چطور با ترس‌های کودکان روبه‌رو شویم؟

یک روانشناس کودک با بیان اینکه کمک‌هایی که می‌توان به کودکان در برابر ترس کرد، متفاوت است، گفت: در قدم اول مهم است که ترس کودک بی‌ارزش جلوه داده نشود. والدین نباید فرزندان را برای این ترس سرزنش کنند.

فاطمه ردانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ترس و اضطراب در کودکان اظهار کرد: کودکان در سنین مختلف ترس‌ها و اضطراب‌هایی را به‌طور طبیعی تجربه می‌کنند و این موضوع به جنسیت کودک، تجارب قبلی، فرهنگ و شرایط زندگی خانواده بستگی دارد.

وی با اشاره به ترس‌های طبیعی در هر سن افزود: بسیاری از ترس‌ها در فرایند رشد رخ می‌دهند و پس از مدتی ناپدید می‌شوند، در شیرخوارگی کودکان از صداهای بلند، محرک‌های ناگهانی همچون یک نور یا افراد جدید و غریبه می‌ترسند.

این روانشناس کودک تصریح کرد: در سنین نوپایی که از حدود ۹ ماه تا دو سال است، محرک‌های ناگهانی، جدا شدن از مراقبان، محرک‌های شنیداری همچون صدای رعدوبرق برای کودک ترس‌آور و آزاردهنده است. در دو تا چهار سالگی تاریکی و تنهایی کودک را می‌ترساند.

وی ادامه داد: در چهار تا شش سالگی، حیوانات، آسیب دیدن خود و دیگران و موجودات خیالی محل ترس و اضطراب کودکان هستند، کودکان بالای شش سال نیز از بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، دزد یا از دست دادن عزیزان می‌ترسند.

ردانی‌پور اضافه کرد: کودکانی که در سنین مدرسه هستند، نگرانی بابت امتحان و تکالیف مدرسه، نمره امتحانات، دوست‌داشتنی نبودن میان هم سن‌وسالان برایشان به وجود می‌آید و در نهایت، در سنین بالاتر که به نوجوانی منتهی می‌شود آن نگرانی تغییر شکل می‌دهد و راجع به ظاهر و حضور در کلاس خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر شدت ترس و اضطراب کودک در حدی باشد که با موقعیت متناسب نباشد، می‌تواند باعث ناراحتی شود و برای او اختلال ایجاد کند که در این صورت باید به کودک کمک شود.

این روانشناس کودک با بیان اینکه کمک‌هایی که می‌توان به کودکان در برابر ترس کرد، متفاوت است، گفت: در قدم اول مهم است که ترس کودک بی‌ارزش جلوه داده نشود. والدین نباید فرزندان را برای این ترس سرزنش کنند.

وی ادامه داد: نیاز است که با کودک همدلی شود، به او بفهمانیم که احساس ترسش را درک کردیم تا با این کار متوجه طبیعی بودن ترس خود شود. باید به او اطمینان خاطر داده شود که با وجود شما می‌تواند بر ترس غلبه و آن را مدیریت کند.

ردانی‌پور در خصوص نوع گفت‌وگو با کودکان در چنین شرایطی گفت: برای مثال در صورت ترس کودک از تاریکی باید به او گفته شود که "می‌دانم که خیلی اذیت می‌شوی، بسیاری از بچه‌های دیگر هم ممکن است از تاریکی بترسند، حتی برای من هم پیش آمده است که از تاریکی بترسم، بیا به‌هم کمک کنیم تا بر این ترس غلبه کنیم." در واقع باید برای کنترل احساس ترس کودکان، مهارت‌ها باید گام به گام و تدریجی به او آموزش داده شود تا در نهایت بتواند با ترس خود مواجه شود.

کد خبر 664064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.