لزوم مصرف فولیک‌اسید و یُد در دوران بارداری

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در دوران بارداری نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی افزایش می‌یابد و باید اطمینان حاصل شود که برنامه غذایی روزانه، مواد مغذی مورد نیاز مادر باردار را تا حد زیادی تامین کند.

مرضیه کامران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در دوران بارداری نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی افزایش می‌یابد و باید اطمینان حاصل شود که برنامه غذایی روزانه، مواد مغذی موردنیاز مادر باردار را تا حد زیادی تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: نتایج پژوهش‌هایی که به تازگی درباره وضع تغذیه زنان باردار انجام شده است، نشان می‌دهد که دریافت مواد مغذی روزانه در مادران باردار، مشابه مادران غیرباردار است و نیازمندی‌های غذایی ویژه دوران بارداری تأمین نشده است، بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق برخورداری از رژیم غذایی متعادل و متنوع در طول دوران بارداری قابل تأمین است، اما در سایر موارد استفاده از یک مکمل ضرورت دارد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: نیاز به اسیدفولیک در دوران بارداری به علت تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون و شکل‌گیری دستگاه عصبی جنین افزایش می‌یابد، مصرف به موقع و کافی اسیدفولیک از ایجاد ضایعات عصبی به خصوص نقص مادرزادی لوله عصبی پیشگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: میزان یُد مورد نیاز با توجه به تأثیر آن در متابولیسم بدن، تولید انرژی و تکامل مغز جنین در دوران بارداری افزایش می‌یابد، به طوری که کمبود ید در دوران بارداری منجر به عقب ماندگی ذهنی، هیپوتیروئیدی و گواتر می‌شود، با توجه به اینکه در کشور غذاهای گیاهی و حیوانی از نظر ید فقیر است، برای پیشگیری از کمبود ید در بارداری مصرف نمک یددار تصفیه شده (در مقدار کم) در طبخ غذا لازم است.

کامران خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و نقش اسیدفولیک و ید در بدن توصیه می‌شود، زنان به محض اطلاع از بارداری یا سه ماه پیش از باردار شدن تا پایان بارداری، روزانه یک عدد مکمل ید و فولیک‌اسید مصرف کنند.

کد خبر 641632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.