از رستگاری به وقت جوانی تا پاسخ رئیسی به رژیم صهیونیستی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، سی‌ام فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسخ رئیسی به سران رژیم صهیونیستی در روز ارتش» نوشت: نیروهای مسلح ایران ضامن امنیت در منطقه. این پیام و تأکید آیت‌الله رئیسی بود که روز گذشته در مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای ارسال شد.

رئیس‌جمهور ضمن اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای منطقه امنیت ساز خواند، در عین حال قدرت‌های فرامنطقه‌ای را نیز تهدید امنیت منطقه معرفی کرد و از نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای، بویژه آمریکا خواست که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.

آیت‌الله رئیسی در مراسم گرامیداشت روز ارتش، خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری را از شاخصه‌های مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: خداباوری، اندیشه دفاع از مردم، وطن و حفظ ارزش‌های الهی همچنین ایستادگی و مقاومت را در ارتش ما ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه خداباوری ارتش موجب شده، امروز ارتش دلاور و شجاع ما در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، گوی سبقت را از ارتش‌های منطقه برباید، تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز ارتشی مجهز، به روز و بهنگام است و به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته در ارتش از جلوه‌های روشن شعار ما می‌توانیم است که از تهدیدها و تحریم‌ها برای خود و کشور فرصت ساخته است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به شاخصه مردم‌باوری ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران به مردم عشق می‌ورزد و هر جا حادثه‌ای در کشور رخ می‌دهد به عنوان یک خدمتگزار خود را کنار مردم می‌بیند و مردم نیز به این ارتش اعتماد دارند و به آن عشق می‌ورزند.

رئیس‌جمهور در ادامه ارتش را سد محکمی در مقابل ضد انقلاب، گروه‌های تکفیری و اشرار دانست و افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران از مرزبانی در مرزهای کشور گرفته تا در اقیانوس‌ها از منافع کشور و مردم پاسداری و امنیت را برقرار می‌کند و مردم نیز با ارتش احساس یکی بودن دارند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه حضور نیروهای مسلح ما برای منطقه امنیت‌ساز است، گفت: پیام مراسم روز ارتش، پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه است و هر دستی که امروز بخواهد امنیت را برای منطقه حفظ کند نیروهای مسلح ما آن دست را به گرمی می‌فشارند.

رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: نیروهای فرامنطقه‌ای بویژه نیروهای امریکایی باید هر چه زودتر منطقه را ترک کنند چرا که تهدیدکننده امنیت منطقه هستند و برای ملت‌های منطقه امنیت را تأمین نکرده و نخواهند کرد، اما حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هر جایی از این منطقه امنیت‌ساز است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز قدرت نیروهای مسلح ما بر هیچ کسی پوشیده نیست و به اذعان مقامات کشورهای منطقه در مقابل تهدیدات از حاکمیت ارضی و امنیت آنها حراست کرده است، ادامه داد: نیروهای مسلح ما اجازه کوچک‌ترین ناامنی در منطقه به هیچ نیرویی نخواهند داد و آسمان منطقه و خلیج همیشه فارس به برکت حضور نیروهای مسلح ما از همیشه تاریخ امن‌تر است.

رستگاری به وقت جوانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدبین کردن مردم به خود، طراحی دشمن است» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیداری دو و نیم ساعته با بیش از هزار نفر از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی، دانشجو و فعالیت‌ها و مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن برای بدبین کردن ملت ایران به خود و توانایی‌های خود گفتند: برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌های خود قرار دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ماه رمضان را بهار معنویت و عبادت دانستند و گفتند: جوانی هم بهار عمر است؛ بنابراین رمضان برای جوانان بهار در بهار است که این دوگانه زیبا در دفاع مقدس هم وجود داشت. یعنی زمینه و فرصت عروج و تعالی برای همه رزمندگان فراهم بود، اما جوانان رزمنده به علت فرصت جوانی، از فرصت تعالی و عروج، بیشترین بهره را بردند و چنان اوج گرفتند که امام راحل با عمری سلوک و عرفان به آنان غبطه می‌خورد.

ایشان با تأکید مجدد بر ضرورت استحکام مبانی زیربنایی معرفتی دانشجو و مجموعه‌های دانشجویی افزودند: در این صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگی‌ناپذیر خواهد شد؛ بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌های اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.

