از آموزش هنرمندانه قرآن تا درآمدزایی برای زندانیان

اتم، رویدادی است که طی سال‌های اخیر گل کرده اما همچنان ناشناخته است؛ ناشناخته نه از این منظر که برخی با شنیدن نام آن گمان کنند منظور همان اتم واقعی است، بلکه از این نظر که همچنان ایده‌هایی وجود دارند که «اتم» را نمی‌شناسند و اتمی نشده‌اند!

به گزارش خبرنگار ایمنا، «اتم» این بار میهمان اصفهانی‌ها بود؛ البته نه آن اتم همیشگی، بلکه همان اتمی که مخفف الگوها و تجربه‌های موفق مردمی است.

اتم یک رویداد مردمی و درعین‌حال جوان‌گرا، پویا و خلاقیت‌محور است که با هدف روی کار آوردن و شناسایی حلقه‌های میانی و حل مشکلات مردم به دست خودشان و در راستای جوان‌گرایی و حل مسئله هر محله، شهر، شهرستان، استان و در ابعاد وسیع‌تر یک کشور، برگزار می‌شود.

اتفاقی که هم اجتماعی و هم به‌دنبال رونق اقتصادی است، در مجموع نوعی فرهنگ‌سازی مشارکت‌جویانه، برای حل مسائل و مشکلات جامعه امروز به شمار می‌رود.

شناسایی ۳۰۰ اتم برتر در استان اصفهان

حامد کاظمی، مدیرعامل رویداد کشوری اتم است که این روزها در اصفهان حضور دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروز چهار سال از به اجرا در آمدن ایده اتم (الگوها و تجربه‌های موفق مردمی) می‌گذرد، در این مدت شاهد اتفاقات و رویدادهای جذاب، مردمی، توسعه‌گرا و پژوهش‌محور بوده‌ایم.

وی تصریح می‌کند: اتم، یک رویداد و یک ویژه‌برنامه تلویزیونی برای استعدادیابی و الگویابی است تا بتواند در هر نقطه از خاک ایران، اقدام و فرایند مثبتی انجام دهد.

مدیرعامل رویداد کشوری اتم ادامه می‌دهد: تلاش ما بر این است که بتوانیم این نوع افراد را شناسایی کرده، الگوها، طرح‌ها و ایده‌هایشان را معرفی و از برترین‌های هر رویداد استانی تقدیر کنیم.

وی فعال‌ترین استان‌ها در استقبال و برگزاری رویداد اتم را ایلام، یزد و فارس اعلام می‌کند و می‌افزاید: اصفهان هم از جمله استان‌های فعال در رویداد اتم محسوب می‌شود که در فصل دوم برگزاری این رویداد، سه هزار نفر یا به تعبیری سه هزار اتم از این استان به سامانه ۱۰۰۰۲۳۳۹ پیامک دادند و اعلام کردند که یک اتم هستند.

کاظمی می‌گوید: اسفندماه برای برگزاری رویداد استانی اتم در اصفهان، از میان سه هزار اتمی که به سامانه پیامک دادند، حدود ۳۰۰ نفر انتخاب شدند که از بین این ۳۰۰ نفر، ۶۰ اتم به‌عنوان برترین ایده‌ها انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان دوازدهمین استانی است که در سال جاری رویداد اتم در آن برگزار می‌شود، می‌افزاید: تا بیست‌وهشتم اسفندماه امسال، همه رویدادهای استانی را در همه مراکز استان‌ها برگزار خواهیم کرد.

مدیرعامل اتم درباره حمایت سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و مردمی از این رویداد توضیح می‌دهد: وزارت ورزش‌وجوانان، شهرداری‌ها، استانداری‌ها، تشکل‌های غیردولتی و مردم‌نهاد، همچنین شماری از مراکز آموزش عالی دانشگاهی حامیان این رویداد هستند.

وی می‌افزاید: در فصل نخست برگزاری، ۷۰۰ اتم در سراسر کشور شناسایی شدند؛ پس از این اقدام یک سال در قالب کُنداکتور ثابت، ایده‌های اتم‌های برتر از شبکه یک سیما معرفی شد.

