۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
استکهلم؛ شهر یک دقیقه‌ای

شهرهای سراسر دنیا، پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، تغییرات قابل‌ توجهی را تجربه کرده‌اند. تدابیر پیاده شده در استکهلم سوئد، آن را تا سال ۲۰۳۰ به شهری فرامحلی تبدیل خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند سال گذشته و پس از رونمایی از نقص‌های طراحی شهری به دنبال انتشار ویروس کرونا، جنبش‌های طراحی شهری متعددی در سراسر جهان شکل گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای و یک دقیقه‌ای اشاره کرد. پاریس پایتخت فرانسه به عنوان پیشروی شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان شناخته شد چراکه مدیران آن به توسعه مناطقی در سراسر شهر پرداختند که دسترسی به تمام خدمات و امکانات آن‌ها با تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر شده است. با این حال، شهرهایی مانند استکهلم با پیاده‌سازی مرحله آزمایشی مناطق یک دقیقه‌ای، بیش از پاریس باعث شگفتی جهانیان شد و در نظر دارد با توسعه این طرح تا سال ۲۰۳۰ به شهری با مناطقی فرامحلی تبدیل شود.

مدیران استکهلم هدف خود از اجرای طرح شهر یک دقیقه‌ای را ایجاد مناطقی با محوریت بیشتر شهروندان، کاهش انتشار کربن ناشی از ترافیک و تقویت سلامت روانی و جسمی عموم مردم معرفی کردند. این‌که چگونه پایتخت سوئد به شهری فرامحلی تبدیل خواهد شد را در ادامه مورد بحث قرار می‌دهیم.

استکهلم؛ شهر یک دقیقه‌ای

بهینه‌سازی بهره‌مندی شهروندان از خیابان‌ها

اگرچه مدیران پاریس با پیاده‌سازی رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای، فصل جدیدی از طراحی شهری پس از کرونا را به جهان معرفی کردند و باعث شگفتی تمام مردم جهان شدند، با این حال مدیران استکهلم با معرفی و پیاده‌سازی رویکرد مناطق فرامحلی یا شهرک‌های یک دقیقه‌ای، در ایجاد محله‌های دوستدار شهروند، پا را فراتر از پاریس گذاشتند. در این رویکرد به شهروندان این امکان داده شده است تا از خیابان‌های محل سکونت خود بیشترین بهره را ببرند و آن را به دلخواه و برای تسهیل زندگی خود طراحی کنند. در واقع، بهینه‌سازی بهره‌گیری از خیابان‌ها توسط شهروندان و حتی حفظ و طراحی آن‌ها در رأس رویکرد شهرهای یک دقیقه‌ای قرار دارد که پایتخت سوئد به عنوان پیشروی پیاده‌سازی آن شناخته شده است.

کارشناسان شهری، تفاوت میان شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای و شهرهای یک دقیقه‌ای را این‌گونه توصیف کرده‌اند که ساکنان شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای یا خودکفا می‌توانند تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به تمام امکانات نظیر پارک‌ها، عبادتگاه‌ها، کتابخانه‌های محلی، سالن‌های تئاتر و مراکز سلامت دسترسی پیدا کنند، حال آن‌که در شهرهای یک دقیقه‌ای دسترسی به کودکستان‌ها، فروشنده‌های محلی کتاب، کافه‌ها، باغ‌های اشتراکی، مراکز اشتراک دوچرخه و تمام امکانات یک خیابان پیشرفته برای ساکنان فراهم می‌آید.

در واقع، در جنبش شهرهای یک دقیقه‌ای بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان در سطح خیابانی تمرکز می‌شود که به دنبال آن، خیابان‌های شهری فضاهایی پرشور را در بر می‌گیرد تا تمام ساکنان، به‌ویژه افراد بالای ۶۰ سال، از کیفیت زندگی بهتری بهره‌مند شوند.