رهبر انقلاب عدالت را یکی از مبانی معرفتی دانستند و گفتند: مصداق مهم عدالت، رفع نابرابری است، اما گستره وسیع عدالت از ذهن و قلب و عقیده و قضاوت‌های شخصی شروع می‌شود و به مبارزه با استکبار برای عدالت بین‌المللی کشیده می‌شود که متأسفانه برخی‌ها با شعار عدالت‌طلبی، مبارزه با ظالمان جهانی را مصداق عدالت‌خواهی نمی‌دانند.

ایشان درباره آزادی به عنوان یکی دیگر از مبانی معرفتی تصریح کردند: در نگاه اسلام، «رهایی از چارچوب و خواسته‌های مادی» مهم‌ترین بخش مقوله آزادی است که راه را برای پیشرفت و تعالی و آزادی از بند جمود و تحجر و عصبیت و ارتجاع و ابرقدرت‌ها و دیکتاتورها و دیگر قیود هموار می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره یکی دیگر از مبانی مهم فکری و دینی یعنی «انتظار فرج» گفتند: انتظار فرج یعنی باور اینکه همه نقص‌ها و سختی‌ها با کار و تلاش و توکل قابل برطرف شدن است.

ایشان در همین زمینه افزودند: خداوند در قرآن، غلبه حق و پیروزی مستضعفین را قانون قطعی خود می‌داند و این وعده صادق را ما در پیروزی انقلاب و مقابله پیروز با همه مستکبران عالم و دشمنان ایران در جنگ تحمیلی دیدیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان در جمع فعالان دانشجویی، با ابراز مخالفت با کسانی که فعالیت‌های دانشجویی را تهدید می‌دانند، تأکید کردند: نظر قطعی و حتمی من این است که دانشجو، فعالیت‌ها و مطالبه‌اش، احساس مسئولیتش درباره مسائل کشور، انگیزه و شوقش برای برطرف کردن مشکلات و حضور شورانگیزش در حوادث اجتماعی و مناسبات و مراسم سیاسی، یک فرصت و یک ارزش است. مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست بیان آفات فعالیت‌های دانشجویی بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب در این دیدار بود.

ایشان دو قطبی‌سازی در جامعه دانشجویی و کشور، نگاه غیرواقع‌بینانه و مطالبات بدون ارائه راه‌حل علمی و عملی را از جمله آفات فعالیت‌های دانشجویی برشمردند و با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان گفتند: برخلاف آنچه بیان شد که «باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار می‌کردیم تا حساسیت به وجود نیاید»، مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست؛ زیرا هر رفراندوم شش ماه همه کشور را درگیر می‌کند. ضمن اینکه در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار می‌کنند؟

رستگاری به وقت جوانی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عزم دولت برای تسهیل تأمین مسکن مستأجران» نوشت: با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مسکن، نگرانی مستأجران از نرخ‌های اجاره‌بها و ناتوانی‌شان در پرداخت مبالغ خواسته شده از سوی مالکان افزایش یافته است.

در این زمان‌ها، مستأجران بویژه در کلانشهرها برای اجاره یک ملک مسکونی یا تمدید مدت قرارداد اجاره ملک، با اعداد و ارقامی از سوی مالکان مواجه می‌شوند که نگرانی آنها را درباره تمدید قرارداد یا اجاره ملک دوچندان می‌کند. به گفته برخی فعالان بازار مسکن، نرخ اجاره‌بها در کشور بویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران باعث شده مستأجران با کوچ اجباری و رفتن به حاشیه شهرها و شهرهای جدید، اندکی از فشار سنگین پرداخت اجاره‌بها بر روی دوش خود بکاهند.

در همین راستا در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، تحولات بازار مسکن مورد بررسی قرار گرفت و برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت مسکن و مدیریت بازار اجاره‌بها تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

محمد مخبر در این جلسه - که صبح دیروز با حضور وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد، رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مسؤولان دستگاه‌های مربوط برگزار شد - با اشاره به سهم ۳۰ درصدی مسکن در سبد هزینه خانوار، بر ضرورت همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی برای پیشرفت نهضت ملی مسکن در دولت تأکید کرد.

