گرانبهاترین فلز دنیا چیست؟ ترتیب قیمت فلزات گرانبها

با بالا رفتن قیمت فلزات گرانبها، بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سوال هستند که گرانبهاترین فلز دنیا چیست تا بتوانند بر روی آن سرمایه گذاری کنند.

به گزارش ایمنا در حال حاضر نوسانات قیمت فلزات گرانبها باعث شده که نتوان به طور دقیق درباره ارزش هریک از آن‌ها صحبت کرد؛ اما بررسی قیمت رودیوم در ایران و دیگر فلزات، می‌تواند تا حدی ما را به نتایجی در این زمینه برساند. پس تا انتها با ما همراه باشید تا فلزات گرانبها را به ترتیب قیمت به شما معرفی کنیم.

  1. فلز رودیوم

فلز رودیوم یک فلز به شدت کمیاب است که در جاهای زیادی مانند صنایع خودروسازی کاربرد دارد و به دلیل همین عرضه محدود و تقاضای بالا، با قیمت بسیار زیادی معامله می‌شود. این فلز در برابر خوردگی بسیار مقاوم است؛ به همین دلیل بسیاری از جواهرات را با استفاده از رودیم روکش می‌کنند تا در برابر تغییر رنگ و تیره شدن مقاوم شوند.

  1. پلاتین

دومین فلز گرانبهای دنیا از نظر قیمت را می‌توان پلاتین دانست. به دلیل اینکه پلاتین به طور گسترده در ساخت جواهرات استفاده می‌شود، خیلی از افراد می‌خواهند بدانند که آیا قیمت پلاتین چند برابر طلا است؟ باید بگوییم که تا چند سال پیش، می‌توانستیم به قطعیت بگوییم که پلاتین گرانتر و ارزشمندتر از طلا است. اما امروزه و با توجه به نوسانات قیمتی شدید در این بازار، قیمت پلاتین و طلا هر روز متغیر است و تقریبا می‌توان گفت که به حد یکسانی رسیده است. بنابراین اگر می‌خواهید تفاوت قیمت پلاتین و طلا را بدانید، باید به طور لحظه ای نمودارها را کنترل کنید.

  1. ایریدیوم

یکی دیگر از فلزات گرانبها جهان که کمتر شناخته شده، ایریدیوم نام دارد که در برابر اکسایش و خوردگی بسیار مقاوم است و در صنایع مختلفی مانند ساخت انواع دندان‌های مصنوعی و روکش‌های دندان کاربرد دارد. از ین فلز معمولا در جاهایی که با اسید سر و کار دارند، به طور گسترده استفاده می‌شود. در حال حاضر قیمت ایریدیم در مقایسه با طلا بیشتر است و حتی در مواردی ممکن است از پلاتین هم بالاتر رفته و ترتیب این لیست را بر هم بزند.

  1. طلا

شاید این موضوع که طلا چهارمین گزینه از فهرست فلزات گرانبهای دنیاست، برای بسیاری از افراد عجیب باشد. اما باید بدانید که همواره گزینه‌های بهتری هم برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول وجود دارند و همیشه لازم نیست که طلا بخرید. تنها کافی است که سایر فلزات گرانبها را از یک فروشنده معتبر خریداری کنید که از اصل بودن آن مطمئن شوید.

  1. پالادیوم

پالادیوم یکی دیگر از فلزاتی است که در صنعت جواهرات کاربرد داشته و به همین دلیل معمولا از نظر قیمتی با طلا مقایسه می‌شود.

گرانبهاترین فلز دنیا چیست؟ ترتیب قیمت فلزات گرانبها

از این فلز، در صنایع دیگری هم مانند تولید کاتالیست‌های خودرو، مواد دندانپزشکی و تجهیزات پزشکی دقیق استفاده می‌شود. قیمت پالادیوم در ایران هم مانند سایر فلزات گرانبها، معمولا دستخوش تغییرات زیادی می‌شود و به همین دلیل در زمان خرید این فلز، باید نمودارهای قیمتی را چک کنید.

