مهدویت و امام زمان(عج) در نوشتار نویسندگان

سیمای آفتاب، خورشید مغرب، مکیال‌المکارم و دادگستر جهان کتاب‌هایی درباره زندگی، سیرت، ظهور و تکالیف شیعیان در دوران غیبت امام زمان(عج) هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیمه شعبان سال‌روز میلاد امام غایب از نظری است که سخن و تحلیل درباره آن حضرت، مهدویت، انتظار و ظهور زیاد است. کتاب‌های زیادی نیز در این سال‌ها درباره امام عصر (عج) و غیبت آن حضرت نوشته شده است. در بخشی از این کتاب‌ها به تبیین سیرت امام زمان (عج) و شماری به فلسفه غیبت و مسائل و نشانه‌های مرتبط با ظهور پرداخته شده است.

در این نوشتار شماری از کتاب‌های نویسندگان و عالمان شناخته شده در رابطه با مهدویت و امام زمان (عج) را مرور کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

مهدویت و امام زمان(عج) در نوشتار نویسندگان

«خورشید مغرب» نوشته محمدرضا حکیمی

زنده‌یاد محمدرضا حکیمی سال‌ها قبل خورشید مغرب را تألیف کرده است. نویسنده با قلمی روان و شیوا و با استدلال‌های محکم و معتبر به شبهات و سؤالاتی که از طرف افراد مختلف، از جمله علمای مذاهب گوناگون مطرح شده است، مطالبی بیان می‌کند، از جمله مباحثی که در این اثر به صورت مبسوط به آنها پرداخته شده است؛ عبارت است از مسئله تولد امام مهدی (ع) از طریق بررسی اقوال مختلف، شرایط دوران ولادت و کسانی که موفق به دیدار آن حضرت در روزهای نخستین تولد شدند؛ تبیین سیرت و شمایل حضرت مهدی (ع) آن گونه که در روایت‌های شیعه و سنی وارد شده است یا امام مهدی (ع) در کتب پیشینیان، و نیز مسلمانان، به ویژه در قرآن کریم.

خورشید مغرب، ۱۴ فصل به عدد معصومین دارد که عبارتند از:

۱. میلاد ۲. شمایل و سیرت ۳. غیبت، ۴. در کتاب‌های پشینیان ۵ و ۶. در کتاب‌های مسلمین ۷. در «قرآن کریم» ۸. در «سوره قدر» ۹. در علوم عقلی ۱۰. درعلوم تجربی ۱۱. در فلسفه تربیتی و سیاسی ۱۲. عینیت مقاومت نه عینیت تسلیم، ۱۳. انتظار، ۱۴. در طلب خورشید.

افزون بر مطالب مذکور موضوعاتی از جمله مسأله طول عمر، انتظار، ضرورت حاکمیت احکام دینی در این کتاب به صورت مناسب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

گفتنی است نام کتاب از روایاتی گرفته شده که طلوع خورشید از مغرب را از حوادث مهمی دانسته است که در آستانه قیامت رخ خواهد داد. شیخ مفید (ره) درباره چگونگی این اتفاق نوشته است: «خورشید هنگام ظهر در آسمان راکد می‌‏شود و ساعتی چند تا به هنگام عصر پیدا نباشد؛ آن گاه از مغرب آشکار گردد»

مهدویت و امام زمان(عج) در نوشتار نویسندگان

«مکیال المکارم» نوشته آیت‌الله سید محمدتقی موسوی اصفهانی

کتاب حاضر درباره فواید دعا برای ظهور حضرت قائم (عج) حدود یک قرن قبل نوشته شده است.

نویسنده این کتاب، عالم جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله حاج سید محمدتقی موسوی اصفهانی مشهور به احمدآبادی است که مجتهدی آگاه و دلباخته و مخلص و امام جماعت مسجد سراج‌الملک در محله احمدآباد اصفهان بوده که به سال ۱۳۰۱ هجری قمری در اصفهان متولد شد و در بیست‌وپنجم رمضان سال ۱۳۴۸ ه‌ق همان‌جا وفات یافت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان جنب مقبره پدر اندیشمندش آرام گرفت.

با وجود گذشت سال‌ها از نگارش، این مجموعه همچنان از کتاب‌های مطرح در زمینه مهدویت است که مورد اقبال علما، پژوهشگران و عموم بوده است.

این کتاب معظم در نوع خود کم نظیر است و از ابتکار عمل و نوآوری مؤلف حکایت دارد و درصدد آن است که این آمادگی را در وجدان‌ها بیدار سازد و این بی‌تفاوتی کشنده و کمی استعداد و قابلیت نسبت به درک حضور کاروان سالار عالم بشریت و یگانه منجی انسان‌ها و جان عالم، حضرت بقیةاللَّه الأعظم حجة بن الحَسَن المهدی (عج)، را درمان کند.

