برنامه‌ریزی برای شهر شبانه در نوروز/ لزوم توجه به مدیریت هوشمند ترافیک

در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر اصفهان فعالیت ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان امروز _یکشنبه چهاردهم اسفند_ در هفتادونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نوروز بهترین زمان برای شناسایی ضعف‌ها است، زیرا با حجم زیادی از تقاضا روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: امسال به دلیل تلاقی نوروز و ماه رمضان با تجربه جدیدی به نام شهر شبانه روبه‌رو هستیم، به‌طوری که میزان تقاضا پس از اذان مغرب را در سطح شهر خواهیم داشت، بنابراین باید نگاه جدیدی در حوزه حمل‌ونقل داشته باشیم که در این راستا نیازمند یک گروه ویژه برای برنامه‌ریزی در خصوص شهر شبانه هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نوروز تمرین خوبی برای یک‌طرفه کردن بعضی از مسیرها است و در اصفهان ۱۰ خیابان را می‌توان نام برد که باید یک‌طرفه شود، تصریح کرد: در ایام نوروز می‌توان با هماهنگی پلیس راهور این کار را آغاز کرد تا اگر پاسخ مناسبی در این ایام دریافت شد، در طول سال ادامه یابد.

وی افزود: اتوبوس‌هایی که به‌تازگی در شهر رونمایی شده است باید در ایام نوروز به صورت کامل در چرخه قرار بگیرد، البته فعالیت خط یک مترو نیز در ۲۲ بهمن نشان داد قابلیت را دارد که سرفاصله را تا چهار دقیقه کاهش دهیم.

قربانی خاطرنشان کرد: جمع کردن جدا کننده‌های فیزیکی در سطح شهر نیز باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا به نوعی اقدامی در راستای فرهنگ‌سازی است.

ایجاد ظرفیت‌های جدید برای پارک خودرو در ایام نوروز

سیدامیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: در ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان باید به موضوع اطلاع‌رسانی برای پارکینگ‌ها، محل اسکان مسافران نوروزی، مراکز گردشگری و خدمات مورد نیاز توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: ایجاد ظرفیت‌های جدید برای پارک خودرو و فعالیت پارکینگ‌های جدید بسیار مهم است، چراکه در کنترل ترافیک شهر تأثیر بسزایی دارد.

لزوم توجه به مدیریت هوشمند ترافیک

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه به مدیریت هوشمند ترافیک در بعضی از نقاط همچون چهارراه‌های فلسطین و شکرشکن اهمیت بسزایی دارد.

وی ادامه داد: همکاری و تعامل با مجموعه‌های تبلیغاتی و گردشگری که برنامه‌ها و نرم افزارهای موبایلی طراحی کردند در راستای اطلاع‌رسانی زیرساخت‌های شهری در نوروز بسیار اهمیت دارد که می‌توان از آن در هدایت مسافر برای مدیریت ترافیک هسته مرکزی شهر بهره برد.

وی با بیان اینکه برای ارتباط با رسانه‌های جمعی نیازمند تعیین سخنگو برای ستاد دائمی خدمات سفر هستیم، گفت: پیشنهاد می‌شود ظرفیت کودکان و نوجوانان در برنامه‌های فرهنگی دیده شود، به‌طوری که در تعطیلات نوروز اقدامات هنری، برنامه‌های معارفی و بازی و سرگرمی برای آنها داشته باشیم.

مساجد شهر برای نماز صبح و استفاده مسافران نوروزی باز باشد

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و مراکز درمانی برای نوروز باید در حالت آماده‌باش باشند و باید نسبت به سال قبل با جدیت و تلاش بیشتر ورود کنند تا خدمات بهتر و مفیدتر به مسافران ارائه شود.

وی اضافه کرد: بخش‌های خدمت رسان مدیریت شهر از جمله مجموعه‌های بازار کوثر برای ارائه خدمات به مسافران در ساعت فراگیر نیز باید آمادگی ویژه داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مساجد شهر برای نماز صبح و استفاده مسافران از سرویس‌های بهداشتی آن باز باشد.

