افزایش مشکلات طولانی‌مدت گوارشی با ابتلای به کووید-۱۹

مطالعات محققان آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اند در مقایسه با افرادی که هرگز این بیماری را تجربه نکرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال‌های گوارشی طی یک سال پس از درمان، قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، براساس مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و سیستم مراقبت بهداشتی امور کهنه‌سربازان سنت‌لوئیس ایالات‌متحده‌آمریکا انجام شد، افرادی که به مبتلا کووید -۱۹ شده‌اند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلاء به اختلالات گوارشی (GI) طی یک سال پس از ابتلاء قرار دارند. نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

یافته‌های جدید مبتنی بر تحقیقات قبلی قرار دارد که به بررسی جزئیات اثرات ماندگار کووید -۱۹ بر مغز، قلب، کلیه‌ها و سایر اندام‌های بدن پرداخته و درمجموع ۸۰ پیامد نامطلوب سلامتی مرتبط با این بیماری را مشخص کرده است. در این یافته‌ها مشخص شد که اختلالات گوارشی یادشده شامل مشکلات کبدی، پانکراتیت حاد، سندرم روده تحریک‌پذیر، رفلکس معده و زخم دستگاه گوارش همراه با علائمی مانند یبوست، اسهال، درد شکم، نفخ و استفراغ می‌شود.

کرونا و مشکلات دستگاه گوارشی

دستگاه گوارش شامل دهان، گلو، مری، معده، روده‌های کوچک و بزرگ، رکتوم و مقعد، همچنین اندام‌هایی مانند کبد و پانکراس می‌شود که آنزیم‌هایی را برای کمک به هضم غذا و مایعات تولید می‌کنند. پرداختن به مشکلات دستگاه گوارشی بخش مهمی از مراقبت‌های پس از درمان عفونت به‌شمار می‌رود.

براساس محاسبات محققان عفونت ناشی از ویروس کرونا به بیش از ۴۲ میلیون مورد جدید اختلالات گوارشی در سراسر جهان منجر شده است. این اختلالات گوارشی از مشکلات جزئی معده گرفته تا بیماری‌های شدیدی مانند پانکراتیت حاد و نارسایی کبد به‌عنوان بیماری‌های تهدیدکننده زندگی متفاوت است. بنابراین ابتلاء به کووید -۱۹ که با افزایش احتمال یبوست، اسهال، درد شکم، نفخ و استفراغ همراه است، می‌تواند به مشکلات کبدی، پانکراتیت حاد، سندرم روده تحریک‌پذیر، رفلکس اسید معده و زخم در پوشش معده یا روده فوقانی منجر شود.

محققان آمریکایی یادآوری کردند که مشکلات گوارشی از نخستین مواردی بود که توسط جامعه بیماران مبتلا به کرونا گزارش شد و کاملاً واضح است که دستگاه گوارش به‌عنوان یک مخزن برای ویروس عمل می‌کند، بنابراین یافته‌های این مرحله از تحقیقات موضوع جدیدی نبود. آن‌ها تأکید کردند که ویروس کرونا حتی در میان افراد سالم یا مبتلا به عفونت‌های خفیف نیز مخرب بوده و توانایی کووید -۱۹ برای حمله به هر عضوی در بدن، گاهی اوقات با عواقب طولانی‌مدت جدی از جمله مرگ همراه است.

افزایش مشکلات طولانی‌مدت گوارشی با ابتلای به کووید -۱۹

بررسی تأثیر ویروس کرونا بر دستگاه گوارش

محققان دانشگاه واشنگتن و سیستم مراقبت بهداشتی سنت‌لوئیس به تجزیه‌وتحلیل حدود ۱۴ میلیون پرونده پزشکی در پایگاه داده‌ای وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات‌متحده پرداختند. آن‌ها مجموعه‌ای از داده‌های کنترل شده از ۱۵۴ هزار و ۶۸ نفر ایجاد کردند که در فاصله یکم مارس ۲۰۲۰ تا پانزدهم ژانویه ۲۰۲۱ به کووید -۱۹ مبتلا شده و طی ۳۰ روز اول پس از ابتلاء زنده مانده بودند.

