افزایش ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۱ به ۱۰.۸ میلیون تن

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی از تحقق ۱۰.۸ میلیون تن ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی و ثبت رکورد جدید با ترانزیت ۸.۳ میلیون تن کالاهای غیرنفتی در ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، شهریار افندی‌زاده درباره عملکرد ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: در سالی که گذشت مجموعاً ۱۰.۸ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی از کشور ترانزیت شده که سهم کالاهای غیرنفتی و نفتی از این مقدار، به ترتیب ۸.۳ و ۲.۵ میلیون تن بوده است.

وی گفت: با توجه به عملکرد ۷.۵ میلیون تنی ترانزیت کالای غیرنفتی سال ۱۴۰۰، شاهد رشد ۱۰.۷ درصدی ترانزیت این نوع کالا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن بوده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ شاهد تحولات و دستاوردهای مهمی در حوزه‌های راهبردی و عملیاتی ترانزیت کشور بودیم که اثرات قطعی آن‌ها به صورت تدریجی و پایدار بر رشد ترانزیت از کشور در سال ۱۴۰۲ و سال‌های آتی نمایان خواهد شد.

افندی‌زاده اضافه کرد: در راستای فعال‌سازی و رونق‌بخشی به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب در نشست سه‌جانبه‌ای در شهریورماه ۱۴۰۱ میان مقامات عالی‌رتبه کشورمان و فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو، ضمن هدف‌گذاری تحقق ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا از این کریدور تا سال ۲۰۳۰ میلادی، توافقاتی در زمینه تقویت همکاری سه کشور در سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مشترک تکمیل و توسعه زیرساخت‌های کلیدی و بهره برداری از آن‌ها به ویژه احداث خط ریلی رشت-آستارا، تسهیل در ترددهای مرزی کالا و افزایش کیفیت و کمیت این ترددها حاصل شد که اجرایی شدن آن‌ها در دست پیگیری است.

وی اظهار کرد: با توجه به حداقل ظرفیت فعلی کشور جهت ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا به صورت ترکیبی در کریدور شمال-جنوب، توافقی با طرف روسی جهت بهره‌گیری کامل از این ظرفیت در سال ۲۰۲۳ میلادی حاصل شده که اجرای آن در دست انجام است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی افزود: یکی از رخدادهای مهم در سال گذشته، الحاق رسمی کشورمان به سازمان همکاری شانگهای بود. در مدت زمان کوتاهی پس از برگزاری نشست سران شانگهای در شهریورماه سال ۱۴۰۱ در سمرقند، نخستین نشست شش‌جانبه وزرای حمل‌ونقل ایران و کشورهای آسیای میانه به علاوه روسیه و آذربایجان با موضوع توسعه همکاری‌های ترانزیتی در مهرماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار و و هدف‌گذاری تحقق ۲۰ میلیون تن ترانزیت سالانه بین ایران و کشورهای آسیای میانه، به عنوان پهنه‌ای با نقش و اهمیت بسیار بالا در ترانزیت شرقی- غربی و شمالی-جنوبی به ویژه پس از تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، به تصویب اعضا رسید.

افندی‌زاده، ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری در شهریور ۱۴۰۱ و بند ۱۰ ابلاغیه معظم‌له در خصوص فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات حمل و نقل را به عنوان رویکردی تکامل یافته به مقوله ترانزیت در کشور برشمرد.

وی تصریح کرد: در سال جاری، موضوع ترانزیت و نقش‌آفرینی در برنامه‌های کلان نظیر کمربند و راه چین، سازمان شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در توسعه مناسبات حمل‌ونقلی با کشورهای هدف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

کد خبر 652244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.