رسیدگی خارج از نوبت به پرونده مسمومیت دانش‌آموزان / هیچ‌ اغماضی در کار نیست

رئیس قوه قضائیه گفت: امید است هرچه سریع‌تر عوامل این مسمومیت‌ها، مشخص و با آن‌ها برخورد شود. این افراد بدون تردید طبق تعریف قانون، مفسد فی‌الارض هستند و اگر دستگیر شدند، قوه قضائیه به‌طورویژه و خارج از نوبت به پرونده آن‌ها رسیدگی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای امروز _دوشنبه پانزدهم اسفندماه_ در نشست خود با اقشار مختلف مردم استان اصفهان ضمن تقدیر از موارد مطرح‌شده، اظهار کرد: نخستین مسئله که این روزها با آن درگیر هستیم، موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در مدارس است که از شهر قم آغاز شد.

وی افزود: نهایت تلاش در دستگاه‌های مختلف مانند وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش شده است و همه درحال پیگیری این امر هستند، بنابراین این مسئله که با جان و روان افراد مرتبط است، از نظر همه مسئولان مهم است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این قضیه دشمن این مسئله را ایجاد کرده است یا در حال بهره‌برداری از آن است؛ همه صحبت‌های آن‌ها را در این‌باره دیدیم و می‌بینیم که برخی از افراد غافل و وابسته در داخل هم همان خط ایجاد ترس و دلهره را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه نهایت تلاش در این زمینه به کار گرفته شده است، افزود: امید است هر چه زودتر تلاش‌ها به نتیجه برسد، در این خصوص از تمام صاحب‌نظران، پزشکان و متخصصان کمک گرفته شده و از بهترین آزمایشگاه‌ها استفاده شده و اقدام جدی همه جانبه صورت گرفته است.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: امید است هرچه سریع‌تر عوامل این مسمومیت‌ها، مشخص و با آن‌ها برخورد شود و این افراد بدون تردید طبق تعریف قانون، مفسد فی‌الارض هستند و اگر دستگیر شدند، قوه قضائیه به‌طور ویژه و خارج از نوبت پرونده آن‌ها را رسیدگی می‌کند و عوامل را به هر نحوی که همکاری داشتند، مجازات خواهد کرد و هیچ اغماضی در کار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: عناصری که به هر نحوی در این ماجرا دست داشتند به اشد مجازاتی که قانون مشخص کرده است، محکوم خواهند شد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در هر استانی قرار شده حداقل یک شعبه به این موضوع اختصاص یابد و افرادی که هم‌راستا با دشمنان التهاب‌آفرینی و دروغ‌پراکنی می‌کنند را احضار کنند که از دو حالت خارج نیست، یا مشخص می‌شود که سوءنیت دارند که با آن‌ها برخورد می‌شود و اگر احراز شد که فردی غفلت کرده است، باز هم نمی‌توان از آن گذشت و افرادی که بعد از این میزان هشدار و آگاه‌سازی دروغ‌پراکنی کرده‌اند را متناسب با شرایط محکوم خواهیم کرد.

وی افزود: در استان اصفهان شعبه‌ای مشخص می‌شود، درخواست داریم که افراد را احضار و توجیه کنند، صحبت‌شان را بشنوند و براساس مقدار جرمی که احراز می‌شود، با آن‌ها برخورد کنند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز مسائلی می‌بینیم که اساس کارشان دشمنی با نظام و ارزش‌ها است و ارتکاب یک گناه و زیرپا گذاشتن قانون نیست؛ در بعضی از ناهنجاری‌های اجتماعی بدون تردید دشمن از آن حمایت و سوءاستفاده می‌کند و بحث تنها محدود به یک بی‌قانونی نیست.

