روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

معرفی انواع زعفران و آشنایی با روش های تشخیص زعفران اصلی از تقلبی در ادامه آمده است.

گل زعفران که آن را با نام زرپران و طلای سرخ نیز می‌شناسند، یک گل شگفت‌انگیز است که مصارف مختلفی دارد. نام زعفران ما را یاد عطر و طعم و رنگ بسیار دلپذیر این گیاه می‌اندازد. شاید به همین دلیل است که از آن به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان یاد می‌شود. به‌دلیل اهمیت و قیمت زعفران ، بازار پر از سودجویانی شده که به فروش زعفران تقلبی می‌پردازند. بهترین راهکار در چنین شرایطی، این است که خرید زعفران را از یک برند معتبر انجام دهید و هم‌چنین نشانه‌های تقلبی بودن آن را بشناسید. با ما همراه باشید تا با روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا شوید.

انواع زعفران

زعفران ادویه‌ای ارزشمند است که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان مصرف دارد. در حال حاضر بهترین نوع زعفران در ایران و در شهرهای تربت‌حیدریه، گناباد و قائنات کشت می‌شود. به‌دلیل اقلیم خاص این شهرستان‌ها، زعفران تولیدی در آن‌ها رنگ و بوی عالی و دلپذیری دارد. به‌نحوی‌که ایران را به بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ زعفران جهان بدل کرده‌است. شاید جالب باشد که بدانید زعفران انواعی دارد:

روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

      • زعفران نگین

اگر به‌دنبال خرید زعفران با بهترین کیفیت هستید، زعفران نگین را خریداری کنید. این زعفران ظاهری فوق‌العاده داشته و کیفیت بی‌نظیری ازنظر طعم و عطر دارد. در بین انواع زعفران، این نمونه دارای بیشترین میزان رنگ‌دهی است.

      • زعفران سرگل

پرمصرف‌ترین نوع زعفران، نمونهٔ سرگل آن است که عطروطعم فوق‌العاده‌ای دارد و میزان رنگ‌دهی آن تقریباً مشابه زعفران نگین است، اما قیمتی مناسب‌تر دارد، به همین دلیل است که جزو پرفروش‌ترین نمونه‌های زعفران است.

      • زعفران پوشال

بیشترین حجم زعفران تولیدی مربوط به زعفران پوشال است که به دو شکل درجه‌یک و درجه‌دو تولید می‌شود. در اصل تفاوت اصلی درجه‌های زعفران در میزان رنگ‌دهی آن است.

      • زعفران دسته یا دختر پیچ

زعفران دسته یا دختر پیچ نمونهٔ دیگری از زعفران است که قسمت قرمز و زرد زعفران را باهم دارد. رنگ و عطر این نمونه از زعفران بسیار کم است. با این‌که تولید این زعفران بسیار کم است، اما همچنان آن را به‌عنوان اصلی‌ترین و پایه‌ترین نوع زعفران می‌شناسند.

تشخیص شکل زعفران اصل

شکل کلاله یکی از مشخصاتی است که از طریق آن می‌توانید، اصل یا تقلبی بودن نوع زعفران را تشخیص دهید. در زمان خرید زعفران، به این نکته توجه داشته باشید که کلالهٔ آن، شیپوری شکل است. یک سر کلاله باریک و سر دیگرش به شکل شیپور و چندشاخه است. نکتهٔ مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که زعفران اصل براق نیست. اگر زعفران براق باشد، با استفاده از کاغذ می‌توان تقلبی بودن آن را مشخص کرد. برای انجام این کار و تشخیص نوع زعفران، مقداری از آن را بر روی کاغذ ریخته و آن را فشار دهید. اگر زعفران تقلبی باشد، کاغذ چرب می‌شود. اگر شکل کلاله زعفران، شیپوری شکل بود و چربی نداشت، می‌توانید آن زعفران را با خیال راحت خریداری کنید.

