فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن بی‌پشتیبان هستند

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تعامل میان دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی را ضروری دانست و گفت: فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن متعدد و درعین‌حال، بدون پشتیبان هستند.

به گزارش ایمنا، آئین تکریم و معارفه دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در ساختمان شماره دو این شورا و با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در ابتدای این نشست از فعالیت‌های دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی قدردانی و اظهار کرد: حجت‌الاسلام حمید محمدی جزو پژوهشگران و فعالان شناخته شده قرآنی است و در دوره ایشان، کتاب‌ها و اسناد ارزشمندی در ارتباط با علوم قرآنی منتشر شده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: فعالیت‌های ما در چهار زمینه راه‌بینی، راهبردی، راهبری و راه‌سنجی انجام می‌شود و حجت‌الاسلام محمدی در دو حوزه راهبری و راهبردی، کارهای بسیار باارزشی انجام داده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و تصریح کرد: در این شورا کارهای خوبی در زمینه راهبردی انجام و کتاب‌های خوبی درباره قرآن منتشر و به همه ابعاد قرآنی و مباحث فرهنگی پرداخته شده است. در حوزه راهبری هم، تعامل خوبی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف چون وزارت علوم، بهداشت، اوقاف، بسیج و بخش بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری داشته است.

خسروپناه افزود: فعالان جبهه مردمی در حوزه قرآن متعدد و در عین حال، بدون پشتیبان هستند؛ ما نباید همه‌چیز را دولتی و دستگاهی ببینیم، از سوی دیگر باید از موازی‌کاری بپرهیزیم و به آموزش دانش‌آموزان و علاقه‌مند کردن آن‌ها به مفاهیم قرآنی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و بودجه مورد نظر را به خود فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهیم.

توسعه معارف قرآنی به تنهایی کافی نیست

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محمدی، دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شورا پرداخت و گفت: سال ۱۳۸۸ منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تکیه بر سه محور فرهنگ‌سازی، هماهنگ‌سازی و نظام‌سازی تصویب و ابلاغ شد. از آن زمان تاکنون، فعالیت‌های خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی و هماهنگ‌سازی صورت گرفته اما در زمینه نظام‌سازی پیشرفت چندانی نداشته‌ایم که این بخش مهم، نیازمند اهتمام بیشتر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هاست.

وی معارف، ایمان و رفتار قرآنی را سه ضلع مثلث توسعه فرهنگ قرآنی دانست و افزود: توسعه معارف به تنهایی کافی نیست و ما باید به عمل قرآنی هم توجه کنیم چون بعد از ایمان به خداوند و پیامبر اکرم (ص) باید به کتاب خداوند و توصیه‌های آن توجه کنیم.

دبیر پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ضرورت اجرای اسناد هفت‌گانه‌ای که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده، اشاره کرد و گفت: هفت سند ابلاغ کرده‌ایم که اجرای این اسناد، موجب قرآنی‌سازی نظام می‌شود چون مقام معظم رهبری، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را قرارگاه دانستند و ما تا رسیدن به این جایگاه، راه دشواری را پیش‌رو داریم.

به گفته وی، مجلس شورای اسلامی در تمام این سال‌ها به تعداد انگشتان دست مصوبه قرآنی داشته است، به عبارتی همه مصوبات قرآنی کشور به این شورا محدود می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به سند اجرایی حفظ قرآن کریم افزود: مقام معظم رهبری به تربیت ۱۰ میلیون حافظ اشاره کرده‌اند و ما تاکنون توانسته‌ایم بالغ بر یک میلیون حافظ قرآن پرورش دهیم. امید می‌رود که معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش به این مهم توجه بیشتری داشته باشد.

ضرورت توجه به متولدین دهه ۸۰ و ۹۰

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارش از سی‌امین نمایشگاه قرآن پرداخت و این رویداد را بزرگ‌ترین نمایشگاه قرآنی در جهان اسلام دانست و گفت: نمایشگاه قرآن در طول این ۳۰ سال، حرکت رو به رشدی داشته است؛ امسال ۳۷ دستگاه و نهاد حاکمیتی در این رویداد مهم قرآنی شرکت داشتند و حضور مجموعه‌های مردم‌نهاد هم پررنگ بوده است.

به گفته وی نمایشگاه قرآن کریم در فضایی به مساحت پنج هزارمترمربع در مصلای امام خمینی (ره) و با حضور ۲۱ کشور جهان برگزار می‌شود؛ همچنین قرار است محتوای نمایشگاه قرآن به هفت کشور دنیا و همه استان‌های ایران سفر کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دستور صریح مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مساجد باید به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شوند، اشاره کرد و گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در قالب پویشی، در پی تقویت مساجد هستیم. در حال حاضر ۱۹۰۰ کانون، کار خود را در مسجدها آغاز کرده‌اند، از سوی دیگر تلاش می‌کنیم تا ضمن همکاری با مجموعه‌های مردمی، مصحف شریف را به خانه‌ها بازگردانیم.

وی با اشاره به بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: ارتباط مردم با کلام خداوند از طریق ترجمه است، به همین خاطر مردمی که به نمایشگاه می‌آیند همواره این پرسش را مطرح می‌کنند که ترجمه خوب کدام است و ما چه ترجمه و چه مترجمی را انتخاب کنیم؟ از این رو ما بخش ترجمه را فعال کردیم. به جز این، بخش مصحف جمهوری اسلامی برای نخستین بار در نمایشگاه امسال راه‌اندازی شده است، علاوه بر این ۲۲۰ مجموعه که در زمینه محصولات مرتبط با حجاب و عفاف فعالیت می‌کنند هم در این رویداد حضور دارند.

معاف از توجه ویژه به بانوان قرآنی خبر داد و افزود: بنیاد بین‌المللی کوثر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته و ۱۷۰۰ نفر از بانوان دانشگاهی و حوزوی در آن حضور دارند. علاوه بر این مجموعه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه یکی شده و در قالب یک مجموعه در سی‌امین نمایشگاه قرآن حضور ارائه می‌شود.

وی به ضرورت توجه به متولدان دهه ۸۰ و ۹۰ اشاره کرد و گفت: بخش ویژه‌ای را در قالب موسیقی و بازی و پویانمایی به کودکان و نوجوانان اختصاص داده‌ایم تا آن‌ها را به علوم و فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند کنیم. خوشبختانه موج سرود «سلام فرمانده» به ما نشان داد که بچه‌های این نسل هم عاشق امام زمان (عج) و معارف قرآنی هستند و آنچه اتفاق افتاده، نه انقطاع نسلی که حرکت نسلی است. علاوه بر این با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نیز همکاری خوبی داشته و از ایده‌های خلاقانه آن‌ها بهره برده‌ایم.

معاف از تعامل خوب با سازمان صداوسیما و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و افزود: بخش مهمی از نمایشگاه قرآن به هنر و صنایع دستی اختصاص دارد؛ امسال با وزارت میراث فرهنگی ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم تا از هنرمندان فعال خود در زمینه صنایع دستی برای شرکت در این رویداد دعوت کند؛ از سوی دیگر با صداوسیما جهت پوشش اخبار نمایشگاه قرآن، تعامل خوبی داشته‌ایم.

منبع: مهر

کد خبر 652288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.