وی با اشاره به هماهنگی تمام مسئولان، افزود: سه قوه آمادگی لازم را دارند که بعد از این همه فرصتی که داده شده است، با افرادی که با دشمن همراهی و ارزش‌ها را جریحه‌دار می‌کنند برخورد کنند، گناه آن‌ها دیگر فردی و موردی نخواهد بود و به زودی اقداماتی خواهد شد که نتایج آن را خواهید دید.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به عفو مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، اظهار کرد: دشمن تلاش می‌کند و باز هم به تلاش خود ادامه می‌دهد، آن‌ها به بعضی از مسائل داخلی امید بستند و چند ماه کشور را درگیر کرده و اغتشاشات را پیش آوردند که البته به هیچ‌کدام از اهدافشان نرسید و شکست خوردند.

وی با اشاره تلاش دشمن برای به آشوب کشاندن کشور، گفت: با چند ماه آشوب، کشته و شهید روی دست ما گذاشتند و مشکلاتی را ایجاد کردند اما با تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی و بصیرت مردم، به اهداف خود نرسیدند.

از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۲ حدود ۷۰۰ کارمند قضائی به استان اصفهان اضافه می‌شود

محسنی اژه‌ای افزود: در فضایی که دشمن ایجاد کرد و رسانه‌ها هر لحظه با پمپاژ خبری مردم را تحت تأثیر قرار می‌دادند، برخی دچار خطا شدند و عده‌ای از آن‌ها به محض اینکه قضیه برایشان روشن شد، گفتند که اشتباه کردیم و نمی‌دانستیم که دشمن می‌خواهد این کارها را انجام دهد، خواسته‌ای داشتیم که تصور می‌کردیم با حضور در خیابان به آن می‌رسیم.

وی ادامه داد: اینجا هم با حسن نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که به ویژه نسبت به جوانان دارند، عده‌ای که در اغتشاشات بودند مستثنی شده و بررسی شدند و ممکن است مواردی هنوز وجود داشته باشد که پرونده آن‌ها تا آخر سال بررسی می‌شوند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه عفو مقام معظم رهبری تنها مخصوص متهمان اغتشاشات نبود، افزود: چند مناسبت داشتیم که سالیانه در آن‌ها عفو رخ می‌داد، امسال پیشنهاد داشتیم که عفو این مناسبت‌ها را جمع کنیم و به مناسبت ۲۲ بهمن داشته باشیم، افرادی که غیر از موضوع اغتشاشات بودند، نیز برای عفو رهبری در نظر گرفته شدند.

وی در خصوص مواردی که مشمول عفو نشدند، گفت: افرادی که به مال مردم تجاوز کردند، به ناموس و امنیت روانی مردم تعرض کردند و سرقت مسلحانه داشتند استثنا شدند و سایر موارد با شرایطی مشمول عفو قرار گرفتند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: آن‌ها هم چند دسته بودند، عده‌ای در زندان بودند که آزاد شدند، عده‌ای با قرار وثیقه آزاد شده بودند که باید به زندان بازمی‌گشتند که با عفو دیگر به زندان بازنگشتند، عده‌ای نیز در زندان هستند که مشمول عفو واقع شدند، اما نه عفوی که کامل از زندان آزاد شوند، بلکه از مدت زندان آن‌ها کم شده است و برخی هم جزای نقدی داشتند که مورد عفو قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه مجموعه این موارد بیش از ۸۰ هزار نفر شده‌اند، تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند که آمار ۸۰ هزار نفری مربوط به اغتشاشات است، درحالی که حجم متهمان اغتشاشات در این حد نبود و این موارد همه عفوها را شامل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به درخواست یکی از نمایندگان اقشار برای بررسی تخصصی پرونده‌ها، اظهار کرد: در هر موضوعی اگر تخصصی بررسی کنیم بهتر است، اما امروز ظرفیت و تعداد قاضی که موضوع‌های مختلف را تخصصی ببینند، نداریم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که شعبه تخصصی ایجاد کنیم، اما به تعداد کافی قاضی‌های تخصصی نداریم که هر قاضی برای پرونده‌های خاص حکم دهد.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بخشی از قضات باید اضافه شوند و آموزش‌های لازم ارائه شود؛ با حوزه علمیه و دانشگاه قرارداد بستیم و بر همین اساس امسال از ابتدای اردیبهشت سال آینده حدود ۷۰۰ کارمند به استان اصفهان اضافه می‌شود.

