راهکارهایی برای کنترل نوجوانان در حوادث پرخطر چهارشنبه‌سوری

یک روانشناس در خصوص راهکارهایی برای کنترل نوجوانان در حوادث پرخطر چهارشنبه‌سوری توضیحاتی ارائه داد.

فاطمه ردانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اقدامات پرخطر کودکان و نوجوانان در چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: در مراسم چهارشنبه‌سوری، کودکان و نوجوانان بیشترین افرادی هستند که دست به کارهای خطرناک می‌زنند و این مسئله می‌تواند به دلیل قدرت بالای تأثیرگذاری از گروه هم‌سن و سالان باشد و ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد و حتی خودشان هم قربانی این رفتارها شوند.

وی در خصوص اقداماتی که خانواده‌ها می‌توانند در این زمینه داشته باشند، افزود: خانواده‌ها می‌توانند نسبت به آموزش برای دوست‌یابی‌های صحیح اقدام کنند و بستری را فراهم کنند تا فرزندان‌شان با افرادی که امکان همانندسازی مثبت با آن‌ها وجود دارد، طرح دوستی بریزند.

این روانشناس با بیان اینکه کودکان و نوجوانان بسیاری از این رفتارها را با مشاهده یاد می‌گیرند، گفت: رسانه‌ها می‌توانند تأثیر مثبت و منفی در این زمینه داشته باشند، همانطور که آموزش رفتار مناسب از طریق رسانه می‌تواند اثربخش باشد، تماشای تصاویر و محتواهای خشن و نامناسب هم می‌تواند کودکان و نوجوانان را به الگوگیری سوق دهد و به نوعی آموزش پرخاشگری و ابراز خشم از طریق نامناسب باشد.

وی افزود: لازم است که در انتخاب محتوای مناسب برای این گروه‌های سنی دقت بیشتری شود و به آن‌ها در جهت کنترل خشم و ابراز هیجان به شکل درست و مؤثر آموزش‌های لازم ارائه شود.

ردانی‌پور تصریح کرد: یکی دیگر از علت‌های این امر، فراهم نکردن بستر برای تفریحات سالم و مراسم‌های آئینی مثل مراسم قاشق‌زنی است که لازم است خانواده‌ها و مسئولان مرتبط جایگزین مناسبی برای تخلیه هیجانی و ایجاد اوقات شاد برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیرند.

انجام رفتارهایی پرخطر برای جلب توجه اعضای خانواده

وی خاطرنشان کرد: گاهی رفتارهای پر خطر تلاشی برای عکس‌العمل نشان دادن نسبت به خانواده یا اجتماع و اعلام نارضایتی از محیطی که در آن حضور دارد، است که این رفتار در نوجوانان بیشتر است.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی نیاز افراد به دیده شدن است، افزود: جهت دادن به این نیاز می‌تواند از خطرات بعدی پیشگیری کند، برای مثال نیاز به جلب توجه را اگر در راه درست مانند مسابقات ورزشی، پاسخ دهیم می‌تواند اقدام خوبی برای جلوگیری از رفتارهای خطرناک در درازمدت باشد.

فرزندان خود را با خطرات ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری آشنا کنید

وی ادامه داد: آشنایی نداشتن با خطرات ناشی از این اقدامات می‌تواند در گروه سنی پایین وجود داشته باشد که لازم است با توجه به سن افراد از روش‌های مناسبی مانند داستان، کتاب و نمایش استفاده کنیم تا ذهن آن‌ها آماده شود و نسبت به ضررها آگاه شوند.

ردانی‌پور با بیان اینکه این اقدامات علاوه بر آسیب‌های جسمانی، می‌تواند اثرات روانی هم داشته باشد و مدت‌ها فرد را درگیر کند، اضافه کرد: وارد شدن شوک‌های روانی که ناشی از صدمات مستقیم جسمی یا حتی مشاهده این گونه موارد است و به سوگ نشستن یک خانواده، از تبعات جدی رفتارهای خطرناک در مراسم چهارشنبه‌سوری است.

وی تصریح کرد: بر اثر این اتفاقات فرد می‌تواند سال‌ها درگیر باشد و با مشاهده موارد مشابهی دوباره خاطرات تلخش تداعی شود و گویا فرد دوباره آن حادثه را تجربه می‌کند.

این روانشناس گفت: آلودگی‌های صوتی و آسیب‌های جسمانی می‌تواند در درازمدت باعث افزایش اختلالات روانی مانند افسردگی‌ها و اضطراب‌ها شود که در آینده می‌تواند دردی مانند درد جسمانی برای فرد ایجاد کند.

کد خبر 647642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.