  1. روتنیوم

روتنیوم یکی از فلزات گرانبهای گروه پلاتین است که مانند دیگر گزینه‌های این فهرست، مقاومت زیادی در برابر خوردگی و فرسایش از خود نشان می‌دهد؛ از سوی دیگر به راحتی با اسیدها ترکیب نمی‌شود و نقطه ذوب بالایی دارد. به همین دلیل بسیاری از صاحبان صنایع خواستار خرید روتنیم برای کاربردهای صنعتی هستند. از نظر قیمتی باید گفت که قیمت روتنیم در مقایسه با دیگر فلزات گرانبهای جهان قدری مناسبتر است؛ زیرا معمولا به صورت خالص به فروش نمی‌رسد و این ناخالصی‌ها بر روی قیمت آن اثرگذار هستند.

  1. اورانیوم

فلز اورانیوم که نام آن برای بسیاری از ما آشناست، یکی دیگر از فلزات گرانبها دنیا است که خاصیت چکش خواری خوبی داشته و معمولا به رنگ سفید مایل به نقره ای دیده می‌شود. این فلز به طور عمده در ساخت داروها یا تجهیزات جنگی استفاده می‌شود و مدتی است که در ایران هم اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. همین اهمیت باعث شده که بتوان به این فلز به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری نگاه کرد.

  1. فلز رونیوم

رونیوم را هم می‌توان یکی از فلزات نادر در پوسته زمین دانست که نقطه ذوب بالایی دارد و عنصر پایداری است. این فلز که با نماد re نشان داده می‌شود، در سال 1908 کشف شده و پس از آن در ساخت وسایل مختلفی مانند محفظه‌های احتراق، تیغه‌های توربین، اگزوز موتور جت و هر جای دیگری که نیاز به تحمل دمای بالا دارد، مورداستفاده قرار گرفت.

  1. فلز نقره

نقره را می‌توان تقریبا در انتهای لیست فلزات گرانبهای دنیا قرار داد؛ زیرا در مقایسه با سایر فلزات قیمت پایین‌تری دارد و به همین دلیل هم امروزه بسیاری از افراد ان را جایگزین طلا کرده‌اند. فلز نقره هم در برابر خوردگی تقریبا مقاوم است؛ اما می‌توان گفت که خیلی زود اکسید می‌شود و به همین دلیل نیاز به روکش‌ها و مراقبت‌های زیادی دارد. با این حال برای افرادی که نمی‌توانند هزینه زیادی را برای خرید فلزات گرانبها بپردازند، سرمایه گذاری بر روی نقره می‌تواند ایده مناسبی باشد.

  1. ایندیم

فلز ایندیم را می‌توان نرمترین فلز موجود در پوسته زمین دانست که نقطه ذوب بالایی داشته و برای اولین بار در سال 1863 کشف شد. این فلز گرانبها بیشتر در صنایع الکترونیک و برای تولید قطعات نیمه هادی و لحیم کاری به کار می‌رود. قیمت ایندیم هم مانند سایر فلزات گرانبها، بر اساس درصد خلوص آن تعیین می‌شود.

سخن پایانی

امروزه با توجه به بالا رفتن قیمت فلزات در سراسر دنیا، بسیاری از افراد به دنبال ورود به این بازار هستند و قصد دارند تا با خرید فلزات گرانبها، ارزش سرمایه خود را بالا ببرند. ما در این مقاله به شما 10 فلز گران قیمت را معرفی کرده و آن‌ها را به ترتیب قیمت مرتب کردیم تا در زمان تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری بر روی یکی از گزینه‌ها، راحت بتوانید تصمیم بگیرید. اما توصیه ما به شما این است که این فلزات را حتما از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید تا برای فروش و تبدیل آن‌ها به پول، مشکلی برایتان ایجاد نشود.

کد خبر 647697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.