تشدید فتنه‌گری اسرائیل در آذربایجان / حضور صهیونیست‌ها در منطقه را تحمل نمی‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نفوذ اسرائیل در کشورها را همراه با ایجاد ذهنیت منفی، ‌کدورت و تنش بین دو کشور دانست و گفت:‌ تاریخ سال‌های اخیر نشان داده است حاکمیتی که توسل به اسرائیل داشته باشد یا اجازه دهد اسرائیل بر سرنوشت آن تاثیر بگذارد، به‌طور قطع آسیب‌دیده و از هم پاشیده است.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره رفتارهای اخیر جمهوری آذربایجان اظهار کرد: از مدت‌ها قبل تحرکات اسرائیل در منطقه را به طور جدی رصد می‌کردیم اما مدتی است که با توجه به تحولات به وجود آمده در برخی کشورهای منطقه، رویکردهای آنها را نیز رصد می‌کنیم که مشخص شد اسرائیل به دنبال آن است که روابط بین ایران، آذربایجان و به طور کلی کشورهای آسیای غربی را متشنج یا این کشورها را نسبت به یکدیگر بدبین کند.

وی تغییر جهت رویکردهای عملی هر کشور را یکی دیگر از اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه دانست و افزود: بر همین اساس حضور اسرائیلی‌ها در کشورهای همسایه ما به‌ویژه آذربایجان که دارای روابط دیرینه تاریخی و فرهنگی بسیار عمیق با ایران است افزایش یافته که همراه با تحرکات، شیطنت‌ها و فتنه‌گری‌های اسرائیل بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط عمیق تاریخی، تمدنی و فرهنگی آذربایجان با ملت ایران گفت: اسرائیلی‌ها نخواهند توانست لطمه‌ای به این روابط دیرینه وارد کنند اما با وجود توصیه‌های فراوان، جای تأسف است که مقامات آذربایجان از این مسئله غفلت می‌کنند؛ تاریخ سال‌های اخیر نشان داده است حاکمیتی که توسل به اسرائیل داشته باشد یا اجازه دهد اسرائیل بر سرنوشت آن تأثیر بگذارد، به‌طور قطع آسیب‌دیده و از هم پاشیده است.

وی با تاکید بر اینکه اسرائیلی‌ها به دنبال برقراری روابط عادی سیاسی و اقتصادی با کشورها نیستند، خاطرنشان کرد: هدف اصلی اسرائیلی‌ها برهم‌زدن نظم کشورها و روابط بین همسایگان است، با اینکه ایران و اسرائیل تنش‌های زیادی با یکدیگر دارند و ایران به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد زیاده‌خواهی‌های اسرائیل در منطقه شدت یابد اما نگران کشورهای دوست و برادری مانند آذربایجان هستیم که نباید اجازه دهند مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

روابط عمیق تاریخی و فرهنگی در دو سوی مرز ایران و آذربایجان

مالکی موضع‌گیری‌های اخیر نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان را دربرگیرنده عواقب خطرناکی دانست و ادامه داد: بین آذری‌زبانان این سوی مرزها با آذری‌زبانان کشور همسایه روابط عمیق تاریخی وجود دارد و این موضوعی نیست که دولت‌ها بتوانند آن را نادیده بگیرند و این نکته مهمی است که رهبران باکو باید به آن توجه داشته باشند.

وی نفوذ اسرائیل در کشورها را همراه با ایجاد ذهنیت منفی، کدورت و تنش بین دو کشور اعلام کرد و گفت: مردم برخی کشورهای همسایه اجازه اختلاف‌افکنی به اسرائیل نخواهند داد؛ از جمله افغانستان که سال‌های سال اسرائیلی‌ها برای گسترش نفوذ خود در این کشور تلاش کردند اما هر دولتی که روی کار آمده، این اجازه را به اسرائیل نداده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط عمیق دولتمردان افغانستانی و مردم این کشور با ایران تاکید کرد: فرهنگ مردم افغانستان به‌گونه‌ای است که نسبت به اسرائیل و عملکرد آن در طول تاریخ بدبین هستند، بنابراین طالبان با توجه به رویکرد متفاوت با رهبران سابق این کشور، اجازه نفوذ به اسرائیل را نخواهند داد.

وی یادآور شد: ممکن است صهیونیست‌ها در قالب داعش اقداماتی مانند انفجارهای اخیر را انجام دهند یا فشارهایی را مانند بستن آب، بر مردم ایران وارد کنند، همانگونه که قطع تحویل حقابه هیرمند مشکلات زیادی ایجاد کرده است و بارها به طالبان تذکر دادیم که باید به معادلات و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند اما این به معنای گسترش نفوذ اسرائیل در افغانستان نخواهد بود.

مالکی با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی در ترکمنستان گفت: اسرائیل به دنبال فتنه‌انگیزی در مرزهای ایران و ترکمنستان است، بنابراین انتظار داریم رهبران ترکمنستان نسبت به این موضوع توجه داشته باشند که اسرائیلی‌ها هر جا حضور یافته‌اند، به جز فتنه و تنش دستاوردی برای ملت‌ها نداشته‌اند.

کد خبر 646840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.