تجهیزات +A به‌تنهایی تاثیری در مصرف بهینه انرژی ندارد

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: اگر ساختمانی از تجهیزاتی با راندمان +A استفاده کند، اما انرژی به صورت بهینه مصرف نشود و سیستم کنترل انرژی صحیحی وجود نداشته‌باشد، عملاً راندمان دستگاه به هدر می‌رود.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت هوشمندسازی سازه در بهبود مصرف انرژی، اظهار کرد: اگر بخواهیم مبحث هوشمندسازی را در کشور گسترش دهیم، بهترین نقطه موتورخانه ساختمان‌ها است.

وی افزود: درحال‌حاضر شرکت‌های خوبی در این زمینه فعال هستند و سیستم‌های کنترل هوشمند مطلوبی را تولید کرده‌اند.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: یکی از مسائلی که برای افراد غیرمتخصص در حوزه انرژی سوال‌برانگیز است، استفاده از تجهیزات با درجه مصرف A و +A است.

وی تصریح کرد: درواقع بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر از تجهیزاتی با درجه مصرف A و +A استفاده کنند، دیگر نیازی به هوشمندسازی ندارند درصورتی‌که هوشمندسازی موتورخانه، اهمیت بسیاری در مصرف بهینه انرژی دارد.

صفریان با اشاره به تأثیر هوشمندسازی در مصرف بهینه انرژی گفت: درواقع درجه‌بندی که برای تجهیزات صورت می‌گیرد به کیفیت ساخت و میزان مصرف انرژی برای ارائه عملکرد اشاره می‌کند که این انرژی، می‌تواند به صورت گرمایشی یا سرمایشی باشد.

وی افزود: با این حال در مصرف بهینه انرژی حتی اگر از تجهیزاتی با درجه مصرف A یا +A مانند دیگ‌های چگالشی که در زمینه گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده کنیم قطعاً به سیستم‌های هوشمند نیاز خواهیم داشت.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی تاکید کرد: در بین تجهیزات گرمایشی تنوع بسیاری وجود دارد، اما دیگ‌های چگالشی از درجه مصرف +A برخوردارند، اما برای مصرف بهینه انرژی تنها استفاده از چنین دستگاه‌هایی کافی نیست.

وی تصریح کرد: درواقع اگر ساختمانی از تجهیزاتی با راندمان +A استفاده کند، اما انرژی به صورت بهینه مصرف نشود و سیستم کنترل انرژی صحیحی وجود نداشته‌باشد، عملاً راندمان دستگاه به هدر می‌رود.

صفریان در همین رابطه ادامه داد: به بیان دیگر در ساختمان از تجهیزات نسبتاً گران‌قیمت استفاده می‌کنیم و از انرژی باکیفیتی برخوردار می‌شویم، اما در مرحله مصرف انرژی رفتار صحیحی نشان نمی‌دهیم.

کد خبر 644028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.