مراجعه اولین مصدوم چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱ به بیمارستان سوانح سوختگی

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان با اشاره به آغاز حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱، گفت: در مرحله پیش از آغاز چهارشنبه‌سوری، شاهد مراجعه بیماری بودیم که از ناحیه دست دچار مشکل شده و در واقع شاهد آغاز حوادث، چند روز پیش از روز چهارشنبه‌سوری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر جنگجو امروز _شنبه بیستم اسفندماه_ در نشست خبری برگزار شده در خصوص حوادث چهارشنبه‌سوری، با اشاره به آمار سوختگی در جهان و ایران، اظهار کرد: ۹۰ درصد سوختگی‌ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد و سالانه ۳۰۰ هزار نفر در جهان به علت سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به انواع سوختگی، افزود: در آمار جهانی، میزان مرگ‌ومیر افراد درگیر با سوختگی ۲.۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و در ایران این آمار ۳.۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان تصریح کرد: نتیجه سوختگی به عواملی مانند سن، عمق سوختگی و وضعیت سلامتی قبلی مصدوم بستگی دارد و هرچه از سوختگی درجه یک به سمت سوختگی درجه‌های بالاتر برویم، شاهد بروز مشکلات بیشتری خواهیم بود.

وی ادامه داد: در درجه سوختگی یک و دو ممکن است بیمار درد داشته باشد، اما از این درجه به بالا دردی نخواهد داشت، چرا که پایانه عصبی از بین رفته است و در سوختگی درجه چهار به بالا، بیمار در صورت نجات یافتن، در تمام طول عمر خود درگیر عوارض خواهد بود.

جنگجو گفت: چهارشنبه آخر سال به عنوان چهارشنبه‌سوری، از ایام دور به عنوان یک رسم قدیمی در کشور گرامی داشته می‌شود، اما سال‌ها است که منجر به ایجاد دردسر شده است و قبل، حین و پس از روز چهارشنبه‌سوری با عواقب آن درگیر هستیم.

وی با اشاره به آغاز حوادث چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: در مرحله پیش از آغاز چهارشنبه‌سوری، شاهد مراجعه بیماری بودیم که از ناحیه دست دچار مشکل شده و در واقع شاهد آغاز حوادث، چند روز پیش از روز چهارشنبه‌سوری هستیم.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان، اضافه کرد: نه تنها در همان مراسم بلکه حین ساخت مواد محترقه، در حمل و نقل، در انبار کردن نیز مکمن است انفجار صورت گیرد، گاهی بعد از مراسم چهارشنبه‌سوری هم افرادی مراجعه می‌کنند که برای درمان آن‌ها دیر شده است و عمق فاجعه بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۸۶ درصد از افرادی که به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) مراجعه کردند، مرد و ۱۴ درصد آن‌ها زن بوده‌اند، و ۱۰۰ درصد از افراد بستری شده مرد بوده‌اند.

جنگجو درباره نوع مواد محترقه استفاده شده، گفت: ۶۸ درصد موارد ترقه، ۲۹ درصد آتش و سه درصد فشفشه بوده است.

بازگشت زندگی افراد بالای ۵۰ درصد سوختگی چالش‌برانگیز است

وی با بیان اینکه بازگشت زندگی به افرادی که سوختگی بالای ۵۰ درصد داشته باشند، چالش‌برانگیز خواهد بود، افزود: فوت بیمار سوختگی به درصد سوختگی و بیماری زمینه‌ای او بستگی دارد، در سال گذشته ۷۵ درصد سوختگی‌ها زیر ۵ درصد، ۱۷ درصد سوختگی بین ۵ تا ۱۹ درصد و هشت درصد مراجعه‌کنندگان بالای ۲۰ درصد سوختگی داشته‌اند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان افزود: ۱۱ درصد افراد زیر ۱۰ سال، ۴۵ درصد افراد ۱۰ تا ۱۹ سال و ۱۷ درصد بین ۳۰ تا ۳۹ سال بوده‌اند که افراد بالای ۵۰ سال به صورت غیرمستقیم دچار آسیب شده‌اند.

وی در خصوص فراوانی محل آسیب‌دیدگی، اضافه کرد: ۳۶ درصد از ناحیه دست، ۲۶ درصد از ناحیه صورت، ۱۷ درصد از ناحیه پا ۱۳ درصد چشم و سه درصد سر به جز چشم آسیب دیدند، از مشکلات مهم می‌توان به پارگی پرده گوش، تخلیه چشم، مشکلات برای بیماران قلبی و مشکلات مادران باردار اشاره کرد.

جنگجو درباره شغل افرادی که دچار حادثه شدند، گفت: ۳۷ درصد دانش‌آموز، ۲۷ درصد دارای شغل آزاد و ۱۳ درصد خانه‌دار بوده‌اند.

