نقش هنرهای خیابانی در بهبود چشم‌اندازهای شهری

توسعه شهری به ایجاد مناطقی مملو از آسمان‌خراش‌های بتنی و خیابان‌هایی پوشیده از آسفالت، با کمترین دسترسی به فضاهای سبز منجر شده و چشم‌اندازهایی دلگیر را برای شهرنشینان به وجود آورده است. هنرهای خیابانی می‌تواند به بهترین شکل ممکن ظاهر کسل‌کننده شهرها را به فضاهایی پرشور تبدیل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنرهای خیابانی که به اشکال مختلف و به شیوه‌های متفاوت انجام می‌شود نقش مهمی در تغییر چشم‌اندازهای شهری ایفا می‌کند، ضمن این‌که می‌تواند حاوی پیام‌های مختلفی برای شهروندان و بازدیدکنندگان باشد. بعضی از هنرمندان تنها به وسیله یک اسپری رنگ هنر خود را در دیوارها به نمایش می‌گذارند، حال آن‌که بسیاری نیز حتی از بالابرهای برقی برای به تصویر کشیدن آثار هنری خود بهره می‌گیرند. این‌که هنرهای خیابانی و دیوارنگاری‌ها به چه شکل طراحی می‌شود از دید بسیاری از شهروندان پنهان می‌ماند و این در حالی است که کاربری هر هنر برای آن‌ها، خالقان هنرهای خیابانی و حتی مدیران بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به کاربری‌های مختلف هنرهای خیابانی و نقش آن‌ها در تغییر کیفیت زندگی شهری پرداخته می‌شود.

نقش هنرهای خیابانی در بهبود چشم‌اندازهای شهری

انتقال پیام‌های اجتماعی از طریق هنرهای خیابانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای هنرهای خیابانی ایجاد پیوندهای عمیق میان شهروندان است که اغلب در موقعیت‌های ویژه‌ای اتفاق می‌افتد. در واقع، بسیاری از دیوارنگاری‌ها و هنرهای خیابانی علاوه بر زیباسازی شهری، حاوی پیام‌هایی اجتماعی است که عابران پیاده را هنگام نزدیک شدن به خود به تأمل وادار می‌کند تا به مفهوم نقاشی‌ها فکر کنند که این امر به سهم خود می‌تواند باعث ایجاد پیوند میان شهروندان شود. اینکه یک دیوارنگاری یا هنر خیابانی در چه کشور یا شهری باشد، خیلی حائز اهمیت نیست؛ زمانی که مردم در هر نقطه از دنیا، حضوری یا از طریق تصاویر رسانه‌ای، یک هنر خیابانی را تماشا می‌کنند مفهوم شفافی از آن درک خواهند کرد.

در بسیاری از شهرهای دنیا که مردم با مشکلات نژادپرستی و بیگانه‌هراسی دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیاری از هنرمندان با دریافت مجوز قانونی یا به‌طور مختار به خلق آثاری هنری در فضاهای عمومی می‌پردازند که پیام مبارزه با نابرابری را القا می‌دهد. در این راستا، چنان‌چه دولت‌ها و مدیران شهری، آثار هنری را تحت حمایت خود قرار دهند، آن‌گاه اثربخشی پیام آن‌ها بر ایجاد اتحاد میان شهروندان دوچندان خواهد شد و چه بسا جنبش‌هایی بزرگ را علیه نژادپرستی و بیگانه‌هراسی به دنبال داشته باشد.

هنرمندان در شهرهایی که خشونت علیه زنان مشهود است به خلق آثاری هنری در فضاهای عمومی می‌پردازند تا همه را از پیامدهای آن آگاه کنند به این امید که زنان از حقوق بهتری در جوامع و خانواده‌های خود بهره‌مند شوند. هنر خیابانی "شش خواهر" در بریستول انگلستان، از نمونه دیوارنگاری‌های مهم جهان به‌شمار می‌رود که برای آگاهی مردم جهان از حقوق زنان طراحی شد و توجه بسیاری از هنرمندان دنیا را به خود جلب کرد.

نقش هنرهای خیابانی در بهبود چشم‌اندازهای شهری

ایجاد ارتباط میان شهروندان و برندها از طریق هنرهای خیابانی

بسیاری از برندها از هنرهای خیابانی برای تبلیغ محصولات خود بهره می‌گیرند که این رویکرد نوعی بازاریابی آفلاین به‌شمار می‌رود و می‌تواند به ایجاد ارتباط میان شهروندان و برند مورد نظر منجر شود. به عنوان مثال، برندهای معروفی مانند پپسی، آدیداس و نایک اغلب به بازاریابی از طریق هنرهای خیابانی می‌پردازند و به همین دلیل در میان بسیاری از شهروندان شهرت دارند. جالب است بدانید که دیوارنگاری‌ها و هنرهای خیابانی با تمرکز بر تبلیغات، اغلب در مناطقی با بیشترین تردد شهروندان ترسیم می‌شود تا هرچه بیشتر مردم را به خود جذب کند و رونق اقتصادی را برای برند مورد نظر به ارمغان بیاورد.

البته نمایش هنرهای دیواری تبلیغاتی تا حد زیادی به صدور اجازه از سوی مدیران محلی بستگی دارد و گاهی صرف هزینه‌های بسیار بالایی را از کمپانی صاحب محصول مورد نظر می‌طلبد، با این حال در صورت نمایش می‌تواند مزایای اقتصادی بسیاری را برای آن کمپانی به ارمغان بیاورد. در بارسلونای اسپانیا، بیلبوردهای تبلیغاتی اغلب حاوی تصاویری غیر از هنرهای خیابانی است و هرگونه تبلیغات قابل نمایش در مکان‌های عمومی باید از قبل در مکان‌های شخصی به معرض نمایش گذاشته شده باشد.

نقش هنرهای خیابانی در بهبود چشم‌اندازهای شهری

هنرهای خیابانی حاوی پیام‌های سیاسی

در بسیاری از دیوارنگاری‌ها و هنرهای خیابانی سراسر دنیا، یک پیام سیاسی بسیار مهم به مردم القا می‌شود که می‌تواند باعث برانگیختن مردم به آغاز یک کمپین منجر شود. به عنوان مثال، "زندگی سیاه‌پوستان مهم است" یکی از مهم‌ترین جنبش‌های تاریخ برای حمایت از حقوق افراد سیاه‌پوست بوده است که در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا از طریق هنرهای خیابانی و دیوارنگاری‌ها به افزایش آگاهی مردم در این زمینه منجر شده است. هنرهای خیابانی با محتوای سیاسی اغلب برای حمایت از گروه خاصی انجام می‌شود و به همین دلیل، برانگیختن عموم مردم و تحریک آن‌ها به مداخله برای بهبود وضعیت این گروه در رأس اهداف خالق اثر قرار می‌گیرد.

آثار هنری از این دسته اغلب گروه‌های آسیب‌پذیر مانند افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، سیاه‌پوستان و سایر جوامع مشابه را در بر می‌گیرد و به همین دلیل می‌تواند محدود به یک منطقه جغرافیایی ویژه نشود، بلکه هنرمندان سراسر دنیا را به خلق آثار مشابه برای ایجاد پیام‌های یکسان سوق دهد. این هنرها حتی گاهی به شکل هشتگ‌هایی روی دیوارها و فضاهای عمومی به نمایش گذاشته می‌شود که می‌تواند با سرعت بسیار بالاتر به فضاهای مجازی راه یابد و اثربخشی پیام را در سراسر جهان چند برابر کند.

نقش هنرهای خیابانی در بهبود چشم‌اندازهای شهری

کد خبر 643131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.