توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده ابربدهکار بانکی

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص صدور کیفرخواست یک ابربدهکار بانکی، گفت: این پرونده مربوط به یک گروه خودرویی است که ۲۷ متهم دارد؛ اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی، اتهام متهم ردیف اول این پرونده است.

به گزارش ایمنا، مسعود ستایشی صبح امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم اسفندماه_ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، دستگاه قضائی بسیج شد تا با استفاده از امکانات و توانایی‌های موجود، تلاش کند تا بخشی از موانع بر سر راه تولید برداشته شود.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در این حوزه، افزود: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، ۱۲۲ نامه هشداری در رابطه با شعار سال به دستگاه‌های اجرایی کشور توسط سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به تشکیل ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی‌های کل کشور، گفت: ۷۳۰ فقره پرونده در بحث حمایت از تولید و ۲۳۹ پرونده در راستای رفع مشکلات تشکیل شده است. از ۱۰۶۲ واحد تولیدی توسط سازمان‌های بازرسی در کل کشور بازدید و ۱۷۷۷ شکایت با موضوع تولید و سرمایه‌گذاری به سازمان‌های مورد بحث واصل شد.

وی ادامه داد: در مدت زمان ذکر شده، این سازمان تلاش زیادی برای پایش ۵۱۴ واحد تملک شده توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، ۱۶۶ واحد تولیدی ورشکسته، ۵۹۴ واحد تولیدی مشکل‌دار، ۵۳۴ پروژه کلان نیمه‌کاره، ۱۵۶۳ شرکت دانش بنیان و تطبیق ۹۱۱۴ واحد تولیدی با طرح آمایش سرزمینی، رصد و شناسایی مشکلات شرکت‌های تولیدی اقدام کرده است.

ستایشی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و اتخاذ تمهیدات مناسب و متناسب موفق به احیا و راه‌اندازی ۴۷ واحد، جلوگیری از تعطیلی ۱۸۱ واحد، افزایش تولید در ۲۱۷ واحد، تسریع در اخذ مجوز در ۳۱۲ واحد، تسهیل در تأمین مالی ۴۶۶ واحد، رفع معارض قضائی ۱۱ واحد، اقاله ۷۳ واحد، خروج از ورشکستگی ۱۱ واحد شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش دیوان عدالت اداری در سال ۱۴۰۱، حداقل ۲۰۷ فقره گزارش و پرونده مربوط به حمایت از تولید از طرق مختلف در دیوان عدالت اداری مطرح رسیدگی واقع شده که بیشترین پرونده‌ها در زمینه‌های حمایت از تولید در حوزه گمرک و مالیات بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: این پرونده‌ها در خصوص معافیات‌های مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی، حقوق معادن برای جلوگیری از تعطیلی آنها، اعمال معافیت واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی و عدم شمول مالیات بر تصدیر نرخ ارز است که به عنوان نمونه می‌توان به پرونده موضوع شرکت پلی تکنیک اصفهان، شرکت دارویی ارژنگ درمان و شرکت مانی گستر خوزستان و موارد دیگر اشاره کرد.

وی افزود: این پرونده‌ها در قالب مانع زدایی در حوزه صادرات، مسکن، کسب و کار و حوزه اشتغال در دیوان عدالت اداری مطرح و منجر به اتخاذ تصمیم و صدور آرای قطعی در جهت حفظ تولید و سرمایه گذاری کشور شده است.

صدور ۵۱ هزار گواهینامه مهارتی برای زندانیان

ستایشی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در سال ۱۴۰۱ با برگزاری دوره‌های آموزش و مهارت فنی و حرفه‌ای برای ۸۳ هزار تن از زندانیان در ۱۰ ماهه سال جاری، ۵۱ هزار گواهینامه مهارتی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است، تصریح کرد: در همین راستا به منظور رفع موانع، پرداخت تسهیلات به زندانیان و زندانیان آزاد شده صورت گرفته و این سازمان موفق به معرفی ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات طرح اشتغال‌زایی به بانک‌های عامل و جذب ۱۵۸ میلیارد تومان با تعهد حدود ۱۵۸۰ نفر اشتغال شده است که ظرفیت بسیار ارزشمند و مناسبی است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: ۵۸ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات غیرمصرفی و در جهت به‌روزرسانی تجهیزات کارگاه‌های حرفه‌آموزی زندانیان کشور از ابتدای امسال برای اولین بار به استان‌ها اختصاص داده شده است. تهیه لایحه پیشنهادی تسهیل کننده ماهیت مجازات عمومی و اشتغال زندانیان و کارآفرینان در برنامه هفتم توسعه ابلاغ و اجرایی شدن طرح‌های مختلف برای فروش محصولات زندانیان و همچنین فروش الکترونیک محصولات آن‌ها صورت گرفته است.