وی با بیان درصد مراجعات به تفکیک نوع حادثه، افزود: حدود ۸۱ درصد مصدومان چهارشنبه‌سوری افرادی بودند که از مواد محترقه در حال استفاده بودند، حدود ۱۰ درصد موقع ساخت مواد محترقه دچار آسیب شدند و ۱۰ درصد هم رهگذر بوده‌اند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان، اظهار کرد: آمار مصدومان و مراجعات سرپایی و بستری در ۱۰ سال اخیر روند رو به رشد داشته است، اما در سال‌های کرونا مقداری افت آمار داشتیم.

وی با بیان اینکه از ۱۵ استان کشور به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) مراجعه داریم، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که جایگاه علمی بیمارستان مورد قبول بوده است، در حال حاضر اورژانس از نظر تجهیزات پزشکی و دارویی آماده است، اما همین امروز هم تخت‌های بیمارستان پر است، اگر این حوادث پیش‌بینی شده تحمیل شود، در کیفیت خدمت‌رسانی دچار چالش می‌شویم و امید است که مردم همراهی کنند.

جنگجو با اشاره به روز ملی سوختگی، گفت: اقدام مشترکی به کمک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استانداری انجام داده‌ایم و در آن حوزه سوختگی را بررسی کردیم و به عنوان هفته ملی سوختگی در اصفهان نام‌گذاری کردیم.

مهم‌ترین حوادث حوزه سوختگی، حرارتی و انفجار گاز است

وی با بیان اینکه تمام مسؤولان مرتبط با سوختگی پای کار آمدند، افزود: مهم‌ترین حوادث این حوزه، سوختگی حرارتی و انفجار گاز است که به چهارشنبه‌سوری بازنمی‌گردد و در همین رابطه مسئله آموزش در اصناف، مدارس و هلال احمر مصوب و از طرف استانداری اصفهان به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان، خاطرنشان کرد: سند ملی سوختگی که یک برنامه بلند مدت بوده، تدوین شده است و با اجرایی شدن آن به همگرایی برای مقابله با آسیب‌های سوختگی، بیش از پیش کمک می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ مرکز سوختگی در کشور داریم که یکی از این مراکز بیمارستان امام موسی کاظم (ع) است، افزود: خدمت‌رسانی به بیماران سوختگی تا حدی در بیمارستان‌های جنرال انجام می‌شود، اما درصدهای سوختگی بالا در افراد، نیاز به آی‌سی‌یوهای تخصصی دارد و این افراد نمی‌توانند در مراکز آی‌سی‌یو عادی بستری شوند.

جنگجو اظهار کرد: در سوختگی اولین سد دفاعی که همان پوست است، وجود ندارد و در مواردی حتی افرادی که دچار سوختگی شدند دردی ندارند و عفونت و نداشتن سد دفاعی منجر به فوت آن‌ها می‌شود.

در حوزه سوانح سوختگی کمبود دارو نداریم

وی خاطرنشان کرد: تجهیزاتی که در بیمارستان وجود دارد به روز است و سوختگی مواد دارویی خاصی هم نیاز ندارد و کمبود دارو هم نداریم.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان گفت: برای هر ۲۴ ساعت بیمار سوختگی، شش میلیون تومان به نظام سلامت ضرر می‌رسد و دانشگاه علوم پزشکی ماهانه یک میلیارد تومان هزینه مستقیم برای این بیماران دارد.

وی ادامه داد: طرح رجیستری بیمار سوختگی را در دست داریم که در کشور بی‌همتا است و در آن حدود ۴۰ صفحه اطلاعات از بیمار دریافت می‌شود؛ تا امروز ۸۰۰ مورد بیمار سوختگی را در این طرح آوردیم و همچنین به تمام مسئولان نیز توضیحات لازم ارائه شد تا در شهرستان‌های خود اقدامات را داشته باشند.

جنگجو تصریح کرد: مواردی با خوددرمانی‌های اشتباه به به بیمارستان مراجعه می‌کنند که چالش‌زا است، لذا اگر حریق رخ داد، باید بسیار سریع مصدوم را خاموش کرد و زیر آب سرد معمولی و یک پوشش و پارچه تمیز بدون پرز را روی موضع سوختگی قرار داد و در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کرد، همچنین ترکاندن تاول‌ها ممنوع است و مردم نباید محل سوختگی را دستکاری کنند.

وی درباره حوادث مربوط به چشم، گفت: انتظار داریم که تا رسیدن به مرکز درمانی از چشم محافظت کنند، یک محافظ برای جلوگیری از رسیدن نور و آلودگی به چشم را با فاصله قرار دهند که تماس مستقیم با ناحیه نداشته باشد.

کد خبر 646951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.