چگونه مانع تشکیل سنگ کلیه ناشی از مصرف مکمل کلسیم شویم؟

متخصصان معتقدند که نوشیدن آب کافی در طول روز خطر بروز سنگ کلیه ناشی از مصرف مکمل کلسیم را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بعضی از مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد مکمل کلسیم ممکن است خطر بروز سنگ کلیه را افزایش دهد.

سنگ‌های کلیه رسوبات کوچک و سختی هستند که هنگام عبور از سیستم کلیوی باعث بروز درد و ناراحتی می‌شوند. این سنگ‌ها اغلب از اگزالات کلسیم تشکیل شده‌اند؛ ترکیبی که در صورت وجود کلسیم بیش از حد در رژیم غذایی می‌تواند در بدن انباشته شود. مکمل‌های کلسیم می‌تواند سطح کلسیم موجود در بدن را افزایش دهد و باعث بروز سنگ کلیه شود، به‌ویژه اگر در دوزهای بالا مصرف شوند.

به گفته متخصصان آمریکایی، با انجام دادن چندین اقدام ساده می‌توان خطر بروز سنگ کلیه ناشی از مصرف مکمل کلسیم را کاهش داد. برای نمونه، توصیه شده است که مایعات زیادی در طول روز مصرف کنید. زیرا مایعات به دفع کلسیم و اگزالات اضافی از بدن کمک می‌کند. همچنین مصرف سدیم را کاهش دهید. سرعت تشکیل سنگ کلیه با افزایش مصرف سدیم بیشتر می‌شود.

متخصصان معتقدند که داشتن فعالیت بدنی احتمال انباشته شدن کلسیم و اگزالات را کاهش می‌دهد. همچنین توصیه شده است که مصرف مکمل کلسیم خود را به روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم محدود کنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. علاوه بر این، سعی کنید وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید. نتایج مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که چاقی یا اضافه‌وزن خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که مکمل‌های کلسیم را به همراه وعده غذایی مصرف کنید. در این صورت میزان اگزالات جذب‌شده توسط بدن کاهش پیدا می‌کند. همچنین بهتر است مکمل کلسیم را قبل از زمان خواب مصرف نکنید. زیرا خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

کد خبر 642549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.