اهمیت تشخیص و درمان به‌موقع اوتیسم

یک روان‌شناس گفت: درمان اوتیسم باید در اسرع وقت و پس از تشخیص آغاز شود؛ مراقبت و ارائه خدمات مناسب و به‌موقع مشکلات کودک را کاهش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا مهارت‌های جدید را بیاموزد و نقاط قوت خودش را تقویت کند.

راحیل جابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اهمیت درمان به‌موقع اوتیسم، اظهار کرد: درمان این بیماری باید در اسرع وقت و پس از تشخیص آغاز شود؛ مراقبت و ارائه خدمات مناسب و به‌موقع مشکلات کودک را کاهش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا مهارت‌های جدید را بیاموزد و نقاط قوت خودش را تقویت کند.

وی افزود: مبتلایان به اوتیسم می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات را داشته باشند، بنابراین درمان واحدی برای آن وجود ندارد و والدین می‌توانند با درایت و دوراندیشی و با توجه به سطح عملکرد کودک خود از میان درمان‌های موجود بهترین درمان را انتخاب کنند.

این روان‌شناس تصریح کرد: نخستین گزینه درست که برای درمان اوتیسم در سراسر جهان پیشنهاد می‌شود، رفتاردرمانی است که یکی از شناخته‌شده‌ترین گزینه‌ها رویکرد درمانی ABA است.

تأثیر گفتاردرمانی در درمان اوتیسم

وی گفت: گفتاردرمانی یکی از پیشنهادها و روش‌های مداخلاتی است که برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می‌شود و در دسترس خانواده‌ها است.

جابری اضافه کرد: این روش می‌تواند به افراد مبتلا کمک کند که ارتباط کلامی و غیرکلامی و ارتباط اجتماعی خود را بهبود ببخشند و به روش‌های مفیدتر و کاربردی‌تر در برقراری ارتباط دست یابد.

وی ادامه داد: کاردرمانی به فرد مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا مهارت‌های شناختی، جسمی، اجتماعی و حرکتی خود را ارتقا ببخشد.

کاردرمانی و اوتیسم

وی با بیان اینکه هدف از ارتقای مهارت‌های شناختی، جسمی، اجتماعی و حرکتی افراد اوتیسم بهبود مهارت‌های زندگی است، گفت: این روش به فرد امکان زندگی مستقل را می‌دهد، برنامه‌های کاردرمانی برای کودک مبتلا به اوتیسم بیشتر به بازی، استراتژی‌های یادگیری و موضوعات حسی و حرکتی نزدیک است، روش درمان پاسخ‌محور بر پایه بازی انجام می‌گیرد که می‌تواند به اهدافی نظیر رشد مهارت‌های ارتباط اجتماعی و زبانی، افزایش رفتارهای مثبت اجتماعی و کاهش رفتارهای چالش‌انگیز برسد.

جابری اظهار کرد: فلورتایم (نوعی بازی‌درمانی) به کودکان اوتیسم کمک می‌کند تا ارتباط و مهارت‌های عاطفی خود را گسترش دهند که خود نیز یک بازی‌درمانی است که توسط متخصصان و والدین دوره‌دیده قابل اجرا است.

وی تصریح کرد: از درمان‌های دیگر، مداخله رشد ارتباط است که درمانی خانواده‌محور بوده و توانسته است نتایج درخشانی را در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم داشته باشد.

این روان‌شناس درباره دارودرمانی مبتلایان به اوتیسم، گفت: درحال‌حاضر داروی خاصی برای درمان اوتیسم وجود ندارد که بتواند روی تمام علائم اختلال این طیف اثرگذار باشد، اما بعضی از داروها می‌توانند روی برخی از علائم اثرگذار باشند.

کد خبر 652412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.