۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
در گیرودار چهارشنبه‌سوری

در بسیاری از حوادث چهارشنبه‌سوری، افرادی دچار حادثه می‌شوند که خود عامل آن نبوده‌اند، اما غفلت دیگران موجب اتفاق جبران‌ناپذیری برای آن‌ها شده است، به همین دلیل لازم است نکات پزشکی را هنگام مواجهه با این افراد بدانیم تا بتوانیم اقدامات اولیه را به‌طورصحیح برای این مصدومان انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول تاریخ سنت‌های مختلف افراد را دور یکدیگر جمع می‌کرده که با گذر زمان این سنت‌ها دچار تغییراتی شده است. یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین این سنت‌ها «چهارشنبه‌سوری» است؛ روزی که بهانه‌ای برای دورهمی و جشن گرفتن بوده به شبی پر واهمه تبدیل شده که بیشتر مردم از رسیدن این روز، واهمه دارند.

امروزه می‌شنویم که از هفته‌ها قبل از چهارشنبه آخر سال، بازار فروش و تولید مواد محترقه غیراستاندارد و خطرناک داغ است و بعضی جوانان و نوجوانان تنها برای خالی کردن هیجان و احساس گذرا و کوتاه‌مدتشان، خود را به دردسر می‌اندازند.

حوادث چهارشنبه‌سوری هیچ‌گاه محدود به همان شب نبوده و روزها قبل نیز حین تولید مواد محترقه و نگهداری آن‌ها، رخ داده و خانواده‌های بسیاری را در آستانه سال جدید داغدار کرده است.

سوختگی تنها یکی از آسیب‌های این حوادث است که گاهی مرگ افراد را در پی دارد، اما شکستگی اندام‌ها، نابینایی، ناشنوایی نیز از آسیب‌هایی است که به دلیل بروز حوادث چهارشنبه‌سوری رخ می‌دهد.

در درصد بالایی از این حوادث، افرادی درگیر و مصدوم می‌شوند که خود هیچ دخالتی در آن حادثه نداشته و تنها رهگذر آن منطقه بوده‌اند، اما غفلت دیگران باعث اتفاق جبران‌ناپذیری برای آن‌ها شده است؛ بنابراین آگاهی از نکات ایمنی و پزشکی هنگام مواجهه با این حوادث خالی از لطف نیست و می‌توان با آگاهی از اقدامات اولیه از آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری پیشگیری کرد.

سیدحامد خواجه‌باشی، متخصص طب اورژانس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به حوادثی که می‌تواند در چهارشنبه‌سوری برای افراد رخ دهد، اظهار می‌کند: یکی از آسیب‌های حوادث چهارشنبه‌سوری، می‌تواند سوختگی ناشی از حرارت باشد که برحسب اینکه چه درصدی از بدن را درگیر کرده است، می‌تواند کشنده نیز باشد.

وی می‌افزاید: آسیب‌های سوختگی وابسته به اینکه با چه نوع ماده‌ای باشد نیز متفاوت است، برای مثال سوختگی با شعله آتش، مایعات داغ و مواد مذاب یا حتی سوختگی با گازهای داغ و سمی که می‌تواند برای راه هوایی مشکل ایجاد کند، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد.

متخصص طب اورژانس تصریح می‌کند: به‌طورمعمول اگر شدت سوختگی زیاد و نفوذ آن ماده حرارتی تا بافت‌های بدن باشد، می‌تواند وضعیت بیمار را از حالت بی‌خطر به حالت خطرناک برساند.

وی خاطرنشان می‌کند: بیشتر آسیب‌های چهارشنبه‌سوری، سوختگی حاصل از آتش و مواد انفجاری است که می‌تواند با تروماهای متعدد همراه باشد.

پرتاب اشیا در آتش، آسیب سوختگی را دوچندان می‌کند

خواجه‌باشی می‌افزاید: پرتاب اشیا در آتش و انفجار حاصل از آن، می‌تواند آسیب‌های سوختگی را دوچندان کند و حتی گاهی جبران‌ناپذیر باشد.

وی با بیان اینکه در این مواقع محل‌هایی از بدن که حساس است و قابلیت دفاع کمتری دارد، بیشترین آسیب را می‌بیند، می‌گوید: برای مثال چشم آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به بسیاری از دیگر نقاط بدن دارد؛ نقاطی از بدن مانند صورت و کف دست‌ها نیز برحسب اینکه بافت‌های دفاعی نازک‌تر و کم‌تحمل‌تری دارد، ممکن است دچار آسیب بیشتری شود.

متخصص طب اورژانس تاکید می‌کند: آسیب‌های استنشاقی که ناشی از گازهای سمی بوده نیز از دیگر نتایج حوادث چهارشنبه‌سوری است و حتی دود و مواد حاصل از اشتعال نیز می‌تواند برای افراد مشکل‌زا باشد.

وی درباره وظیفه اطرافیان هنگام مواجهه با این حوادث، اضافه می‌کند: در درجه اول اگر فردی دچار آسیب شد و می‌خواستیم به او کمک کنیم، باید از امنیت فرد مصدوم مطمئن شویم و از تشدید شرایط جلوگیری کنیم.