کاظمی می‌گوید: پخش فصل دوم برنامه برای سال آینده در حال انجام و آماده‌سازی است؛ این برنامه به صورت هفتگی از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد و ایده‌های برتر اتم‌ها را به عموم مردم معرفی خواهد کرد.

گل‌سنگ‌هایی که به سختی گل کردند

محسن شاه‌آبادی، اتم منتخب فصل دوم رویداد استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: حوزه فعالیت ما در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

وی که به همراه همسرش در این حوزه فعالیت دارد، اظهار می‌کند: در ابتدای شروع این فعالیت، حدود شش سال زیر نظر استادکاران با تجربه فعالیت و کسب تجربه کردیم تا توانستیم در رشته‌ای که کمتر فردی به سراغ آن رفته، یعنی سفال و سرامیک در سبک «گل سنگی» به مهارت کافی برسیم و ادامه بدهیم.

اتم منتخب رویداد اتم در اصفهان ادامه می‌دهد: سبک کار گل سنگی بسیار مشکل است، حتی پدرانی که این سبک دشوار را کار می‌کرده‌اند این مهارت را به فرزندانشان منتقل نکرده‌اند. در حقیقت ساختارشکنی کردیم و در این ایده مردمی، مهارت ساخت و طراحی گل سنگی را به دیگران انتقال دادیم.

وی تصریح می‌کند: در ابتدای راه با هنرجویانی کار شد که قصدشان انجام کار تنها برای یادگیری و کسب مهارت بود و به‌دنبال درآمدزایی نبودند؛ در ادامه به تعدادی از روستاها وارد شدیم و این الگو را پیاده کردیم که موفق بود و در چهار روستا به اشتغال‌زایی دختران و زنان از سن ۱۱ تا ۶۸ ساله منجر شد.

شاه‌آبادی، یکی دیگر از اقدامات در این زمینه را ورود به زندان و آموزش زندانیان در بند در این رشته هنری عنوان می‌کند و می‌گوید: امروز ۴۰ نفر از زندانیان در بخش مردان، مشغول به کار در این حوزه هستند و کسب درآمد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: حدود ۸۵ درصد تولیدات هنری گل سنگی به چند کشور اروپایی و چین صادر می‌شود که علاوه بر ارزش خرید بالا، معرفی و توسعه روزافزون این فعالیت هنری را به دنبال دارد.

یک روحانی خستگی‌ناپذیر و این همه فعالیت متنوع

حجت‌الاسلام علی هاشمی‌چمگردانی، اتم منتخب فصل دوم در استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: برای اینکه بتوانم تأثیرگذار باشم و ایده‌های خود را گسترش دهم و معرفی کنم، ابتدا فعالیت‌ها و همراهی با دانش‌آموزان، جوانان، نوجوانان، کشاورزان و حتی روستاییان را دنبال و از همه فعالیت‌ها عکس و فیلم کوتاه تهیه کردم.

وی خاطرنشان می‌کند: همان عکس و فیلم‌ها را در فضای مجازی بارگذاری می‌کردم و کم کم با بیشتر شدن فعالیت و دیده شدن، حمایت‌هایی جلب شد که قابل توجه بود.

این اتم اهل چمگردان شهرستان لنجان ادامه می‌دهد: قبل از شیوع کرونا با حدود ۱۲ هزار دانش‌آموز در مدارس مختلف ارتباط برقرار شد؛ ضمن اینکه در طول این فعالیت‌ها چه در مدارس و چه در روستاها یا مراکز دیگر، تلفن و صفحه مجازی خودم و گروه نیکوکاری امید را اعلام کردیم.

وی اظهار می‌کند: همین اعلام صفحه، در زمان شیوع کرونا مؤثر واقع شد و با وجود تعطیلی کسب و کارها و مدارس، طی یک فراخوان، همه افرادی که با آن‌ها ارتباط گرفته بودیم در فرآیند جذب کمک‌های مومنانه در همان دوران، همراهی و مشارکت کردند تا جایی که فقط در یک روز ۱۰۰ میلیون تومان پول جمع‌آوری شد.

حجت‌الاسلام هاشمی‌چمگردانی می‌افزاید: همان زمان با دریافت این کمک‌ها، به مسائلی از جمله کمک به حل آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، تأمین جهیزیه، کمک‌های درمانی و مسائل مشابه ورود کردیم و به حل و فصل مشکلات مشغول شدیم.