مدل‌سازی آماری برای مقایسه پیامدهای گوارشی این مجموعه با دو گروه دیگر از افراد غیرآلوده به ویروس کرونا استفاده شد که یکی از این گروه‌های کنترل شامل بیش از ۵.۶ میلیون نفر می‌شد که در همان بازه زمانی به کووید -۱۹ مبتلا نبودند و گروه دیگر متشکل از بیش از ۵.۸ میلیون نفر از بیمارانی بود که طی یکم مارس ۲۰۱۸ تا سی‌ویکم دسامبر ۲۰۱۹، یعنی پیش از شیوع گسترده این ویروس مرگ‌بار با مشکلات گوارشی مواجه شده بودند.

محققان آمریکایی دریافتند که به‌طورکلی احتمال ابتلاء به اختلالات گوارشی در افراد مبتلا به کووید -۱۹ در مقایسه با افرادی که به این ویروس آلوده نشده بودند ۳۶ درصد بیشتر بود. این آمار شامل هر دو دسته افرادی می‌شد که به دلیل ابتلاء به کرونا در بیمارستان بستری شده یا نشده‌اند.

محققان همچنین با توجه به تمایل عموم مردم به مقایسه کووید -۱۹ با آنفلوانزا، نتایج سلامتی مربوط به بیماران بستری‌شده به دلیل آنفلوانزا در بیمارستان را با بیماران بستری‌شده به دلیل کووید -۱۹ مورد مقایسه قرار دادند. در این بررسی نیز نتایج حاکی از افزایش خطر اختلالات گوارشی در میان افراد مبتلا به کووید -۱۹ بود. بنابراین مشخص شد که اثرات ناشی از کووید -۱۹ بسیار جدی‌تر و ماندگارتر از آنفلوانزا است.

محققان توضیح دادند که در مقایسه با بیماران گروه‌های کنترل، افرادی که کووید -۱۹ داشتند، ۶۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زخم در پوشش معده یا روده کوچک قرار داشتند. خطر ابتلاء به بیماری رفلکس اسید معده نیز ۳۵ درصد و خطر ابتلاء به پانکراتیت حاد ۴۶ درصد افزایش یافته بود. همچنین در مقایسه با گروه‌های کنترل، بیمارانی که ویروس را داشته‌اند، ۵۴ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به سندرم روده تحریک‌پذیر قرار داشتند، همچنین ۴۷ درصد بیشتر احتمال وجود داشت که التهاب پوشش معده را تجربه کنند و ۳۶ درصد بیشتر ممکن بود که دچار ناراحتی‌های معده بدون دلیل شوند. علاوه بر این افرادی که کووید -۱۹ داشتند، ۵۴ درصد بیشتر احتمال داشته است که علائم گوارشی مانند یبوست، اسهال، نفخ، استفراغ و درد شکم را تجربه کنند.

افزایش مشکلات طولانی‌مدت گوارشی با ابتلای به کووید -۱۹

گسترش نتایج مطالعات

بیشتر افراد شرکت‌کننده در مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و سیستم مراقبت بهداشتی امور کهنه‌سربازان سنت‌لوئیس، مردان سفیدپوست مسن بودند، بنابراین محققان داده‌هایی را نیز مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند که شامل بیش از ۱.۱ میلیون زن بزرگسال از تمام سنین و نژادها می‌شد. آن‌ها اعلام کردند افرادی که پس از عفونت دچار مشکلات گوارشی طولانی‌مدت شدند، افرادی از هر سن، جنس و پیشینه نژادی بودند.

علاوه بر این تعداد کمی از افراد حاضر در این مطالعه برای مقابله با کووید -۱۹ واکسینه شده بودند، زیرا داده‌های مورد بررسی این گروه مربوط به مدت‌زمانی می‌شد که واکسن‌ها هنوز به‌طورگسترده در دسترس نبودند. به این ترتیب محققان به انجام مطالعاتی بیشتر با بررسی داده‌های جدیدتر پرداختند.

در این بررسی‌ها مشخص شد واکسن‌های کرونا نقش بسزایی در کاهش خطرات طولانی‌مدت کووید -۱۹ ایفا می‌کند، اما تأثیر حفاظتی کاملی در برابر علائم طولانی‌مدت این بیماری بر قلب، ریه‌ها، مغز و (با توجه به مطالعه حاضر) دستگاه گوارش ارائه نمی‌کند.

با توجه به شواهد به‌دست‌آمده، یافته‌های این گزارش بیانگر نیاز فوری به افزایش تلاش‌ها برای توسعه استراتژی‌هایی در راستای پیشگیری و درمان اثرات بلندمدت سلامتی پس از عفونت ناشی از ویروس کرونا بود.

کد خبر 646458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.