۱۵ ساختمان قوه قضائیه در اصفهان استیجاری است

وی تصریح کرد: استان اصفهان از دور، برخوردار نشان داده می‌شود، اما در بعضی زمینه‌ها مانند همین قوه قضائیه می‌بینیم که از بسیاری از دیگر مناطق کشور کم برخوردارتر است، به عنوان مثال در اصفهان ۱۵ ساختمان قوه قضائیه استیجاری است.

رئیس قوه قضائیه گفت: از حوزه می‌خواهیم نگذارد که نوبت به ماده ۴۷۷ برسد و قاضی‌هایی بیایند که مجتهد باشند و حکمی صادر نکنند که به اجبار نوبت به این ماده برسد.

وی ادامه داد: آغاز به کار قاضی‌های جدید ممکن است زمان‌بر باشد، اما قرار است تا اردیبهشت ماه ابلاغ تمام کارمندان صادر شود و به این شکل قدمی برای استان برداشته می‌شود، اما اضافه شدن قضات دیرتر به ثمر می‌رسد.

محسنی اژه‌ای در خصوص سوالی که از کاهش دادگاه‌های مبارزه با فساد اقتصادی پرسیده شد، گفت: تا سال ۱۳۹۷ قانون اجازه نمی‌داد که دادگاه مفاسد اقتصادی علنی برگزار و رسانه‌ای شود، اما اذنی داده شد که دو ساله بود و مدت آن اذن در سال ۹۹ تمام شد.

وی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه نامه نوشتند که دیگر نمی‌خواهیم از این اذن استفاده کنیم و طبق قانون عمل می‌کنیم و به همین دلیل است که دادگاه‌ها رسانه‌ای نمی‌شود.

عناصر اصلی فرار مالیاتی کارشان سخت‌تر می‌شود

رئیس قوه قضائیه افزود: اکنون نیز به همان قوت دادگاه‌های مفاسد اقتصادی برگزار و برخورد انجام می‌شود، پول‌ها هم به خزانه و مردم بازمی‌گردد و اگر مرمان اقتصادی جریمه شده باشند، پول به خزانه بازمی‌گردد.

وی اظهار کرد: نکته مهم برخورد در گلوگاه فساد است، به همین خاطر فردی که مسئول بازرسی کل کشور بود، را به دولت دادیم تا هر دستگاه دولتی خواست خطایی کند، آن‌جا و در گلوگاه اصلی، بستر فساد شناسایی و برخورد شود.

محسنی اژه‌ای گفت: تأکید کردیم که روی نقاط اصلی متمرکز شوید و با کمک دولت متوجه شویم که کجا فسادزا است، مأموریت این بود که در گلوگاه‌ها مانند وزارت اقتصاد، وزارت نفت، گمرکات تمرکز کنند.

وی افزود: با کاری که در گمرک انجام شد، جلوی فساد در این گلوگاه را گرفتیم و چند هزار میلیارد تومان که در انبارها بود امسال تعیین تکلیف شدند.

رئیس قوه قضائیه گفت: امید داریم که با این تلاش‌ها دیگر فسادها تکرار نشود، در سازمان امور مالیاتی با دولت کاری کردیم که عناصر اصلی فرار مالیاتی کارشان سخت‌تر شود و به جای بررسی شاخه و برگ‌ها به مبارزه با تنه درخت فساد پرداختیم.

وی با اشاره به مشکلات استان، افزود: مسئله فرونشست، آب و خاک در اصفهان مهم است، مسئولان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند و درخواست داریم به مسئولان کمک شود، گاهی از آلودگی هوا غافل می‌شویم، درحالی که از بسیاری از مسائل دیگر مهم‌تر است.

کد خبر 645872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.