تشخیص زعفران اصل از روی رنگ

یکی دیگر از راه‌های شناخت زعفران اصل، توجه به رنگ زعفران است. توجه داشته باشید که زعفران اصل، قرمز نیست. رنگ زعفران اصل را می‌توان زرد متمایل به نارنجی توصیف کرد. برای تست رنگ زعفران، مقداری از آن را در آب بریزید. زعفران اصلی زمانی که در آب ریخته می‌شود، به آهستگی رنگی طلایی از خود به جای می‌گذارد. این در حالی است که نمونه تقلبی آن به‌سرعت پخش رنگ دارد. زعفران‌های اصلی رنگ شفافی را در آب آزاد می‌کنند. این در حالی است که نمونه‌های تقلبی، رنگ تند و قرمزی را از خود به‌جای می‌گذارند. به‌علاوه، امکان شناسایی زعفران بعد از پخش رنگ نیز وجود دارد. زعفران‌های اصل، بعد از پخش رنگ هم‌شکل و ظاهر خود را حفظ می‌کنند و تغییر رنگ نمی‌دهند. اگر زعفران خریداری شما، بعد از پخش رنگ تغییر شکل داد و رنگ آن به زرد تبدیل شد، به تقلبی بودن آن پی‌ببرید. اگر قصد خرید زعفران اصل را دارید که رنگ و عطر و طعم خوبی داشته باشد، آن را از برند زعفران طوبی تهیه کنید.

روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

تشخیص زعفران اصل از روی طعم و عطر

توجه به عطر و طعم زعفران از دیگر روش‌های تشخیص زعفران اصل است. نمونه‌های اصلی و باکیفیت این ادویه ارزشمند، دارای عطر و بوی شیرینی هستند. بعضی از افراد بوی زعفران اصل را ترکیبی از عطر یونجه و عسل توصیف می‌کنند. شایان ذکر است که هرچقدر زعفران تازه‌تر باشد، عطر و بوی تندتری خواهد داشت. جالب است که بدانید، زعفران اصل برخلاف عطر شیرینی که دارد، مزهٔ خوبی ندارد و تلخ است، بنابراین می‌توانید مقداری از آن را تست کنید. اگر زعفران مزهٔ تلخی داشت و بوی شیرینی را استشمام کردید، می‌توانید آن را با خیال راحت‌تری خریداری کنید. اما اگر در هنگام تست متوجه شدید که زعفران به‌سرعت رنگ داده‌است و همچنین طعم شیرینی دارد، آن زعفران تقلبی است.

سؤالات متداول

      1. آیا زعفران اصل چرب است؟

اگر بعد از خرید زعفران متوجهٔ چربی آن شدید، باید بدانید که زعفران اصل چرب و براق نیست و نمونهٔ تقلبی آن را خریداری کرده‌اید.

      1. آیا زعفران اصل ته‌نشین می‌شود؟

باید بدانید که زعفران اصل برخلاف نمونه‌های تقلبی آن ته‌نشین نمی‌شود. دلیل این امر هم این است زعفران‌های تقلبی وزن بیشتری نسبت‌به نمونه اصلی آن دارند.

      1. چگونه با کمک جوش‌شیرین اصالت زعفران را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص اصالت زعفران، مقداری جوش‌شیرین را در آب حل کنید و آن را به زعفران اضافه کنید. اگر رنگ زردی را مشاهده کردید، زعفران اصل و اگر رنگ قرمز دیدید، زعفران تقلبی است.

      1. تست تشخیص زعفران اصل با کمک گاز شهری چگونه است؟

یکی دیگر از روش‌های آسان و کاربردی شناسایی زعفران اصل، استفاده از گاز شهری است. برای انجام این کار، مقداری از زعفران را روی شعله بگیرید. رنگ بنفش یا نارنجی زعفران خبر از اصل بودن آن می‌دهد. این در حالی است که اگر رنگ آن روی شعله زرد باشد، زعفران تقلبی است.

سخن پایانی

زعفران یکی از بهترین و خوش‌بوترین و البته خوش‌طعم‌ترین ادویه‌های غذایی است که رنگ‌دهی خوبی هم دارد، اما متأسفانه نمونه‌های تقلبی آن در بازار زیاد شده‌است. با توجه به قیمت زعفران و ارزشی که دارد، بهتر است که آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کرد. زعفران طوبی یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه‌های زعفران درجه‌یک است که از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده‌است. اگر قصد خرید زعفران خوب و باکیفیتی دارید، حتماً به سایت اینترنتی زعفران طوبی سری بزنید.

کد خبر 655205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.