فرمانده‌ای که لبخند از صورتش محو نمی‌شد

«من هر وقت نام و اسم این شهید به میان می‌آید، از لبخند به چهره او در سال ۵۷ و در کمیته دفاع شهری تا همان لبخند در بحبوبه عملیات کربلای پنج و در زمان مسئولیت جانشین قرارگاه قدس را یاد می‌کنم، این لبخند را در زمان تصدی جانشین فرماندهی سپاه قدس هم در چهره ایشان می‌دیدیم، بدون هیچ تغییری.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، آشنایی سردار حسین بیات و سردار شهید سیدمحمد حجازی به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته دفاع شهری اصفهان بازمی‌گردد، آشنایی که تا این اواخر ادامه داشته و پر از درس‌ها از یک مدیر تراز انقلاب برای هم‌رزمش بوده است.

سردار بیات تمایل زیادی دارد، تا از ویژگی‌ها و خصوصیاتی مردی برای ما بگوید که یکی از فرماندهان برجسته سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس بوده و بعد از این دوران نیز در مسئولیت‌های مختلفی که بر عهده می‌گیرد، درخشان ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه که شم و توان مدیریتی اولین ویژگی و خصوصیتی است که در سردار حجازی کاملاً بارز و مثال‌زدنی بود، گفت: این ویژگی از همان زمانی که او به کمیته دفاع شهری ورود پیدا کرد و در این کمیته مسئولیت گرفت، در ایشان دیده شد و نشان داد که در کنار آمادگی ذهنی و روحی از یک شم مدیریتی خاصی برخوردار است.

هم‌رزم سردار حجازی افزود: جرئت و شهامت قبول مسئولیت، دومین ویژگی‌ای بود که در وی دیده می‌شد؛ او در هر سطح از سطوح مدیریتی و در هر نوع و تخصصی از مدیریت‌های مختلف در سپاه، مسئولیت گرفت؛ از مسئولیت در کمیته دفاع شهری در شهر اصفهان بگیرید تا جانشینی فرماندهی کل سپاه. او از پایین‌ترین سطح مدیریتی تا بالاترین سطح مدیریتی را عهده‌دار شد.

وی تصریح کرد: هر مسئولیت و هر مأموریتی که به او سپرده می‌شد، تا حصول نتیجه با جدیت پیگیری می‌کرد و آن را به نتیجه می‌رساند.

سردار بیات با بیان اینکه ثبات در ایمان و اعتقاد در ولایت‌مداری در مواضع سیاسی و در رفتار اجتماعی سردار حجازی متجلی بود، گفت: او نه تنها در دوران خدمتش تزلزل پیدا نکرد، بلکه به طور دائم با ثبات‌تر، محکم‌تر و مومن‌تر شد.

وی افزود: در وجود این شهید بزرگوار، هیچ‌گاه دودلی، شک، تردید و ابهام ندیدیم، او از یک ثبات روحی و قدرت روحی بالا برخوردار بود.

سردار بیات با اشاره به اخلاق خوش، مهربانی و عطوفت مثال‌زدنی سردار حجازی اظهار کرد: از همان روز اول که با این شهید بزرگوار آشنا شدم تا زمانی که به شهادت رسید، با وجود گرفتن مسئولیت‌های مختلف در سپاه همیشه خوش‌برخورد و متواضع و مردم‌دار بود.

وی افزود: اخلاص، صفا و پرهیز از هرگونه ریاکاری و دو رویی، ویژگی دیگری بود که در این شهید دیده می‌شد، در تمام دوران خدمت سردار حجازی در سپاه، هیچ‌گونه منیت و ریاکاری از او دیده نشد و شخصیتی کاملاً مخلص و الهی داشتند.

هم‌رزم سردار حجازی با بیان اینکه تبعیت محض از ولایت فقیه، یکی از ویژگی‌های بارز این شهید بود که باید به خوبی به آن پرداخته شود، گفت: سردار حجازی راجع به مسئله ولایت فقیه هم عالم به حقیقت و هم مؤمن و معتقد به این اصل رکنی و اساسی بودند.

وی افزود: این شهید بزرگوار پیروی از ولایت فقیه و گوش به فرمان رهبری بودن را در هم در رفتار و مقام عمل و هم در مقام دفاع به زبان و بیان استدلال و منطقبه خوبی نشان می‌دادند.

سردار بیات تصریح کرد: تیزهوشی بالا، حضور ذهن، نکته‌سنجی، ذکاوت فوق‌العاده و قدرت تحلیل بالا از دیگر ویژگی‌های شهید حجازی هست، این شهید هیچ موقع به لحاظ ذهنی و هوشی در تحلیل وقایع کم نیاورد و با هوشیاری با مسائل و چالش‌ها برخورد کرد.

وی ادامه داد: من بارها از زبان ایشان شنیدم که می‌گفت: «خصوصیات فرماندهی و مدیریت همین هست که در هیچ مقطع و مرحله‌ای نباید درمانده شود» و خودش هم همین‌طور بود. ما در عمل می‌دیدیم که ایشان حتی اگر مشکل بسیار بزرگ یا چالش جدی هم بود، اعتقاد داشت، باید با توکل به خدا و با به‌کارگیری فکر و اندیشه به دنبال حل و پاسخگویی به آن مشکل بود.

کد خبر 568641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.