اهمیت مصرف کارتنوئیدها در چیست؟

دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کارتنوئیدها از جمله ترکیبات نوتراسوتیکال است که با ایجاد مزایای فیزیولوژیکی در بدن، اثرات محافظتی در مقابل بیماری‌ها نشان می دهد.

ساره بوستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کارتنوئیدها رنگدانه‌های طبیعی در رنگ‌های مختلف شامل زرد تا نارنجی و قرمز هستند که در تمام موجودات زنده، از باکتری‌ها، مخمرها، موجودات دریایی و آب شیرین از جمله ریزجلبک‌ها، فیتوپلانکتون‌ها، سخت‌پوستان و ماهی تا گیاهان و حیوانات وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۵۰ کاروتنوئید با ساختار شیمیایی متفاوت از منابع طبیعی تا به امروز جدا شده است.

دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این رنگدانه‌ها بر اساس ترکیب شیمیایی آنها به عنوان کاروتن (کاروتنوئیدهای هیدروکربن) یا زانتوفیل طبقه‌بندی می‌شود.

وی تصریح کرد: کاروتنوئیدهای طبیعی منابع مهم آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبات ضد التهابی و ضد توموری است. کاروتنوئیدها از جمله آستاگزانتین، بتا کریپتوکسانتین، لوتئین، زآگزانتین و لیکوپن به دلیل اثرات مفیدی که بر سلامت انسان دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بوستانی افزود: مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط بین مصرف زیاد کاروتنوئید در رژیم غذایی کاهش خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال، دهانه رحم، تخمدان و سینه را نشان داده است، همچنین استفاده از کارتنوئیدها در رژیم غذایی، در پیشگیری از بیماری‌های مزمن، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر است.

دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز خاطرنشان کرد: در حال حاضر، چندین رنگدانه کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن، آستاگزانتین و کانتاکسانتین به صورت تجاری به عنوان رنگ‌های خوراکی و به عنوان افزودنی‌های خوراک دام در پرورش طیور و آبزی‌پروری استفاده می‌شود، این ترکیبات به صورت تجاری برای اهداف دارویی و آرایشی استفاده می‌شود.

کد خبر 642870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.