۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۱
جدال کرونا و واکسن

از تزریق آخرین دوز واکسن کرونای بخش زیادی از مردم، بیشتر از شش ماه می‌گذرد. این موضوع موجب شده تا ایمنی بدن نسبت به بیماری کرونا کاهش یابد و در نتیجه آمار کرونا در کشور رو به افزایش است؛ لذا باید تدابیری برای استقبال دوباره مردم از واکسن مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه‌های آخر سال ۹۸ بود که تصاویری از یک بیماری ویروسی و واگیردار را که در چین شیوع یافته بود، دیدیم و شاید تصور کردیم که این بیماری در همان کشور باقی می‌ماند و هیچ‌گاه پایش به مناطق دیگر باز نمی‌شود اما خیلی زود این تصور، اشتباه از آب درآمد.

کووید ۱۹ به سرعت سراسر جهان را فرا گرفت و روزانه قربانیان زیادی را از مردم کشورهای مختلف از جمله ایران می‌گرفت. البته کادر درمان، پزشکان و محققان جهان بیکار ننشستند و در کنار تلاش برای بهبودی بیماران و معالجه آن‌ها، در پی تولید واکسن برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری برآمدند.

پس از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه، سرانجام محققان موفق به تولید واکسن شدند و بعد از آن واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان آغاز شد. با شروع واکسیناسیون جهانی و ایجاد یک ایمنی نسبی میان مردم، آمار شیوع و به‌ویژه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به‌طور محسوسی کاهش یافت و دیگر کرونا آن بیماری ترسناک و کشنده قبل نبود.

با توجه به دستیابی دانشمندان ایرانی به فناوری و دانش تولید واکسن کرونا در داخل کشور و علاوه بر آن، واردات وسیع واکسن کرونا و محدودیت‌هایی که دولت برای افراد واکسینه نشده اعمال کرد، استقبال مردم نسبت به دریافت واکسیناسیون در کشور افزایش یافت و نتیجه آن هم کنترل کرونا در ایران بود.

به تدریج به روزهایی رسیدیم که آمار مرگ‌ومیر و بستری‌های ناشی از کرونا در آمریکا و اروپا در شبانه‌روز به چند صد تن می‌رسید، اما این آمار در ایران به همت کادر درمان و محققان ایرانی به صفر نزدیک شد.

نزدیک به یک سال را در وضعیت آرام و امن کرونایی به سر بردیم، البته که کرونا فراموش نشده بود و گاهی میهمان ناخوانده پیر و جوان می‌شد اما مدت زیادی است که از یک بیماری کشنده به یک بیماری ساده تبدیل شده است.

اکنون در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ باز هم در نزدیک و دور، اطرافیان را گرفتار این ویروس منحوس می‌بینیم و شهرستان‌های نارنجی و قرمز کرونایی کشور یکی یکی اضافه می‌شود و آمار بستری و حتی فوت ناشی از کرونا نیز رو به افزایش است.

بستری‌های کرونایی افرادی هستند که نوبت یادآور واکسن را تزریق نکرده‌اند

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه از قبل هم انتظار افزایش موارد بیماری، پس از تعطیلات نوروز را داشتیم و این اتفاق هم به وقوع پیوست، اظهار کرد: به دنبال افزایش مبتلایان به بیماری ابتدا تعداد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و سپس تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا افزایش می‌یابد و شواهد هم نشان می‌دهد این روند افزایشی کرونا به احتمال زیاد تا آخر فروردین ادامه یابد.

وی افزود: عمده مواردی که درحال‌حاضر به واسطه ابتلاء به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند، گروه سالمندان یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند یا نوبت یادآور واکسن‌های کرونا را تزریق نکرده‌اند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به لزوم تزریق نوبت‌های یادآور واکسن کرونا، گفت: بالغان به ویژه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، باید واکسن تزریق کنند.

ایمنی مردم به دلیل فاصله گرفتن از آخرین دوز واکسن کرونا، کاهش یافته است

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از علل افزایش شیوع کرونا در میان مردم، گذشتن از زمان تزریق آخرین دوز واکسن آن‌ها است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: این روزها بارها گفته‌ایم که ایمنی مردم کاهش پیدا کرده است، درصد زیادی از مردم واکسن‌های آخر را تزریق نکرده‌اند یا از تزریق آن‌ها بیش از شش ماه می‌گذرد و کمتر کسی نسبت به دریافت دوز یادآور اقدام می‌کند.

وی درباره رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا ویروس توسط بیشتر مردم، می‌افزاید: بخشی از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند، به فاصله‌گذاری اجتماعی توجه نمی‌کنند و در محیط‌های سربسته تجمع می‌کنند، شست‌وشوی دست را فراموش می‌کنند و این عوامل باعث افزایش شیوع کرونا می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت شهرستان اصفهان زردرنگ شده است، خاطرنشان می‌کند: بعید نیست که به سمت وضعیت قرمز و نارنجی هم پیش برویم و شرایط سختی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه ایمنی مردم به دلیل فاصله گرفتن از آخرین دز واکسن کرونا کاهش یافته است، تصریح می‌کند: در چند هفته گذشته به‌طورمتوسط روزی یک فوتی را داشته‌ایم، آمار بستری‌ها و بیماران بخش ویژه و نسبت تست‌های مثبت به کل تست‌های کرونا نیز افزایش داشته است.

تزریق واکسن منافاتی با روزه‌داری ندارد

عقدک با اشاره به آمادگی ارائه خدمات در تمام شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اضافه می‌کند: تمام مردم باید پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا ویروس را رعایت و نسبت به دریافت دوز یادآور واکسن کرونا ویروس اقدام کنند تا درگیر بحران نشویم.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن منافاتی با روزه‌داری ندارد، ادامه می‌دهد: انجام واکسیناسیون به‌ویژه برای افرادی که گروه‌های هدف هستند، درواقع برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای، می‌تواند در کاهش روند آمار ابتلاء و مرگ‌ومیر اثرگذار باشد.

افراد هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند

علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اعلام آمادگی برای واکسیناسیون مردم استان و گردشگران و مسافران در ایام بهار، اظهار می‌کند: در تمام مراکز در ایام غیرتعطیل، واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود و مردم می‌توانند مراجعه و واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی با اشاره به اهمیت افزایش ایمنی بدن برای مقابله با ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ می‌افزاید: به همه مردم توصیه داریم که اگر شش ماه از تزریق واکسن قبلی آن‌ها گذشته است، برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا ایمنی کافی برای مقابله با کرونا داشته باشند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه افراد باید هر چه سریع‌تر برای دریافت واکسن اقدام کنند، ادامه می‌دهد: در ایام تعطیلات نیز در هر شهرستان یک مرکز واکسیناسیون کرونا همچنان فعال است و افراد می‌توانند به این مراکز مراجعه و واکسن کرونا را دریافت کنند، همچنین رعایت فاصله‌گذاری و زدن ماسک نیز به قوت روزهای ابتدایی شیوع کرونا از فراگیر شدن و آغاز موج جدید بیماری کووید ۱۹ تا حدود زیادی پیشگیری خواهد کرد، لذا نباید در این زمینه سهل‌انگاری شود.

وی درباره فعالیت مراکز واکسیناسیون کرونا در ایام تعطیل و غیرتعطیل، تصریح می‌کند: برای روزه‌داری نیز به این دلیل که تزریق عضلانی است، مشکلی ایجاد نمی‌کند و در ایام غیرتعطیل تمام مراکز و پایگاه‌ها و در ایام تعطیل یک مرکز در هر شهرستان برای واکسیناسیون فعال است.

کد خبر 650877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.