خروج تدریجی بازار گوشت قرمز از التهاب

افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز در چند ماه اخیر، موجب اتخاذ تدابیری چون واردات این محصول از سوی دولت شد؛ به گفته مسئولان تازمانی‌که قیمت گوشت به تعادل برسد، واردات ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرانی گوشت قرمز، چالشی است که نه تنها امسال بلکه همواره با آن روبه‌رو بوده‌ایم، به‌طوری‌که در مقایسه با دیگر اقلام خوراکی معمولاً این ماده غذایی گوی رقابت را ربوده است اما امسال به‌طورعجیبی قیمت آن گران شد تاجایی‌که هر کیلو گوشت به مرز ۵۰۰ هزار تومان رسید، به همین علت دولت سعی کرد تا با اجرای سیاست‌های مختلف این بازار را کنترل کند.

در این میان فعالان و مسئولان این بخش معتقدند تا زمانی که دلایل اصلی گرانی رفع نشود، نمی‌توان توقعی برای کاهش قیمت‌ها داشت چراکه گرانی نهاده‌های دامی و بی‌ثباتی نرخ دلار، تأثیر زیادی بر قیمت گوشت قرمز دارد و با وجود این عوامل، افزایش قیمت گوشت دور از انتظار نبود. از طرفی سرمای هوا و مشکلات حمل‌ونقل دام، به‌علاوه قرارگیری در هفته‌های پایانی سال از دلایل همیشگی برای گرانی گوشت قرمز به‌شمار می‌رود و امسال با وجود نوسانات بازار ارز، شدت گرانی بیشتر هم شده است.

بر این اساس دولت واردات گوشت قرمز را آغاز و در فروشگاه‌های زنجیرهای عرضه کرد تا شاید با این اقدام، بازار این محصول به تعادل برسد و قیمت‌ها تا حدودی کاهش یابد.

اکنون نیز طبق اعلام فرهاد آگاهی، رئیس انجمن تأمین‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی کشور، در پی توافقات انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی، واردکنندگان باسابقه و خوش‌نام برای رفع مشکل گرانی گوشت و کمک به تنظیم بازار، علاوه بر واردات گوشت از مبادی روسیه، قزاقستان و مغولستان، اقدام به واردات گوشت باکیفیت تازه از کشورهای رومانی و استرالیا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت گوسفندی کرده‌اند که این اقدام بازار گوشت داخل را به تعادل خواهد رساند.

تأثیر واردات گوشت بر بازار داخل

پرسش آن است که تا چه میزان واردات گوشت بر قیمت تولید داخل مؤثر است و واردات تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟ به گفته مسعود امرالهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تداوم واردات، آرامش در بازار گوشت حاکم می‌شود.

وی اظهار می‌کند: واردات گوشت تا پایان اردیبهشت سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد تا در بازار ثبات ایجاد شود.

اما موضوع قابل تأمل آن است که بر اساس اظهارات فعالان این بازار و مشاهدات میدانی، مشخص است که با وجود انجام اقدامات گسترده از سوی مسئولان استقبالی از سوی مردم نسبت به خرید این ماده پروتئینی نمی‌شود و حتی واردات هم بر میزان خریدها تأثیر قابل‌توجهی نداشته است.

با این حال، مسئولان از فراوانی دام و عرضه گوشت خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند که واردات فقط در جهت ثبات قیمت‌ها انجام گرفته که به نظر می‌رسد این تدبیر هم چندان پاسخگو نبوده است، زیرا واردات قبلی، بسیار محدود و تنها در تهران عرضه شده است، همچنین قیمت وارداتی‌ها هم گران و از توان بسیاری از سرپرستان خانوار خارج بوده، همچنین انتقادهای زیادی نسبت به کیفیت گوشت‌های وارداتی مطرح شده است.

در این خصوص چندی پیش محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه به‌منظور تأمین نیاز بازار داخلی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات کرده است اظهار کرد که کیفیت گوشت گوسفندی وارداتی عرضه شده در میدان‌های میوه و تره‌بار مناسب نیست و درصد چربی بالایی دارد.

به گفته وی، علی‌رغم تخصیص ارز نیمایی به واردات گوشت متأسفانه نظارت کافی بر گوشت‌های وارداتی صورت نگرفته بود و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.

