مجمع تشخیص مصلحت نظام در بودجه دخالتی ندارد

رئیس مجلس با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالتی ندارد، گفت: هیئت عالی نظارت بر اساس بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در سیاست‌های کلان از جهت رویکردی و ضمانت بر اینکه مصوبات ما مغایرتی با سیاست‌ها نداشته باشد، از طریق شورای نگهبان اظهار نظر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الیاس نادران در نشست علنی امروز _سه‌شنبه، بیست‌وسوم اسفندماه_ مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: در هیچ جای آئین‌نامه اشاره نشده است که ما باید نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأمین کنیم.

وی افزود: خواهش من این است که این موضوع را یک‌بار برای همیشه حل کنیم، در گذشته نیز رویه این بود که اگر مجمع تشخیص، نظراتی داشت آن را به شورای نگهبان می‌داد تا آن را به عنوان نظرات ضمیمه ارسال کند اما نسبت به تأمین نظر آن نیز هیچ اصراری نداشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تغییر این رویه در حال حاضر گفت: نه مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نظر خود را ضمن اظهار نظر، احضار و انشا می‌کنند و بدتر از آن اینکه یک کارمند در آن جلسه مجلس را به مضحکه می‌گیرد. خواهش من این است که از شأن مجلس دفاع کنید.

این نماینده مردم در مجلس در بخش دیگری از تذکر خود در خصوص اختیار ۱۰ درصد جابه‌جایی اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای وزارت راه افزود: در آخرین نشست در نوبت دوم بررسی بودجه به‌صراحت اعلام شد که این مصوبه نیاز به دوسوم رأی دارد و رأی نیاورده است.

وی ادامه داد: استناد من به همان ماده‌ای است که تیموری قرائت کرد. موافقت سازمان برنامه نیز نیاز است، شنیده‌ام بعد از این با پورسید جلسه‌ای داشته‌اید و وی عنوان کرده است که رای دوسوم نمی‌خواهد. ایشان حق ندارد به‌جای مجلس تصمیم بگیرد، اگر دوسوم نمی‌خواهد، رئیس مجلس باید در جلسه علنی آن را اعلام کند نه اینکه رئیس مجلس اعلام کند دوسوم می‌خواهد، رأی نیاورد و پس از آن به عنوان مصوبه مجلس برای شورای نگهبان ارسال شود؛ مسئله این موضوع را نیز حل کنید تا بعدها با مشکل روبه‌رو نشویم.

محمد باقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، اظهار کرد: اولاً مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالتی ندارد، موضوعی که مدنظر شما است، هیئت عالی نظارت بوده است که این هیئت بر اساس بند ۲ اصل یکصدودهم قانون اساسی، در سیاست‌های کلان از جهت رویکردی و ضمانت بر اینکه مصوبات ما مغایرتی با سیاست‌ها نداشته باشد، از طریق شورای نگهبان اظهار نظر می‌کند.

وی افزود: یعنی ما هیچ ارتباط مستقیمی با هیئت عالی نظارت نداریم و این هیئت باید مطالب خود را به شورای نگهبان بدهد تا اگر مصوبات مغایرتی با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی داشت به ما منعکس می‌شود. ممکن است برخی اشکالاتی که شما عنوان می‌کنید، درست باشد و وارد جزئیاتی شوند که من هم به آن موضوعات معترض باشم که بحث دیگری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هیئت عالی نظارت برای سیاست‌های کلی بر اساس بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌تواند چنین کاری انجام دهد، اما راه آن از طریق شورای نگهبان است و در حال حاضر نیز به‌طور مستقیم انجام نمی‌شود البته در این رابطه به‌خصوص درباره بودجه روز گذشته با دوستان صحبت کردم که امیدوارم یک سری از مشکلاتی که اشاره کردید، حل و فصل شود.

کد خبر 647749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.