۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کاپوتاژ هوایی چیست؟

آیا تا به حال به حمل کالا از طریق دریا یا رودخانه‌های مرزی فکر کرده‌اید؟ حمل کالا از گمرک یک کشور به گمرک دیگر همان کشور را با عنوان کاپوتاژ نام‌گذاری کرده‌اند.

این روزها حمل و نقل‌ها به‌صورت خطوط ریلی، هوایی یا حتی جاده‌ای، انجام می‌شوند. اگر کاپوتاژ به روش هوایی را توضیح دهیم باید بگوییم که: حمل و نقل مسافر، محموله‌های پستی یا کالا بین مبدا و مقصدی که در یک کشور باشد را کاپوتاژ هوایی می‎گوییم. برای آشنایی کامل با کابوتاژ هوایی، این مقاله بهترین راهنما برای شما خواهد بود.

تعریف کاپوتاژ هوایی؛ حمل‌ونقل کالا و مسافر بین مبدا و مقصد یک کشور

کاپوتاژ (cabotage) یا کران‌بری، حمل کالا از گمرک یک کشور به گمرک دیگر همان کشور از راه دریا یا رودخانه‌های مرزی است. امروزه این فرآیند به صورت هوایی، خطوط ریلی و حمل و نقل زمینی نیز امکان‌پذیر است.

در حقوق هوایی تعریف کابوتاژ عبارت است از حمل‌ونقل مسافر، کالا یا محموله‌های پستی از طریق هواپیما. این حمل‌ونقل هوایی بین مبداء و مقصدی انجام می‌شود که هر دو آن‌ها در کشور واحدی قرار داشته باشند. کاپوتاژ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای حمل بارهای جامد و مایع است. هم‌چنین یک سیستم عالی برای حمل و نقل نفت و مشتقات یا حرکت سوخت محسوب می‌شود.

تنظیم اظهارنامه کاپوتاژ هوایی؛ رعایت همه قوانین لازم

همان‌طور که برای حمل و نقل بین المللی هوایی کالا به رعایت برخی قوانین نیاز است، برای کاپوتاژ نیز باید اظهارنامه‌ای تنظیم شود که همه قوانین لازم را دربرگیرد. در واقع مولفه‌های زیر را برای تنظیم این اظهارنامه باید رعایت کرد:

  • تعداد کالا
  • نوع بسته
  • وزن بار
  • نوع کالا
  • ارزش کالا
  • گمرک مقصد

در نهایت نیز مسیری که قرار است طی شود باید بدون خط خوردگی در اظهارنامه درج شده باشد.

مقررات کاپوتاژ هوایی؛ حمل‌ونقل کالاهای ممنوعه با تعهد گمرک

کالاهایی که صادر شدن آن‌ها از کشور مجاز است را می‌توان با انجام مقررات مربوطه به‌صورت کران بری حمل کرد. کاپوتاژِ کالاهایی که صادر شدن آن‌ها ممنوع است یا کالاهای مجاز مشروط، با تعهد از گمرک انجام می‌شود. اما برای مثال صادرات گچ که هیچ‌گونه موانعی ندارد، به‌راحتی و بدون تعهد گمرک قابل انجام است.

درصورتی‌که اعتبار پروانه کاپوتاژ برای رسیدن به گمرک مقصد گذشته باشد و تا ۳ ماه پس از انقضا صاحب کالا آن را به گمرک ارائه نکند، کالای کابوتاژ شده به مقصد ارسال نمی‌شود.

کاپوتاژ هوایی چیست؟

شرایط کالای کاپوتاژ هوایی؛ پذیرش حمل کالاها بر اساس آیین‌نامه‌های گمرکی

کالاهایی برای کاپوتاژ توسط گمرک پذیرفته می‌شود که مطابق با آیین نامه‌های گمرک باشد. بدین‌ترتیب به‌صورت کاپوتاژ تا مقصد حمل خواهد شد. برای کاپوتاژ باید مدت زمان لازم به‌منظور حمل کالا از گمرک مبدا به گمرک مقصد مشخص شود. در نتیجه، کالا باید در این مدت زمان مشخص به گمرک برسد.

درصورت دیر رسیدن کالای کاپوتاژ به مقصد، رئیس گمرک می‌تواند به تشخیص خود جریمه‌ای را در نظر بگیرد. کسی که صاحب کالای کاپوتاژ است باید همه مدارک و پروانه کاپوتاژ را در مدت حمل کالا در اختیار داشته باشد. درصورتی‌که در مسیر رسیدن کالا حادثه‌ای رخ دهد و مانع رسیدن کالا در مدت زمان مشخص شود، باید با ذکر علت حادثه، اقدام به تمدید زمان کرد.

بررسی شرایط تغییر مقصد کالای کاپوتاژی

برای تغییر مقصد کالای کاپوتاژی شرایطی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. درصورتی‌که کالای کاپوتاژی ممنوع‌الصدور، غیرمجاز و مشروط نباشد و صاحب کالا پس از دریافت پروانه بخواهد مقصد کالا را تغییر دهد، گمرک مبدا می‌تواند مقصد کالا را در پروانه اصلاح کند.

معاینه و ارزیابی کالای کاپوتاژی چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که اظهارنامه کاپوتاژ به گمرک ارائه شد، گمرک برای معاینه، رسیدگی، ارزیابی کالا و تطبیق مشخصات مشهود با مندرجات اظهارنامه اقدام می‌کند. پس از عملیات ارزیابی و صدور پروانه کاپوتاژ در سه نسخه، پس از نخ‌کشی یا مفتول‌کشی روی هر یک از بسته‌های کاپوتاژ، پلمپ گمرکی انجام می‌شود. سپس دو نسخه از پروانه کابوتاژ در اختیار صاحب کالا قرار می‌گیرد.

کاپوتاژ هوایی چیست؟

کاپوتاژ هوایی از طریق شرکت معتبر حمل‌ونقل هنزا ناو دریا

در این مقاله در مورد کابوتاژ هوایی صحبت کردیم. اکنون دریافتیم که کاپوتاژ، حمل‌ونقل کالا، بسته، محموله و مسافر بین مبدا و مقصد یک کشور است. مطمئنا حالا دیگر می‌دانید چگونه حمل‌ونقل کالاهای مختلف در گمرک‌های یک کشور چگونه انجام می‌شود. این فرآیند به رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های خاصی نیاز دارد. این قوانین که به برخی از آن‌ها در موارد فوق اشاره شد، توسط اداره کل گمرک تعیین می‌شوند.

برای کاپوتاژ هوایی می‌توانید از طریق یک شرکت معتبر حمل‌ونقل اقدام کنید. شرکت حمل‌نقل هنزا ناو دریا، یکی از مطمئن‌ترین شرکت‌ها است که در کمترین زمان ممکن محصولات و کالاهای شما را به روش‌های مختلف کاپوتاژ می‌کند. این مجموعه معتبر کالاهای تجاری را با انواع روش‌های حمل دریایی، هوایی، زمینی و ترکیبی به سراسر ایران و جهان ارسال می‌کند. برای آگاهی از خدمات هانزا وارد سایت این مجموعه به نشانی hansanav.com شوید یا با شماره تلفن 02143312000 تماس بگیرید.

کد خبر 648402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.