باید شاهد اتفاقات نوین فرهنگی با حفظ حرمت ماه رمضان در نوروز باشیم

حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امسال شاهد تلاقی نوروز با ماه مبارک رمضان هستیم، تجربه‌ای که در سال ۱۳۷۰ نیز با آن روبه‌رو بودیم.

وی ادامه داد: در تمام اقدامات از جمله خدمات شهری، فرهنگی، حمل‌ونقل باید به این تقارن توجه شود، در این راستا برای آماده‌سازی شهر نیازمند ایده‌پردازی برای ماه مبارک رمضان هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تا سه سال آینده شاهد همزمانی نوروز و ماه رمضان هستیم، بنابراین باید شاهد اتفاقات نوین فرهنگی خدماتی با حفظ حرمت ماه رمضان باشیم.

استفاده از فضای مدارس به عنوان پارکینگ در ایام نوروز

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه از تجربیات سال گذشته و نقاط قوت و ضعفی که احصا شده است، باید برای نوروز امسال بهره برد، اظهار کرد: به‌منظور تسهیل در تردد مسافران نوروزی در شهر لازم است که از فضای مدارس به عنوان پارکینگ استفاده کرد.

وی با بیان اینکه یک‌طرفه کردن ناژوان اتفاق خوبی است، افزود: همه دستگاه‌ها باید در حوزه حمل‌ونقل دخیل باشند.

نوروزی متمایز با سال‌های دیگر داشته باشیم

مجید نادرالاصلی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه در ایام نوروز باید اقدامات خوبی در ورودی‌های شهر رقم بخورد، اظهار کرد: کسانی که به اصفهان سفر می‌کنند می‌خواهند نشانه‌هایی از احمد کاظمی و حسین خرازی‌ها ببینند، بنابراین ورودی‌های شهر باید اینگونه سروسامان یابد.

وی اضافه کرد: شهر بزرگ است به همین دلیل هر اقدامی انجام شود خود را نشان نمی‌دهد، اما باید در بعضی از نقاط اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، اگر بهار طبیعت از راه رسیده همزمان با آن بهار دین و قرآن را هم داریم باید با هم این دو اتفاق را پیش ببریم، تا امسال نوروزی متمایز با سال‌های دیگر داشته باشیم.

به فرهنگ شهروندی در موضوع عفاف و حجاب توجه شود

رسول میرباقری، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک باید جلسات هماهنگی بیشتری با پلیس راهور داشته باشد، زیرا اگر بهترین اتفاقات را انجام دهیم، اما پلیس راهور با قدرت به میدان نیاید، تلاش مدیریت شهری سودی ندارد.

وی ادامه داد: باید گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زمان اذان و نماز برنامه‌ای در شهر اجرا نشود و اذان در مراکز تفریحی پخش شود.

میرباقری با بیان اینکه به فرهنگ شهروندی در موضوع عفاف و حجاب توجه شود، گفت: لازم است در نوروز اقدامات یک سال گذشته مدیریت شهری اصفهان اطلاع‌رسانی شود.

یک‌طرفه کردن مسیر ناژوان برای جلوگیری از ترافیک در ایام نوروز

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته تجربه فعالیت اتوبوس گردشگری را داشتیم که همین اتفاق را امسال در سه مسیر گردشگری تعریف شده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در تعطیلات نوروز، مترو از ۹ تا ۲۱ خدمت‌رسانی می‌کند، در اتوبوس‌های شهری نیز برای راهنمایی مسافران نیروهایی حضور دارند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه ساعت پذیرش در پارکینگ‌های سطح شهر را تا ساعت یک نیمه شب افزایش دادیم، تصریح کرد: حتی تاکید شده است اگر تقاضای سفر افزایش یافت، این ساعت تمدید شود، البته پارکینگ‌های روباز را نیز در مناطق فعال کردیم و تعمیرات و اصلاحاتی نیز در پارکینگ‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یک‌طرفه کردن مسیر ناژوان برای جلوگیری از ترافیک نیز از دیگر اقدامات است، گفت: پیشنهاد ایجاد محدودیت تردد خودرو در بعضی از مناطق مطرح شده است در صورت موافقت ایمن‌سازی برای سفر گردشگران و کاهش ترافیک تحقق می‌یابد.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: در موضوع عفاف و حجاب نیز با همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو طرح‌های فرهنگی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پارکینگ‌های توحید و سنبلستان ظرفیت جدید ۶۷۰ پارک خودرو را در نوروز امسال ایجاد می‌کند، سه پارک‌سوار نیز در محدوده عاشق‌آباد، صفه و پارکینگ شکوه ایجاد شده است.

