عشق به نظام در تمام وجودش تبلور داشت

«مقام‌ معظم‌ رهبری بر این نظر هستند که اگر می‌خواهیم موفق شویم، باید مشق شهدا را تکرار کنیم؛ مشق شهید حجازی، تبعیت از رهبر انقلاب، تبعیت از ارزش‌های دین و توسل به بی‌بی دو عالم (س) بود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی و بعدها دوران هشت سال دفاع مقدس، رادمردانی در سایه وجود مبارک حضرت امام خمینی (ره) پرورش یافتند که درخشش نام و یادشان برای نسل‌های آینده روشن خواهد ماند.

مردانی همچون سردار سیدمحمد حجازی که برمبنای حرکتی معنوی و روحانی، راهی را پیمودند که در بستر زمین و زمان الگو و پر رهرو خواهد بود. این راه را امام (ره) ترسیم کردند و حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آن را تداوم می‌بخشند. این رادمردان بزرگ در طول حیات درخشان خود، دستاوردهایی برجای گذاشتند که باعث حیرت جهانیان شده است.

سردار شهید سیدمحمد حسین‌زاده‌حجازی که بیشتر با نام سردار حجازی شناخته می‌شود، در دوران دفاع مقدس یکی از فرماندهان برجسته سپاه پاسداران بود. او پس از پایان جنگ تحمیلی نیز در مسئولیت‌های مهمی چون معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج، فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، حضور در جبهه مقاومت و جانشین نیروی قدس سپاه ایفای نقش کرد.

این فرمانده دلاور اصفهانی پس از عمری مجاهدت در راه خدا، بیست‌ونهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ بر اثر عوارض شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به شهادت رسید. هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت او به سراغ محمد نادرالاصلی، هم‌رزم دیرینش رفتیم تا به بازخوانی ویژگی‌های شخصیتی این شهید بزرگوار بپردازیم.

عشق به نظام در تمام وجودش تبلور داشت

نقش مؤثر سردار حجازی در مبارزه با رژیم صهیونیستی

دوست و هم‌رزم قدیمی سردار حجازی با بیان اینکه آشنایی من و این شهید به سال ۱۳۶۱ و همکاری در مجموعه سپاه باز می‌شود، گفت: شهید حاج‌سیدمحمد حجازی چهره‌ای بود که هرکس در لحظه اول او را می‌دید، جذب اخلاق، رفتار و سکنات زیبایش می‌شد.

نادرالاصلی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی جانشین سابق فرماندهی سپاه قدس افزود: شهید حجازی در هر مسئولیتی که قرار می‌گرفت، به خاطر آن دقت، هوشیاری، تیزبینی، معنویت، اعتقادات و تحصیلات خوبی که داشت، خیلی‌خوب، دقیق و به موقع کارهای محوله را انجام می‌داد.

وی با بیان اینکه این فرمانده اصفهانی هر کجا که احساس می‌کرد که نیاز است در خطه‌ای از جهان اسلام کاری را بر عهده بگیرد، بدون هیچ اما و اگری می‌پذیرفت، اضافه کرد: با وجود اینکه سردار حجازی، برادر شهید بود اما زمانی که برایش تکلیف شد، در تهران مشغول به‌کار شد و بعدها هم به دنبال همین تکلیف در لبنان حضور یافت و در اقداماتی که علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، نقش مؤثری ایفا کرد.

خواروذلیل بودن دشمن در نگاه سردار حجازی

نادرالاصلی با اشاره به خواروذلیل بودن دشمن در نگاه شهید حجازی گفت: او معتقد بود که دشمن با هوشیاری رهبر عظیم‌الشان انقلاب روز به روز در حال ضعیف شدن است.

وی ادامه داد: دشمن به دلیل افزایش اقتدار و جذبه معنوی سردار حجازی، حساسیت ویژه‌ای نسبت به او پیدا کرده بود، اما با این وجود این شهید بزرگوار به دل خطر می‌رفت و با این خطرپذیری، به اسلام، انقلاب و خصوصاً نهضت جهانی فلسطین خدمت بزرگی کرد.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه سردار حجازی تجربیات ارزشمندی از دوران مبارزه با رژیم طاغوت داشت، تصریح کرد: او در بدو پیروزی انقلاب در گرفتن مأموران ساواک در اصفهان نقش مؤثری ایفا کرد و با شکل‌گیری سپاه پاسداران در این نهاد نیز حضور فعالی داشت و در تمام مسئولیت‌هایی که به عهده گرفت، منشأ اثر بود.

عشق به نظام در تمام وجودش تبلور داشت

پیروی از ولایت فقیه را در عمل نشان داد

هم‌رزم قدیمی سردار حجازی با بیان اینکه تبعیت محض از ولایت فقیه، یکی از ویژگی‌های بارز این شهید بود که باید به خوبی به آن پرداخته شود، گفت: سردار حجازی راجع به مسئله ولایت فقیه هم عالم به حقیقت و هم مؤمن و معتقد به این اصل اساسی بود و پیروی از ولایت فقیه و گوش به فرمان رهبری بودن را در هم در رفتار، عمل و هم در مقام دفاع به زبان و بیان استدلال و منطق به خوبی نشان داد.

وی با تاکید بر اینکه عشق به نظام و انقلاب در تمام وجود سردار حجازی تبلور داشت، افزود: او خودش را سرباز نظام می‌دانست، آن هم سربازی که تحت رهبری ولی فقیه تجلی پیدا می‌کند، از این رو هر جا احساس می‌کرد که نظر رهبر انقلاب بر حضورشان در آنجاست، حتی اگر ایشان ابلاغ هم نمی‌کردند، در آنجا حضور می‌یافت و به فعالیت می‌پرداخت.

ناصرالاصلی با اشاره به خدمات ارزشمند هم‌رزم قدیمی‌اش در لبنان، یادآور شد: سردار حجازی به دلیل مسئولیتی که برعهده داشت، همواره تلاش می‌کرد که منویات مقام‌معظم‌رهبری را در عرصه دفاع از سرزمین فلسطین عملیاتی کند و اثر خدمت صادقانه او امروزه در جامعه فلسطین و نیروهای حزب‌الله تجلی پیدا کرده است.

علاقه بی‌حد و اندازه به حضرت زهرا (س)

وی با بیان اینکه توسل به بی‌بی دو عالم (س) از ویژگی‌های برجسته شخصیت سردار حجازی بود، گفت: سردار به شدت محب حضرت زهرا (س) بود و هر سال مراسم روضه برگزار می‌کرد؛ با اینکه در تهران در منزل سازمانی سکونت داشت، اما عشق و علاقه او به حضرت زهرا (س) جمعیت زیادی را به خانه او می‌کشاند تا حدی که داخل جا نبود و مردم بیرون از خانه بودند.

نادرالاصلی افزود: در ایام محرم نیز مقید بود در منزل پدری‌اش روضه بگیرد و این روضه‌ها نیز مفصل بود و شاهد بودم افراد از مسیرهای دور در آنجا شرکت می‌کردند.

هم‌رزم قدیمی سردار حجازی در پایان، این شهید بزرگوار را بهترین الگو برای جوانان دانست و خاطرنشان کرد: مقام‌معظم‌رهبری بر این نظر هستند که اگر می‌خواهیم موفق شویم، مشق شهدا را باید تکرار کنیم و مشق شهید حجازی، تبعیت از رهبر انقلاب، تبعیت از ارزش‌های دین و توسل به بی بی دو عالم (س) بود.

عشق به نظام در تمام وجودش تبلور داشت

کد خبر 655656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.