شهرهایی با بیشترین مشارکت شهروندان در مبارزه با تغییرات اقلیمی

آمستردام در هلند، مادرید در اسپانیا و میلان ایتالیا به عنوان سه شهر موفق اروپایی با بیشترین تمرکز بر سهیم‌سازی شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی شناخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شواهد نشان می‌دهد که شهروندان سراسر دنیا بسیار بیشتر از گذشته از اثرات منفی ناشی از تغییرات اقلیمی بر کیفیت زندگی و سلامت خود آگاه شده‌اند و خواهان مشارکت برای به‌حداقل رساندن این بحران بر زمین هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مدیران در سراسر دنیا به‌طور گسترده اقداماتی برای سهیم‌سازی ساکنان شهری در اعمال اقدامات متعدد به منظور کاهش انتشار گازهای آلاینده و به دنبال آن، به حداقل رساندن آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی اعمال کرده‌اند، با این حال مشارکت مردم در این بحران در کشورهای اروپایی آشکارتر از سایر نقاط دنیا است.

در واقع برنامه‌ریزان بسیاری از شهرهای اروپایی عزم خود را جزم کرده‌اند نوعی پل ارتباطی میان خود و شهرنشینان ایجاد کنند تا آن‌ها را به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهری در راستای کاهش اثرات جزایر گرمایی سوق دهند، ضمن این‌که تشویق مردم به اعمال اقدامات شخصی به منظور کاهش انتشار گازهای آلاینده در رأس اهداف آن‌ها قرار دارد. اگرچه دسترسی به این هدف، یعنی سهیم‌سازی مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری به منظور کاهش تغییرات اقلیمی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و اعمال اقدامات و نوآوری‌های متعددی را می‌طلبد، با این حال به‌نظر می‌رسد که مدیران میلان، آمستردام و مادرید توانسته‌اند در این زمینه بسیار موفق عمل کنند و بیشترین پیوند را میان خود و شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به وجود بیاورند. در ادامه به معرفی استراتژی‌هایی می‌پردازیم که در هر یک از شهرهای ذکر شده با هدف سهیم‌سازی شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی پیاده شده است.

شهرهای اروپایی با بیشترین تمرکز بر شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

تمرکز بر سلامت و رفاه در قلب تبدیل انرژی مادرید

مادرید یکی از ۱۵ شهر اروپایی با بیشترین سرعت در تبدیل انرژی و تحقق اهداف سفر کربن به‌شمار می‌رود که تاکنون توانسته است بیشترین سازگاری را با تغییرات اقلیمی به‌وجود بیاورد. مدیران پایتخت اسپانیا به‌منظور سهیم‌سازی شهروندان برای اعمال اقدامات مناسب جهت به‌حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی به افزایش دانش آن‌ها در این زمینه پرداخته‌اند و در مفاهیم خود بیش از هر موضوع دیگری بر افزایش سلامت و رفاه شهروندان به‌دنبال پایان یافتن تغییرات اقلیمی تمرکز کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵، پلتفرمی شهری تحت عنوان «برای مادرید تصمیم بگیر» راه‌اندازی شد که به شهروندان امکان اشتراک ایده‌های خود را به‌منظور کاهش انتشار کربن و به دنبال آن، به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی داده است. مردم مادرید می‌توانند در این پلتفرم نظرات خود را در مورد تصمیم‌گیری‌های مدیران (که هنوز پیاده نشده است) ابراز کنند که در پی آن، امکان لغو اجرا یا ایجاد تغییراتی در آن تصمیم وجود دارد.

از دیگر اقداماتی که مدیران به‌منظور سهیم‌سازی مردم در مبارزه با تغییرات اقلیمی اعمال کرده‌اند، می‌توان به ایجاد پیوند میان اعضای شورای شهر، کمپانی‌ها، صاحبان کسب‌وکار و شهروندان اشاره کرد که با هدف کاهش ترافیک خودرویی از طریق مشارکت تمام افراد پیاده شده است.

شهرهای اروپایی با بیشترین تمرکز بر شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

مردم آمستردام مدیران خود را به مبارزه با تغییرات اقلیمی دعوت می‌کنند

پایتخت هلند که به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین، سبزترین و پایدارترین شهرهای اروپا و جهان شناخته شده است نیز در لیست موفق‌ترین شهرهای اروپا برای سهیم‌سازی شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی قرار دارد. مدیران این شهر به‌منظور افزایش مشارکت شهروندان برای تحقق این هدف، آن‌ها را به فراخوانی از مدیران خود برای اعمال اقدامات مختلف از طریق ارائه ایده‌های شخصی دعوت کرده‌اند. برنامه‌ریزان آمستردام امیدوار هستند که مشارکت مردم، به کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ منجر شود و به صفر رسیدن انتشار کربن را تا سال ۲۰۵۰ برای شهر به ارمغان بیاورد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون بیش از هزار سرمایه‌گذار مشهور آمستردام برای همکاری با مدیران شهر اعلام آمادگی کرده‌اند و از تخصیص هزینه‌های کلان برای پیاده‌سازی پروژه‌های سبز در سراسر پایتخت هلند خبر داده‌اند.

مدیران آمستردام در نظر دارند برای سهیم‌سازی بیشتر مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، علاوه بر اقدامات ذکرشده به جمع‌آوری داده‌ها از شهروندان، ارزیابی آن‌ها و پیاده‌سازی بهترین اقدامات بر اساس آن‌ها برای به‌حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی در شهر بپردازند.

شهرهای اروپایی با بیشترین تمرکز بر شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

بازی‌ها و نرم‌افزارها ساکنان میلان را به مشارکت برای کاهش تغییرات اقلیمی سوق می‌دهد

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این روزها ساکنان میلان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حل مشکلات مربوط به آلودگی هوا است که بحران تغییرات اقلیمی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. مدیران برای حل این مشکل، تشویق مردم به مشارکت در مبارزه با انتشار کربن را بسیار حائز اهمیت دانسته‌اند و تاکنون به اعمال نوآوری‌های متعددی در این زمینه پرداخته‌اند و در نظر دارند هدف انتشار صفر کربن را تا سال ۲۰۵۰ تحقق ببخشند.

در این راستا، اقدامات اثربخش بسیاری اعمال شده است، با این حال به‌نظر می‌رسد که توسعه نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای برای شهروندان، امکان مدیریت فضاها و خدمات اشتراکی در فضایی با کمترین توجه مدیران به مسئله آلودگی هوا، وجود دارد. این قابلیت به مدیران اجازه تجزیه و تحلیل مناطق را می‌دهد و به آن‌ها در رده‌بندی مناطق برای اولویت در اعمال اقدامات ضد تغییرات اقلیمی کمک زیادی می‌کند. از سوی دیگر، نرم‌افزارها و بازی‌هایی رایانه‌ای در اختیار شهروندان میلان قرار گرفته است که استفاده از آن‌ها مدیران را به اتخاذ تردد سبز برای عبور و مرور شهری سوق داده است و از این طریق توانسته است بر کاهش انتشار کربن اثربخش باشد. برگزاری رویدادها و کارگاه‌های آموزشی مختلف برای آگاه‌سازی شهروندان از مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و تشویق آن‌ها به اعمال اقدامات اثربخش، از دیگر اقدامات مدیران میلان بوده است که در کاهش گازهای آلاینده شهری نقش مهمی ایفا کرده است.

شهرهای اروپایی با بیشترین تمرکز بر شهروندان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

کد خبر 655696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.