تولید جلیقه‌های خنک‌کننده در داخل با یک پنجم قیمت مشابه خارجی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص جلیقه خنک‌کننده با جریان آب خنک، گفت: برای تولید این جلیقه‌ها دانش فنی داریم، اما نیاز به سرمایه‌گذاری و تبلیغات رسانه‌ای داریم، نمونه خارجی آن هزار دلار قیمت دارد که به این دلیل هیچ‌گاه عملاً در سبد مصارف ما نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب‌الله دهقان امروز_چهارشنبه بیست‌وچهارم اسفندماه_ در سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش، با اشاره به پژوهشی که در زمینه جلیقه‌های خنک‌کننده انجام شده است و شرایطی سخت کارگران جنوب کشور در شرایط آب‌وهوایی گرم، اظهار کرد: اگر دمای عمقی بدن افراد تغییر کند، مجبور هستیم که به کمک او برویم و با امکاناتی دمای بدن را به حالت عادی برگردانیم، در مشاغلی مانند آتش‌نشان، کارگران صنعت ساختمان، کوره‌ها و پالایشگاه‌ها و… دمای عمقی بدن دچار تغییر می‌شود.

وی با بیان اینکه گرما معمولاً در جنوب ۹ ماه ادامه پیدا می‌کند، افزود: این شرایط بیماری‌های مختلفی را به دنبال دارد؛ طبق تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، احتمال زنده ماندن افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند ۵۰ درصد است بنابراین نیاز است که گرما در محیط کار کنترل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه بهره‌وری با استرس گرمایی پایین می‌آید، افزود: روش‌های متعددی مثل روش‌های فنی و مدیریتی برای کنترل استرس گرمایی وجود دارد اما در فضای باز کمتر می‌توان روش‌های فنی و مدیریتی را به کار گرفت.

وی با بیان اینکه در فضای باز برای کنترل استرس گرمایی، روی خود فرد متمرکز می‌شویم، گفت: بر همین اساس چهار نوع جلیقه خنک‌کننده طراحی شد و دانش فنی تولید این جلیقه‌ها را مورد تأیید قرار دادیم.

دهقان در خصوص جلیقه خنک‌کننده با جریان آب خنک، اظهار کرد: برای تولید این جلیقه‌ها دانش فنی داریم، اما نیاز به سرمایه‌گذاری و تبلیغات رسانه‌ای داریم، نمونه خارجی آن هزار دلار قیمت دارد که به این دلیل هیچ‌گاه عملاً در سبد مصارف ما نبوده است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده محصول تولید داخل یک پنجم تولید خارجی است، افزود: جلیقه خنک‌کننده با ماده تغییر فاز دهنده هم تولید کردیم که در گرمای جنوب ۲ تا ۳ ساعت اپراتور را خنک نگه می‌دارد و پالایشگاه ستاره جنوب تعداد ۲۵۰ عدد از این جلیقه را از ما خرید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: همچنین خانم‌هایی که بیماری ام اس دارند نیز از دیگر مخاطبان این محصول هستند که به همین دلیل برای خانم‌ها مناسب‌سازی شد، هشت پک خنک‌کننده در آن قرار دارد که می‌توانند زیر لباس‌های خود آن را بپوشند تا از گرمای تابستان در امان بمانند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده این محصول برای ما حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بود و مبلغ فروش آن نیز ۹۵۰ تومان است درحالی‌که در خارج کشور به قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

دهقان ادامه داد: این محصولات به تعداد محدود ساخته می‌شود و به فروش هم می‌رسد اما نیاز به سرمایه‌گذاری برای تعداد و ابعاد بیشتر دارد، می‌توان گفت که این جلیقه بومی‌سازی شده است.

وی در توضیح در خصوص محصول دیگری تحت عنوان جلیقه خنک‌کننده تبخیری پانچ‌دار، ادامه داد: دیگر جلیقه‌ها موارد وزن زیادی داشتند اما این مورد سبک است و ساخت ساده‌تری دارد، قیمت آن در آمریکا ۵۰ تا ۶۰ دلار است و کاربری بسیار مناسب دارد؛ اگر با آب معمولی خیس شود، ۵ تا ۱۰ ساعت بدن را خنک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در ابتدا این جلیقه پنج دقیقه در آب قرار می‌گیرد و حدود ۸۰۰ گرم تا ۱۲۰۰ گرم آب را در خود ذخیره می‌کند؛ برای بیماران ام اس در تابستان بسیار مناسب است و با قیمت ۹۵۰ هزار تومان که یک پنجم قیمت خارجی است به فروش می‌رسد و گارانتی هم دارد.

وی با اشاره به ثبت اختراع این محصول به دلیل پانچ‌های موجود در آن، گفت: در این محصول نسبت به دیگر جلیقه‌ها، توان خنک‌کنندگی کمتر است و دمای پوست را سه درجه کمتر می‌کند، همچنین برای ورزشکاران هم مناسب است.

کد خبر 648166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.