استکهلم؛ شهر یک دقیقه‌ای

تقویت سهیم‌سازی شهروندان متخصص در طراحی مناطق یک دقیقه‌ای

مدیران استکهلم در ابتدا به پیاده‌سازی رویکرد مناطق یک دقیقه‌ای به طور آزمایشی تنها در چهار محله شهر پرداختند که موفقیت‌آمیز بودن این مرحله و استقبال گسترده مردم از آن، مدیران را به ایجاد مناطق فرامحلی در سراسر شهر سوق داد. به دنبال این اقدام، قابلیت طراحی خیابان‌ها توسط مردم فراهم آمده است که در این راستا، ایجاد مبلمان خیابانی شامل نیمکت‌ها، میزها و صندلی‌ها در سراسر شهر امکان‌پذیر شده است. این مبلمان که از چوب بسیار مقاوم در مقابل تغییرات اقلیمی ساخته شده است، قابلیت جابه‌جایی را دارد که این ویژگی امکان تغییر طراحی خیابان‌ها را برای کاربری‌های مختلف فراهم می‌آورد. در واقع، شهروندان پایتخت سوئد می‌توانند مبلمان شهری را در تنها یک فضای پارک خودرو در خیابان محل سکونت خود نصب کنند، یا به ایجاد مکان‌های عمومی بزرگ‌تری از طریق قرار دادن مبلمان خود در کنار یکدیگر بپردازند.

این روزها نصب مبلمان در خیابان‌های استکهلم به ایجاد فضاهایی برای پارک دوچرخه‌ها، باغ‌های عمومی کوچک به منظور گرد هم آوردن مردم، ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، فضاهای بازی برای کودکان و سایر موارد مشابه منجر شده است. جالب است بدانید که مدیران پایتخت سوئد پیش از پیاده‌سازی این مرحله، کارگاه‌هایی برای آموزش طراحی خیابان‌ها به شهروندان برگزار کردند و اطلاعات مختلفی مانند میزان فضای مورد نیاز برای نصب هر مبلمان جهت کاربری‌های مختلف را در اختیار آن‌ها قرار دادند و از شهروندان شرکت‌کننده در این ورکشاپ‌ها، افرادی متخصص برای طراحی شهری به وجود آورند.

در مرحله اول اجرای این پروژه، تقریباً از هر چهار شهروند استکهلمی، سه نفر از تبدیل خیابان‌ها به فضاهای عمومی و جایگزین کردن فضاهای پارک خودروها با مبلمان شهری موافقت کردند و خواهان افزایش فضاهایی سبز و پرشور در این مکان‌ها بودند.

استکهلم؛ شهر یک دقیقه‌ای

مزایای توسعه مناطق فرامحلی

استکهلم تاکنون نقش بسیار مهمی در توسعه استراتژی‌های بین‌المللی با هدف افزایش پایداری و سلامت شهروندان در آینده ایفا کرده است و به عنوان مثال توانسته است در اجرای رویکردهای شهروندمحور برای به حداقل رساندن اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بسیار موفق عمل کند و به الگویی برای سایر شهرهای جهان تبدیل شود.

ایجاد مناطق فرامحلی یا خیابان‌های یک دقیقه‌ای یکی از بهترین استراتژی‌های پیاده شده در این شهر بوده است که به افزایش پایداری و سلامت در بعضی از مناطق شهر منجر شده و قرار است تا سال ۲۰۳۰، به طور کامل سراسر پایتخت سوئد را فرا گیرد. مدیران شهر، اجرای طرح خیابان‌های یک دقیقه‌ای را به عنوان بهترین راه‌حل برای برطرف کردن چالش‌های شهری معرفی کرده و مدعی شده‌اند که این خیابان‌ها با تمرکز بر مردم و فضا طراحی خواهد شد و مزایای بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. از مهم‌ترین فواید توسعه مناطق فرامحلی می‌توان به کاهش نرخ انتشار گازهای آلاینده، بهبود حمل‌ونقل شهری و توسعه محیط‌هایی با تنوع زیستی اشاره کرد که هر یک نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا خواهد کرد.

استکهلم؛ شهر یک دقیقه‌ای

کد خبر 653832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.