زبان کتاب به عربی است که توسط مهدی حائری قزوینی ترجمه نیز شده است و ویراست جدید آن در دو جلد ازسوی انتشارات کتاب جمکران و سایر ناشران روانه بازار نشر شده است.

حائری قزوینی معتقد است، با توجه به مقدمه‌ای که مرحوم موسوی اصفهانی بر «مکیال» نوشته، چنین برمی‌آید که از شدت عشق و علاقه‌ای که به حضرت مهدی (عج) داشته، شبی آن حضرت را در خواب می‌بیند. امام (ع) تألیف این کتاب را به وی توصیه و تأکید می‌فرماید و حتی نام آن را نیز «مکیال المکارم فی فواید الدعاء للقائم» تعیین می‌کند.

در واقع می‌توان گفت آیت‌الله موسوی اصفهانی این کتاب را با هدف شکر نعمت وجود حضرت مهدی (عج) نوشته است که معرفت‌بخش خوانندگان نسبت به منجی عالم بشریت است و از بهترین دستورالعمل‌ها برای ارتباط با امام زمان (عج) و مانیفست (بیانیه) چگونگی انس گرفتن ما با حجت خداست.

مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی (ره) از مراجع عظام تقلید در خصوص «مکیال المکارم» فرمودند: از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌ها در موضوع دعا برای فرج است و سزاوار است همه از آن استفاده کنند و امام‌شناسی خود را با آن کامل کنند.

کتاب حاضر دارای دو جلد و هشت بخش است که جلد دوم کتاب با بخش ششم آغاز شده است.

بخش چهارم کتاب مکیال به توضیح ویژگی‌های امام مهدی (عج) اختصاص دارد که سبب لزوم دعای ما شیعیان به آن امام غایب می‌شود. جالب اینکه این درجات و ویژگی‌ها به طرز ابتکاری و به ترتیب حروف الفبا و مشتمل بر ۱۱۶ مطلب و امر تنظیم و از حرف الف آغاز شده و در حرف ی پایان پذیرفته است.

مهدویت و امام زمان(عج) در نوشتار نویسندگان

«دادگستر جهان» اثر آیت‌الله ابراهیم امینی

این کتاب اثر آیت الله ابراهیم امینی است که به شیوه مناظره به نگارش درآمده است. این عالم درباره تألیف این کتاب می‌نویسد:

اعتقاد به وجود مهدی موعود و امام زنده غایب یک عقیده اسلامی است؛ عقیده‌ای که به وسیله اخبار متواتر و قطعی الصدور به اثبات رسیده و قابل تشکیک نیست، اما بسیاری از مسائل مربوط به آن نیاز به تحقیق و بررسی دارد، از قبیل طول عمر، غیبت طولانی، علت غیبت.

در این‌باره اشکالات زیادی از سوی مخالفان به صورت کتبی و شفاهی در بین قشر جوان و تحصیل کرده القا می‌شد که نیاز به پاسخ گویی داشت.

در بخش‌های مختلف کتاب مباحثی از جمله آغاز عقیده به مهدی، مهدی در ادیان، فلسفه غیبت، علائم ظهور، جهان در عصر مهدی و… مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که مجموعه مطالب در ۳۴۰ صفحه تنظیم و منتشر شده است.

مهدویت و امام زمان(عج) در نوشتار نویسندگان

«سیمای آفتاب» نوشته حبیب‌الله طاهری

نویسنده در معرفی این اثر در مقدمه کتاب می‌نویسد: در این کتاب کوشش شده است که مسائل مربوط به وجود نازنین امام زمان (عج) با سبکی خاص و شیوه‌ای نوین و تا حدودی با موشکافی‌های دقیق و گاه با طرح سوال و جواب به گونه‌ای که شبهه‌ای باقی نماند، مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. مجموعه مطالب کتاب در بخش کلی در قالب ۳۵ درس که هر یک به منزله یک فصل جداگانه‌ای هستند، در ۵۴۳ صفحه به شرح ذیل تنظیم و طبقه بندی شده است. بخش اول امامت عامه، که در این قسمت مباحثی چون لزوم شناخت امام، نیاز جامعه به وجود امام و شرایط و اوصاف امام ما عصمت امام و نصب امام و اعتقاد به دوازده امام ارائه می‌شود.

بخش دوم: امامت خاصه که در این بخش عناوینی چون مصلح کل، مهدویت در اسلام، کلمات معصومین و حضرت مهدی، اوصاف حضرت مهدی، نسب حضرت مهدی، ولادت حضرت مهدی، غیبت و فلسفه آن، دلایل ولایت فقیه، وظایف شیعیان در زمان غیبت و انتظار فرج، نشانه‌های ظهور، حکومت واحد جهانی، رحلت و… به چشم می‌خورد.

کتاب سیمای آفتاب در حقیقت دایرةالمعارف کوچکی از مسائل مربوط به بحث مهدویت که نویسنده آنها را با قلمی شیوا و رسا، بیان کرده است.

کد خبر 646124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.