRI های بالینی معمولاً دارای آهنربای ۱.۵ تا ۳ تسلا هستند)، مجموعه‌ای از سیم پیچ‌های گرادیان ۱۰۰ برابر قوی‌تر از اسکنرهای استاندارد و یک ابر رایانه با قدرت معادل ۸۰۰ لپ برای تهیه تصویر MRI از مغز یک موش استفاده شده است.

منبع: فارس

کد خبر 655853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.