در مرحله اول باید مصدوم را از محیط ناامن خارج کرد

خواجه‌باشی ادامه می‌دهد: در ابتدا باید مصدوم را از محوطه و شرایط بد به یک محیط امن منتقل کنیم و اگر آن شرایط برای خودمان آسیب‌زا باشد، قبل از هر اقدامی باید از ایمنی خود اطمینان حاصل کنیم تا دچار حوادث ناگوار نشویم و با اطمینان کامل مصدوم را نجات دهیم.

وی ادامه خاطرنشان می‌کند: اگر مصدوم در تماس با ماده‌ای است و امکان جدا کردن آن ماده فراهم باشد، باید تا جای ممکن آن جسم را از سطح بدن فرد جدا کرده و حتی لباس‌های سوخته را نیز از بدن مصدوم خارج کنیم.

متخصص طب اورژانس اضافه می‌کند: پس از آن لازم است یک پوشش تمیز یا پارچه پاکیزه را روی بدن قرار دهیم که هم دمای بدن کم نشود و هم آلودگی محل آسیب‌دیده بیشتر نشود.

اهمیت شستشوی فراوان در آسیب‌های چشمی

وی با بیان اینکه برحسب اینکه چه ناحیه‌ای آسیب دیده است، می‌توانیم بیشتر از این به فرد مصدوم کمک کنیم، می‌گوید: برای مثال قدم اول برای کمک به آسیب چشمی، شست‌وشو است.

خواجه‌باشی اظهار می‌کند: اگر چشم فرد به حدی دچار آسیب شود که ظاهر پلک به هم نخورد و تنها احساس سوزش داشته باشد، با آب معمولی شست‌وشوی فراوان دهید تا فرد به مرکز درمانی منتقل شود؛ اگر چشم آسیب شیمیایی دیده باشد و گاز وارد چشم شده باشد، اقدامات تخصصی‌تری لازم است و فرد باید هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی منتقل شود.

وی با بیان اینکه در سوختگی‌های محدود و کوچک ممکن است با سرد کردن ناحیه، علائم بیمار کمتر شود، تصریح می‌کند: توجه شود که اگر سطح سوختگی وسیع‌تر است، به هیچ وجه مجاز به سرد کردن ناحیه و آب ریختن روی آن نیستیم، زیرا دمای بدن فرد را پایین می‌آورد و آسیب را بیشتر می‌کند.

روی ناحیه سوخته بدن هیچ ماده‌ای نریزید

متخصص طب اورژانس اضافه می‌کند: نباید موادی روی بدن فردی که دچار سوختگی شده است، بریزیم تا اثر سوختگی را کم کنیم، دیده شده که افراد پودرهای خاص، مواد لبنی، خمیر دندان را روی موضع سوختگی می‌ریزند که به هیچ وجه صحیح نیست و می‌تواند آسیب را تشدید کند.

وی درباره آسیب‌های سوختگی که همراه با تروما است، می‌گوید: در این موارد اندام باید بی‌حرکت باشد، اگر مصدوم هم‌زمان با شرایط مذکور خونریزی نیز داشته باشد، کنترل خونریزی با پانسمان فشاری می‌تواند مؤثر باشد.

خواجه‌باشی اظهار می‌کند: اگر تنفس بیمار مشکل دارد، راه تنفسی او را چک کنید تا در دهان او شیء خارجی باقی نمانده باشد و بتواند به راحتی نفس بکشد و کادر درمان برای انجام اقدامات اولیه به محل حادثه برسند.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های شنوایی به طور معمول نیاز به اقدام فوری ندارد، می‌افزاید: آسیب‌های ناشی از موج انفجار می‌تواند حالت گرفتگی گوش و شنیدن صدایی خاص، ایجاد کند که در بیشتر موارد نیاز به اقدام فوری ندارد، اما اگر این موضوع همراه با سوختگی یا جراحت باشد، باید گوش هرچه سریع‌تر معاینه شود.

اگر اختلال شنوایی با علائم عصبی همراه بود به پزشک مراجعه کنید

متخصص طب اورژانس تصریح می‌کند: اگر ناشنوایی رخ داد و به‌صورت پایدار بیش از چند دقیقه ادامه داشت یا همراه با علائم عصبی مانند سردرد بود، نیاز به مراجعه به پزشک دارد، اما اگر در حد گرفتگی گوش یا شنیدن صدای وزوز بود، ممکن است گذرا باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: یک سری نواحی خاص است که حتی درصد کمی از سوختگی در آن‌ها هم باید خدمت خاص و مراقبت تخصصی دریافت کند، از نواحی خاص می‌توان به سوختگی کف دست، صورت و چین‌های بدن اشاره کرد.

خواجه‌باشی با اشاره به افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط خاص، می‌گوید: چنین اشخاصی مانند افراد دیابتی، سالمند، کودکان و بانوان باردار با درصدهای پایین سوختگی نیز باید به مراکز درمانی مراجعه کنند تا بررسی شوند، سایر موارد اگر در حد چند سانتی‌متر و قرمزی باشد و نواحی درگیرکننده مانند چین‌های بدن و مفاصل نباشد، می‌توانند از درمان‌های رایج خانگی استفاده کنند و بعد از شست‌وشوی محل با پمادهای سوختگی پانسمان کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر سوختگی در حدی باشد که پوست ناحیه جدا شده، تاول‌های بزرگ و متعدد داشته باشد و درد زیاد و تغییر شکل ناحیه را شاهد باشیم، به طور حتم مصدوم نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

کد خبر 647541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.