۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۱
اسرائیل بر لبه پرتگاه

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: نتانیاهو و ائتلاف او حداکثر ۵۴ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد، بنابراین معتقدم نتانیاهو قصد عقب‌نشینی راهبردی و استراتژیک ندارد به‌ویژه اینکه تندورهایی همچون ایتمار بن غفیر و بزالل اسموتریچ بسیار بیشتر از او اصرار دارند که اصلاحات قضایی اعمال شود.

علیرضا تقوی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تداوم اغتشاشات و اعتراضات مردمی در اسرائیل اظهار کرد: اینکه پسر نتانیاهو می‌گوید عامل ناآرامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی، ایران است، به‌طور قطع چیزی جز فرافکنی نیست و او سعی دارد مخالفان دولت فعلی رژیم صهیونیستی را به همدستی با دشمنان اسرائیل متهم کند.

وی افزود: نتانیاهو رژیم اسرائیل را به سمت دیکتاتوری خودکامه هدایت می‌کند و تلاش دارد مؤلفه‌های دموکراتیک رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد، پس طبیعی است که میانه‌روها، چپ‌ها و گروه‌های دگرباش علیه او تظاهرات و اعتراض کنند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: اینکه گفته شده است ایران در این جریانات نقش دارد، یک فرافکنی بزرگ است هرچند بدون شک کاخ سفید در این ناآرامی‌ها نقش دارد. دموکرات‌ها امروز در رأس قدرت ایالات متحده هستند و دوست دارند اسرائیل با ارزش‌هایی که مدنظرشان است، اداره شود اما بنیامین نتانیاهو و حامیان وی، همچون رهبران حزب شاس مانند ایتمار بن غفیر، اریه درعی، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و امثال اینها افرادی نیستند که ارزش‌های مورد نظر دولت جو بایدن را رعایت کنند.

وی ادامه داد: از این‌رو باید گفت بدون تردید دولت بایدن در تحریک و تهییج جناح‌ها و گروه‌های مقابل نتانیاهو نقش اساسی دارد. نتانیاهو در این جریان یک عقب‌نشینی تاکتیکی و نه عقب‌نشینی راهبردی، استراتژیک و پایدار برای پایان دادن به این اعتراضات خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: این واکنش مقطعی و تنها برای آرام کردن فضای ناآرام سرزمین‌های اشغالی است تا پس از فروکش کردن اعتراضات با تاکتیک‌های جدید راهبردهای موردنظرشان را بار دیگر دنبال و اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه آشوب‌ها در اسرائیل ادامه خواهد یافت مگر اینکه بنیامین نتانیاهو به طور کامل عقب‌نشینی کند، افزود: اگر این مهم رخ دهد و نتانیاهو عقب بنشیند، این موضوع یک شکست بزرگ برای دولت و حزب وی محسوب می‌شود.

به گفته تقوی‌نیا، مخالفان نتانیاهو مانند یائیر لاپید، نفتالی بنت و گبی اشکنازی تلاش بیشتری خواهند داشت تا دولت را به زمین بزنند، چرا که نظرسنجی‌ها حکایت از این دارد که اگر امروز انتخابات رخ دهد، نتانیاهو و ائتلاف او حداکثر ۵۴ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد، بنابراین معتقدم نتانیاهو قصد عقب‌نشینی راهبردی و استراتژیک را ندارد به‌ویژه اینکه تندورهایی همچون ایتمار بن غفیر و بزالل اسموتریچ بسیار بیشتر از او اصرار دارند که اصلاحات قضائی اعمال شود.

جدال بر سر قدرت

وی اظهار کرد: دعوای امروز بر سر قدرت است؛ میانه‌روها، چپ‌ها، دگراندیشان و غیرراست‌گرایان اسرائیلی خیال می‌کنند، نتانیاهو قدرت را به سمت شخصی شدن پیش می‌برد. البته این خیال درست است، بنابراین می‌دانند اگر خواسته‌های نتانیاهو محقق شود، بازگشت به قدرت برای آنها غیرممکن خواهد بود از همین‌رو دست به کار شده‌اند و به اعتراض روی آورده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شکاف‌های اجتماعی عمیقی که طی سال‌های اخیر در اسرائیل ایجاد و فعال شده است، تصریح کرد: شکاف سکولار-مذهبی از جمله این اختلافات است. مذهبی‌ها در دولت جدید بنیامین نتانیاهو نقش پررنگی دارند و امروز سکولارها، هم‌جنس‌گراها و لیبرال‌ها به شدت با این دولت مخالفت هستند، چون می‌دانند مقررات توسط تندورهای مذهبی تعیین می‌شود.

وی افزود: از طرفی اختلاف‌ها و شکاف‌های نژادی نیز بروز کرده و خود را بیش از هر زمانی نشان داده است. روس‌تبارها، اشکنازها و نژادهای دیگر اختلافاتشان نمایان‌تر شده است؛ این عوامل در تحریک مشکلات سیاسی نقش‌آفرینی جدی دارد.

کد خبر 650795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.