چه راهکارهایی برای کنترل هیجانات وجود دارد؟

یک روانشناس در خصوص راهکارهایی برای کنترل هیجاناتی مانند خشم، شادی و استرس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین پولادی امروز _پنجشنبه بیست‌وچهارم فروردین‌ماه_ در کارگاه آموزشی کنترل خشم و استرس، اظهار کرد: موضوعات استرس و خشم از موضوعاتی است که بشر همواره با آن روبه‌رو بوده است.

وی با اشاره به راهکارهایی برای کنترل خشم و استرس، گفت: عوامل استرس، خشم، غم، شادی و ترس از جمله هیجاناتی هستند که طبیعی و ویژه همه افراد بوده و تنها زمانی که زیاد از حد، طولانی مدت و مکرر حادث شوند، می‌توانند سیستم بدن و عملکرد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به طوری که ریشه بسیاری از امراض بدن برخی هیجانات هستند.

این روانشناس اضافه کرد: یکی از بهترین و مهم‌ترین هیجان‌ها استرس است که یک احساس نگرانی معطوف به آینده است و در حد معقول آن موجب انجام دادن بهتر و به موقع کارها، بیدار شدن از خواب، حاضر شدن در جلسه و کلاس و آمادگی برای امتحان می‌شود.

وی تاکید کرد: استرس، مغز را هوشیار کرده، به زندگی برنامه داده و حافظه را فعال می‌کند، همچنین بهترین عملکرد مغز زمانی است که سطح استرس در حد نرمال باشد؛ به طوری که در استرس خیلی کم و خیلی زیاد عملکرد بدن در کمترین سطح قرار دارد.

پولادی با بیان اینکه استرس و هیجان دلیلی دارد که به آن راه‌انداز یا ماشه‌چکان می‌گویند، اظهار کرد: مرحله اول در کنترل استرس، شناسایی راه‌انداز است که خود به دو صورت اثر گذار است، ابتدا تأثیر بر بدن از جمله ماهیچه‌ها، قلب، ریه، گوارش و مغز که ماهیچه‌ها و ریه تحت کنترل ما هستند و دوم تأثیر بر فکر با ایجاد تله‌های فکری.

وی با بیان اینکه مرحله دوم کنترل استرس، تنفس دیافراگمی و تن آرامی عضلانی است، اضافه کرد: تنفس دیافراگمی به این صورت است که دم آهسته با بینی و در حدود چهار ثانیه انجام شده و بعد از توقف و نگهداری نفس در ریه به شکل فوت کردن آرام بازدم از دهان انجام می‌شود که این عمل چندین بار باید انجام شود و برای آرام‌سازی ماهیچه‌ها یا همان تن آرامی عضلانی ماهیچه‌های عضلات بدن را به نوبت منقبض کرده و آزاد می‌کنیم.

این روانشناس گفت: مرحله سوم در کنترل استرس کنترل فکر و فرار از تله‌های فکری از جمله تله فکری عجولانه، تله فکری فاجعه‌آمیز، تله فکری ذهن خوانی و تله فکری منفی‌بافی است که راه حل آن قطع افکار و آرام کردن بدن و مثبت‌اندیشی است و مرحله آخر در کنترل استرس، کنترل افکار به وسیله رفتارهای جایگزین مثل ترک محل، انجام می‌شود.

کد خبر 654379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.