ستایشی افزود: در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه امسال، مشکلات ۴۴ هزار و ۱۰۰ شرکت کارخانه و بنگاه تولیدی در این ستاد بررسی شد و در سازمان پزشکی قانونی کشور در جهت حمایت از دانش‌بنیان‌ها اقدام به بومی‌سازی تجهیزات و دستگاه‌های تخصصی شده است که با تولید و استفاده از کیت‌های ژنتیک و سایر دستگاه‌های تخصصی آغاز و با ارتقا و ساخت این وسایل جدید و اخذ گواهینامه‌های بین المللی، مبادرت به اخذ گواهینامه بین المللی و تولید و ساخت دستگاه‌هایی که در حوزه رباتیک برای نمونه گیری و شناسایی اتوماتیک استفاده شده است.

وی اضافه کرد: کیت‌های جدید ژنتیک و نمونه‌ گیری خون و دستگاه‌های مرتبط در دست ساخت قرار دارند و این اقدامات دانش‌بنیان باعث شده تا سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه استفاده از تجهیزات خارجی فراهم شود، به طور مثال در خصوص هزینه یکی از دستگاه‌های تخصصی، صرفه‌ جویی حدود ۸۲ درصدی با دستگاه مشابه خارجی صورت پذیرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی در سال جاری در راستای احیای واحدهای تولیدی تاکنون ۶۷ واحد تولیدی با اشتغال‌زایی برای ۲۶۲ نفر به صورت مستقیم احیا شده است. همچنین از ورشکستگی ۵ واحد تولیدی دیگر جلوگیری شده است و این واحدها به چرخه تولید بازگشتند.

وی افزود: در استان البرز در طول سال جاری ۱۰ واحد تولیدی دارای مشکل حقوقی کاملاً احیا شده‌اند و در این مدت در واحدهای مذکور برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است و یا از بیکاری آن‌ها جلوگیری شده است.

ستایشی تصریح کرد: همچنین در استان بوشهر ۱۴ شکایت واصل که به همه شکایت‌ها رسیدگی شد، همچنین برای هزار و ۶۰۰ نفر در راستای جلوگیری از بیکاری، اقدام قاطع شده است و برای هزار نفر در ۴ واحد تولیدی احیا شده اشتغالزایی شده است.

وی خاطرنشان بیان کرد: در استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان اقدامات شایسته‌ای انجام شده است و در استان سیستان و بلوچستان ۴۸ واحد صنعتی با اشتغال ۷۵۳ احیا شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در استان فارس از میان ۸۷۴ درخواست وارده واحدهای تولیدی، مشکلات ۲۵۷ واحد به طور کامل حل شده است؛ در استان قزوین ۵۲ واحد احیا شدند.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده ابربدهکار بانکی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ابربدهکار بانکی که هفته گذشته کیفرخواست وی توسط دادستانی تهران صادر شد کیست و با کدام سازمان و ارگان در ارتباط بوده است، اظهار کرد: این ابربدهکار مربوط به یک گروه خودرویی است که پرونده مربوطه ۲۷ متهم دارد.

ستایشی در خصوص اتهام متهم ردیف اول این پرونده، گفت: اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی، اتهام متهم ردیف اول این پرونده است.

وی تصریح کرد: اتهام ۲۶ متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ کیفرخواست برای این پرونده صادر و به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد که به جهت حساسیت و به قید فوریت وقت رسیدگی به این پرونده در دادگاه فروردین ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: برای متهمان این پرونده قرار تأمین قانونی صادر شده و تمام ۲۷ متهم آن با توثیق وثیقه در حال حاضر آزاد هستند.

سخنگوی قوه قضائیه: قوه قضائیه نقد را مایه رشد و تعالی همه جانبه می‌داند

وی در خصوص جشنواره تقدیر از نقد برتر درباره قوه قضائیه، با اشاره به اینکه به دنبال نقد هوشمندان و مؤثر هستیم، اظهار کرد: این جشنواره در راستای تحقق اصول مختلف قانون اساسی از جمله بند ۲ اصل ۱۵۶ مبنی بر وظیفه قوه قضائیه نسبت به احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و در راستای تحقق راهکارهای سند تحول قضائی نسبت به توزیع فرهنگ نظارت همگانی در قالب توصیه به نقد سازنده قوه قضائیه با دعوت از آحاد مردم، نخبگان، صاحب نظران و اندیشمندان اهالی رسانه برگزار شد.

ستایشی افزود: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی آغوش خود را نسبت به دریافت نظرات در خصوص نقد رفتار و اقدامات گشوده و نه تنها نقد سازنده را موجب خسران نمی‌داند بلکه آن را مایه پیشبرد بهتر امور و رشد و تعالی همه جانبه می‌داند؛ تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر ضرورت انجام گفت‌وگوی رو در رو با آحاد مردم و شنیدن مشکلات آن‌ها، می‌تواند به فرهنگی رایج در سایر دستگاه‌های حاکمیت مبدل شود.

این خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 647774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.