وی با بیان اینکه امروز حدود ۱۰ هزار نفر تحت پوشش خیریه امید هستند، ادامه می‌دهد: طی یک سال ۳۰۰ فرد معتاد را ترک داده و یک کارگاه در سه طبقه احداث شد. همچنین از فضای مجازی به بهترین شکل بهره‌برداری شده و هر صبح از ابتدای بامداد تا آخر شب، همه فعالیت‌ها مستندسازی و شفاف‌سازی می‌شود و در صفحه گروه نیکوکاری در فضای مجازی قرار می‌گیرد.

این روحانی برگزیده رویداد اتم که به برنامه‌های زنده‌رود شبکه استانی اصفهان و بدون تعارف خبر ۲۰:۳۰ هم دعوت شده است، اظهار می‌کند: امروز فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ای داریم که با کارهای رسانه‌ای به عموم مردم معرفی می‌شود، همچنین نزدیک به ۱۰۰ زیرمجموعه در دل مجموعه اصلی شکل گرفته است که هر کدام به تفکیک در امر ازدواج، درمان، آموزش، اعتیاد و دیگر مسائل فعالیت مستمر و سازماندهی شده دارند.

از باغ ابریشم فلاورجان تا مرزهای ایران با گروه جهادی انصارالمهدی

طلعت سعیدی، از فعالان قرارگاه جهادی انصارالمهدی که در هفتمین جشنواره مالک اشتر به عنوان موفق‌ترین گروه جهادی از میان ۴۲ هزار گروه جهادی ثبت شده در کشور معرفی شده است، در ادامه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این گروه از سال ۹۳ فعالیت خود را با همکاری دیگر گروه‌ها آغاز کرده و از سال ۱۳۹۷ به صورت مستقل این فعالیت را ادامه داده است.

وی تصریح می‌کند: این گروه ابتدا در زمینه امور عمرانی در سطح شهرستان فلاورجان و شهر ابریشم این شهرستان فعالیت داشت و به مرور و با توسعه فعالیت، در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله چادگان، فریدون‌شهر، فریدن، خراسان رضوی، کهگیلویه‌وبویراحمد و سیستان‌وبلوچستان این کارها دنبال شد.

برگزیده رویداد اتم اصفهان در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی گروه جهادی انصارالمهدی باغ ابریشم می‌گوید: ۸۰ درصد از امور و فعالیت‌های فرهنگی این گروه بر عهده زنان است، همچنین ۸۰ درصد کارهای عمرانی را مردان عضو گروه انجام می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: این گروه جهادی در زمینه‌هایی از جمله پزشکی، اشتغال و آموزش هم فعالیت دارد و به تازگی طبخ غذای خانگی و عرضه در سطح شهرستان فلاورجان نیز کلید خورده است؛ همچنین برای سال آینده نیز پخت نان خانگی و درآمدزایی در این بخش، برای خانوارهای کم‌درآمد دنبال خواهد شد.

رهایی از بند و زندان با توسل و فراگیری قرآن

گلنار سلیمانی، یکی دیگر از برگزیدگان رویداد اتم در استان اصفهان است و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای جذاب‌تر کردن روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، به دنبال روش‌هایی بودیم که بتوانیم به جذابیت این موضوع کمک کنیم.

وی اظهار می‌کند: مخاطبان این ایده، مربیان و متربیانی بودند که قصد داشتند قرآن را فرا بگیرند. در این طرح آموزش‌های قرآنی در قالب‌هایی از جمله سرود، تئاتر، پویانمایی و دیگر کارهای هنری دنبال می‌شود.

زمانی که در زندان زنان فعالیت آموزشی می‌کردیم، ۳۰ مربی قرآنی آموزش داده شدند، ضمن اینکه تعدادی از زندانیانی که مصرف کننده یا فروشنده مواد مخدر بودند و از حالت لطافت و زنانگی خود خارج شده بودند، با همین ایده‌ها آموزش گرفتند و پس از خروج از زندان فعالیت‌های قرآنی را ادامه دادند.

اتم می‌رود تا الگوها و ایده‌های خلاق‌تری کشف کند.

کد خبر 642982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.