گرافیک؛ هنری والا اما کم‌اهمیت در نگاه متولیان امر

یک نقاش و گرافیست گفت: گاهی متولیان فرهنگ، دوستدار یک هنر خاص در استان هستند و جشنواره‌ها و برنامه‌های خاصی در همان رشته برگزار می کنند؛ همین موضوع موجب پررنگ‌شدن شماری از رشته‌های هنری شده، درحالی‌که در گرافیک شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لحظه‌ای جهان بدون گرافیک را تصور کنید؛ هنری که در تمام ابعاد زندگی انسان نفوذ کرده و او را با خود همسو می‌کند. در این میان گرافیک ایرانی به واسطه وجود هنرمندان و خالقان سبک‌هایی در این عرصه، سخن بسیاری برای گفتن دارد.

هنرمندان و فعالانی وجود دارند که از ناشناخته‌بودن این هنر رنج می‌برند و نبود نگاه حمایتی متولیان در این عرصه موجب شده است نتوانند به جایگاهی که باید، دست یابند. از نگاه فعالان این عرصه، ورود افراد مستعد در کنار تقویت و توجه به انجمن صنفی و توجه به این رشته هنری از سوی متولیان امر، می‌تواند زمینه را برای ارتقای بیش‌ازپیش این هنر روزآمد و خلاقیت‌محور فراهم سازد.

مرتضی باغبان، یکی از فعالان گرافیک و البته هنر نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، شرایط امروز گرافیک را بهتر از سال‌های پیش دانست و اظهار کرد: توسعه آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بخشی از عوامل تأثیرگذار در این عرصه هنری است.

وی با بیان اینکه همچنان دغدغه حمایت متولیان برای فعالان این رشته وجود دارد خاطرنشان کرد: حمایتی را که باید از جانب متولیان فرهنگ و هنر از فعالان این رشته شاهد باشیم، به نحو مطلوب و درخوری شاهد نیستیم.

این نقاش و گرافیست با بیان اینکه حمایت از هنرمندان به ویژه مجموعه هنرهای تجسمی را کمتر می‌بینیم، ادامه داد: گاهی متولیان فرهنگ، دوستدار یک هنر خاص در استان هستند و جشنواره‌ها و برنامه‌های خاصی در همان رشته برگزار می‌کنند؛ همین موضوع موجب پررنگ‌شدن شماری از رشته‌های هنری شده درحالی‌که در گرافیک شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

وی بخشی از این خلأ را مربوط به نبود حمایت کافی دانست و گفت: بخش دیگر مربوط به جامعه هنری است که گاهی به دنبال حق و حقوق خودشان نیستند. متأسفانه نه تنها نهادهای دولتی حمایت چندانی نمی‌کنند، بلکه دوستداران هنر نیز اهمیت چندانی به این مسائل نمی‌دهند.

باغبان اظهار کرد: وقتی متولیان فرهنگ به‌جای کار با کیفیت به‌دنبال سفارش ارزان‌قیمت هستند، نمی‌توان انتظاری از دیگر سازمان‌ها داشت.

وی ضعف آموزش در این بخش را ناشی از ورود برخی افراد بی‌انگیزه و کم‌استعداد به دانشگاه دانست و افزود: این موضوع در روند آموزش استادان نیز تأثیرگذار است، چراکه یک بخش از جریان رشد گرافیک وابسته به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

این گرافیست و نقاش ادامه داد: اگر افراد براساس علاقه به این عرصه وارد شوند و از سوی دیگر سطح کیفی آموزش ارتقا پیدا کند، شاهد رونق جریان گرافیک در همه مناطق و حتی شهرستان‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: گرایش سفارش‌دهندگان به سمت انجام کار ارزان‌قیمت، بر روند فعالیت فعالان این عرصه و حرکت به سمت تولیدات بی‌کیفیت و دم‌دستی تأثیر گذاشته است. هنر گرافیک در برخی استان‌ها در سطح متوسط قرار دارد و در صورت همکاری بیشتر اتفاق‌های بهتری در این رشته خواهد افتاد.

باغبان خاطرنشان کرد: دور بودن از تخصص، نداشتن اعتماد و برخورد سلیقه‌ای سفارش‌دهندگان موجب شده خروجی تأثیرگذاری که سواد بصری مردم را بالا ببرد، شاهد نباشیم.‌

کد خبر 644133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.