در آخرین جلسه هیئت دولت، رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی مسکن و نزدیکی فصل جابه‌جایی‌ها، از وزیر راه و شهرسازی خواست با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط، تدابیر لازم را برای تسهیل شرایط تأمین مسکن مورد نیاز مستأجران در نظر گیرد.

در همین راستا روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات اجرایی و رصد و پیگیری پرداخت تسهیلات مسکن به مردم از سوی بانک‌های عامل به وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دستور داد با تشکیل کمیته اجرایی متشکل از معاونان دستگاه‌های مذکور، آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به نهضت ملی مسکن و میزان تحقق آن را پایش و به صورت هفتگی ارائه کنند.

در آن جلسه گزارشی درباره نرخ رشد قیمت مسکن و عوامل مؤثر بر آن، چگونگی پیشرفت طرح ملی مسکن، ساماندهی صندوق ملی مسکن، نحوه پرداخت تسهیلات بانکی ساخت مسکن به مردم و همچنین موانع و مشکلات در زمینه مسکن حمایتی و اقتصادی ارائه شد.

بر این اساس مقرر شد درباره بازنگری در میزان و نرخ سود تسهیلات مسکن به فوریت پیشنهادات عملیاتی با هماهنگی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی جمع‌بندی و جهت تصویب نهایی به شورای پول و اعتبار ارائه شود.

همچنین درباره وضعیت مسکن و اجاره‌بهای منازل مسکونی در تهران و سایر کلانشهرها، وزارت راه و شهرسازی گزارشی از برنامه خود مبنی بر تنظیم، کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای مسکن در تهران و رشد شاخص اجاره‌بها و تورم در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته ارائه کرد.

رستگاری به وقت جوانی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رستگاری به وقت جوانی» نوشت: ۴۵ سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و مانند همان روزهای تاریخی حرکت ملت ایران، امروز جوانان ایرانی در صحنه‌های مختلف اجتماع حضور دارند و نقش‌آفرینی می‌کنند.

اگرچه در این سال‌ها به‌خصوص در چند ماه گذشته، رسانه‌های خارجی و برخی گروه‌های بدمسلک داخلی به دنبال القای این مسئله بوده‌اند که «حضور دین در عرصه حکومت سبب کاهش دینداری در بین نسل جوان شده است» اما حضور پرشور جوانان و نوجوانان در مراسم اعتکاف حرم مطهر رضوی همچنین افطاری سه هزار نفری خانواده دانشگاه شریف و برگزاری مراسم مذهبی بزرگ با محوریت جوانان و نوجوانان در سراسر کشور نشان داد واقعیت چیز دیگری است؛ اشتیاق جوانان به فهم حقایق دین اسلام.

نگاهی به آمارهای رشد دینداری و دین‌مداری پس از انقلاب اسلامی در جامعه ایران، شاهد و گواهی است بر تحقق گام به گام آرمان‌هایی که منتهی به جامعه توحیدی و ظهور منجی می‌شود. در این گزارش با بررسی آخرین آمارها و پایش‌های انجام شده به وضعیت دین‌مداری در بین اقشار جامعه ایران خواهیم پرداخت.

برای تبیین افزایش میل جامعه ایرانی به دین‌مداری و علاقه‌مندی جوانان به زیست مؤمنانه به سراغ برخی پیمایش‌های معتبر صورت‌گرفته در سه دهه اخیر رفته‌ایم و بخشی از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. بر اساس پیمایش‌های انجام‌شده در دهه ۷۰ و برخلاف آنچه جریان‌های شبه‌روشنفکر به دنبال مسکوت نگاه داشتن آن بودند، شاهد رشد دین‌مداری پس از جنگ تحمیلی بوده‌ایم.

به عنوان مثال در پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، ۹۴ درصد آن‌ها از اعتقاد عمیق به مذهب سخن گفته‌اند که ۹۱ درصد مردان و ۹۴ درصد زنان شرکت‌کننده در این پیمایش دیانت خود را مبتنی بر اعتقاد عمیق عنوان کرده‌اند. بر پایه پیمایش انجام شده بین جوانان و نوجوانان دهه ۷۰ نیز بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این پیمایش، رشد جامعه را در گرو تعهدات اخلاقی دینی عنوان کرده‌اند.

رستگاری به وقت جوانی

کد خبر 655700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.