فضاسازی شهر با موضوع ماه مبارک رمضان

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان از آذر امسال تشکیل شد و تا کنون شش جلسه برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه جلسه ستاد اجرایی مدیران مناطق و خدمات شهری نیز تشکیل شده است، گفت: با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان فضاسازی شهر به موضوع ماه رمضان اختصاص دارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تعداد رستوران‌ها برای صرف غذا مسافران در ماه رمضان با هماهنگی اداره اماکن افزایش خواهد یافت، در باغ فدک نیز این امکان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: هزار نفر با عنوان راهنمای مسافر در ایام نوروز فعالیت می‌کنند که آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شده است.

برنامه سال تحویل از گلستان شهدا و پل خواجو به صورت زنده پخش می‌شود

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: چندین عرصه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی به صورت متمرکز با هدف استفاده مردم شهر اصفهان و مسافران برنامه‌ریزی شده است که بیشتر برنامه‌ها با توجه به ماه مبارک رمضان بعدازظهر و شب‌ها اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه عرصه بازی و تفریح در باغ غدیر، عرصه هیجان در کوه صفه، عرصه ایثار و شهادت در گلستان شهدا، عرصه زیارت و معنویت در تخت فولاد را خواهیم داشت، افزود: با توجه به تقارن نوروز و ایام ماه مبارک رمضان برنامه ریزی برای قرائت قرآن و جز خوانی انجام شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان بازدید از اماکن کمتر دیده شده، چاوش‌خوانی در دل محلات، برگزاری جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان را از دیگر برنامه‌های نوروز برشمرد و افزود: برای دعا و مناجات نیز نمادهایی که در شهر شناخته شد و همچون مسجد جامع در بسته‌های تبلیغاتی معرفی خواهند شد، در این راستا از نهادها و دستگاه‌ها نیز درخواست کردیم اگر اقدام شاخص عرصه‌ای دارند اعلام کنند تا در بسته تبلیغاتی لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه محور خوراک را در خیابان سپه یک ساعت پس از افطار خواهیم داشت، گفت: این برنامه به نوعی جشن رمضان است که غذاهای سنتی و شیرینی در آن عرضه می‌شود.

شاهمرادی دید و بازدید رمضانی زورخانه‌ها، برنامه قرآن خوانی مهمان شهر را از دیگر ویژه برنامه‌های نوروز عنوان کرد و ادامه داد: برنامه سال تحویل نیز از گلستان شهدا و پل خواجو به صورت زنده پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه نوروز امسال برنامه رؤیت هلال ماه همراه با آتش‌بازی که جشنواره ورود به ماه مبارک رمضان است را در شهر اصفهان خواهیم داشت، تصریح کرد: امسال برنامه ویژه در چهارباغ و میدان امام خمینی (ره) نداریم، زیرا تراکم جمعیت مسافران و گردشگران را به سختی می‌اندازد.

پیشرفت ۹۰ درصدی بازارچه باغ فدک

علی اصغر شاطوری، مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه احداث بازارچه باغ فدک حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در باغ فدک، سطح خدماتی که امسال در نوروز به مسافران ارائه می‌شود قابل قیاس با سال‌های قبل نیست و از نظر کیفی متفاوت است.

کد خبر 645606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.