۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۷
اسرائیل در آستانه فروپاشی

ائتلاف کابینه نتانیاهو بسیار شکننده است و اگر سه وزیر دیگر از کابینه او خارج شوند، دچار فروپاشی خواهد شد و باید انتخابات جدیدی در اراضی اشغالی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «سفر اخیر بن سلمان به فرانسه» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «تظاهرات گسترده صهیونیست‌ها علیه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم که به درگیری خونین بین آنان و پلیس منجر شد از وجود خطر جنگ داخلی حکایت دارد.

اعتراضات صهیونیست‌ها زمانی آغاز شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای فرار از تعقیب قضائی لایحه‌ای را در چارچوب انجام اصلاحات قضائی تقدیم کنست اسرائیل کرد. این لایحه اختیارات قضات دیوان عالی رژیم صهیونیستی و نهادهای زیرمجموعه وزارت دادگستری برای تعقیب کارکنان دولت را کاهش می‌دهد که این امر با مخالفت احزاب مخالف نتانیاهو روبه‌رو شد.

یکی از مخالفان این لایحه، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود که بلافاصله از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برکنار شد و این برکناری مقدمه‌ای برای سقوط کابینه نتانیاهو تلقی می‌شود. از آنجا که ائتلاف کابینه نتانیاهو بسیار شکننده است، اگر سه وزیر دیگر از کابینه خارج شوند، این کابینه دچار فروپاشی خواهد شد و باید انتخابات جدیدی در اراضی اشغالی برگزار شود.

حضور بیش از ۴۰۰ هزار نفر از معترضان در میدان اصلی شهر تل‌آویو در اعتراض به اقدامات کابینه نتانیاهو تا کنون در اراضی اشغالی سابقه نداشته است به ویژه اینکه پلیس به دستور نخست‌وزیر از ابزارهای خشونت‌آمیز استفاده کرد.

صف‌آرایی و قطب‌بندی احزاب و جمعیت‌های سیاسی در فلسطین اشغالی در حالی صورت می‌گیرد که رهبران احزاب چپ، کابینه افراطی نتانیاهو را به دلیل رفتارهای تهاجمی به ناکامی در حفظ امنیت صهیونیست‌ها متهم کرده‌اند.

در مدت پنج ماهی که از عمر این کابینه می‌گذرد حداقل ۱۴ عملیات شهادت‌طلبانه در مناطق حساس فلسطین اشغالی از جمله شهر تل‌آویو صورت گرفته است که منجر به کشته شدن ده‌ها صهیونیست شد.

از سوی دیگر در این مدت ایتمار بن‌غفیر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل چندین بار به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی حمله کرد که با عکس‌العمل تند فلسطینیان روبه‌رو شد.

از سوی دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل رفتار تهاجمی احزاب صهیونیستی دینی که بخشی از ائتلاف کابینه نتانیاهو را تشکیل می‌دهند نسبت به ادامه اینگونه رفتارها هشدار دادند. برخی از رؤسای نمایندگی‌های رژیم صهیونیستی در خارج به دلیل احساس انزوا و انتقاد رسانه‌های غربی از کابینه افراطی نتانیاهو از سمت‌های خود استعفا دادند.

هرچند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی لایحه اصلاحات قضائی را از کنست اسرائیل باز پس گرفت اما رهبران احزاب مخالف مدعی هستند که اقدام نتانیاهو تاکتیکی است و او قصد دارد تا مخالفان خود را به طور موقت آرام کند.

مجموعه این رخدادها نشان می‌دهد که شمارش معکوس برای سقوط کابینه نتانیاهو و در نهایت فروپاشی رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

کد خبر 651948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.