به‌زودی با عرضه بیشتر، بازار گوشت تعدیل می‌شود

مسئولان و فعالان اصفهان در ارتباط با گوشت‌های وارداتی و تأثیر بر تنظیم بازار این کالا چه می‌گویند؟

محمدعلی کاظمی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به دلیل محدودیت واردات، اصفهان هنوز سهمیه‌ای از گوشت گرم وارداتی دریافت نکرده، البته نه‌فقط اصفهان بلکه به غیر از تهران، هنوز هیچ شهری سهمیه گوشت وارداتی را دریافت نکرده است.

وی اضافه می‌کند: براساس خبرهای اعلام‌شده قرار است میزانی دیگر گوشت گرم از کشورهایی مانند استرالیا وارد شود و احتمالاً در آن زمان در دیگر استان‌ها هم عرضه می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه در فصل زمستان در مناطق قشلاقی بارش‌های خوبی داشته‌ایم و باوجود کوچ دامداران از قشلاق به مناطق ییلاقی در فصل بهار، از ابتدای سال آینده شرایط عرضه گوشت بهتر می‌شود و به دنبال آن قیمت گوشت متعادل خواهد شد.

کاظمی در ارتباط با تدابیر انجام گرفته برای تنظیم بازار این محصول در شرایط پایانی سال و ایام نوروز می‌گوید: تلاش‌های لازم برای واردات گوشت مورد نیاز اصفهان از استان‌های اطراف انجام گرفته است.

وی تصریح می‌کند: همچنین از دهم دی‌ماه تاکنون در حال توزیع گوشت منجمد هستیم، این‌چنین‌که یک هزار و۵۷۱ تن گوشت منجمد از طریق شرکت‌های تعاونی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، و کاسبان امین در اصفهان توزیع شده است و مردم هم استقبال خوبی نسبت به خرید این محصولات به‌خصوص گوشت گوسفندی منجمد داشته‌اند.

نهاده دلیل اصلی گرانی گوشت است

عبدالرزاق آقاجان، نایب‌رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: براساس آنالیزی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای قیمت گوشت قرمز تعیین شده، قیمت گوشت درجه‌یک نسبت به هفته گذشته تا حدودی کاهش داشته است.

وی در رابطه با دلایل گرانی گوشت قرمز اظهار می‌کند: افزایش قیمت این محصول در وهله نخست به تأمین دام سبک بستگی دارد، به دلیل آنکه اصفهان دام سبک خود را از استان‌های دیگر تأمین می‌کند و در فصول سرد سال به علت سرما و بارندگی در انتقال دام به استان، محدودیت‌ها و موانعی به وجود می‌آید که به کمبود و گرانی گوشت می‌انجامد.

نایب‌رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان اضافه می‌کند: گرانی نهاده‌های دامی دلیل اصلی گرانی گوشت قرمز در سال جاری است و هم‌اکنون هم دامداران معتقدند با وجود گرانی نهاده‌ها، قیمت فعلی گوشت برای آن‌ها به‌صرفه نیست.

آقاجان می‌گوید: دلیل دیگر عرضه و تقاضا است، عرضه کمتر در برابر تقاضای بیشتر به گرانی این ماده غذایی منجر شد، تا اواخر اسفندماه هم به علت پیش‌بینی افزایش تقاضا، احتمال گرانی وجود دارد اما از اول فروردین‌ماه قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.

وی در ارتباط با تأثیر واردات گوشت بر تنظیم بازار می‌گوید: قطعاً افزایش عرضه تأثیر خوبی بر تعادل بازار خواهد داشت.

نایب‌رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با اشاره به کیفیت گوشت‌های وارداتی اظهار می‌کند: مسئولیت گوشت‌های وارداتی با دولت است و قطعاً با نظارت کامل خریداری می‌شود، درصورتی‌که واردات این محصول توسط اشخاصی خاص صورت می‌گرفت ممکن بود مشکلاتی به وجود بیاید اما به دلیل دولتی بودن این اقدام، دامپزشکی نظارت کاملی بر کیفیت گوشت‌های وارداتی دارد و دولت هم بر عرضه و قیمت‌گذاری آن نظارت می‌کند.

کد خبر 647305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.