اتوبوس‌های اتحادیه اروپا تا ۲۰۳۰، کربن‌خنثی می‌شود

قانون جدید کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار آن است که وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها، اتوبوس‌های شهری و اتوبوس‌های بین راهی تا سال ۱۷ سال دیگر ۹۰ درصد بدون آلایندگی باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمیسیون اروپا قانون جدیدی را برای وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون، اتوبوس‌های شهری و بین راهی پیشنهاد کرده است که خواستار حذف سریع تمام خودروهای سوخت فسیلی در این دسته بندی‌ها و کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۴۰ است.

حتی ضرب‌الاجلی تا سال ۲۰۳۰ مقرر شده است که تا آن زمان تمام اتوبوس‌های شهری جدید باید بدون آلایندگی باشند. با این حال، دستور قانونی جدید در مورد حمل‌ونقل پایدار، به یک زیرساخت شارژ قوی برای پشتیبانی از آن نیاز دارد.

اتوبوس‌های اتحادیه اروپا تا ۲۰۳۰، کربن‌خنثی می‌شود

کمیسیون قبلاً مقررات زیرساخت سوخت جایگزین را پیشنهاد کرده است که خواستار ایجاد یک ایستگاه برقی در هر ۶۰ کیلومتر و یک ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن در هر ۱۵۰ کیلومتر است.

وسایل نقلیه سنگین (HDV) مانند کامیون‌ها، اتوبوس‌های شهری و بین شهری مسئول حدود ۶ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا هستند. در عین حال، آنها ۲۵ درصد از کل انتشارات حمل‌ونقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهند که این رقم در شهرها بسیار بیشتر است.

به همین دلیل است که کمیسیون تصمیم گرفته است HDVها را برای انتشار هدف قرار دهد. فرانس تیمرمنز، معاون اجرایی قرارداد سبز اروپا در بیانیه مطبوعاتی توضیح داده است که صرف‌نظر از این اقدامات خاص، تمام ترددهای جاده‌ای باید تا سال ۲۰۵۰ بدون آلاینده باشد و این قانون، تنها زمینه لازم را ایجاد می‌کند.

شهرها اولین نقاطی خواهند بود که با مقررات تصویب‌شده روبرو می‌شوند، زیرا همه اتوبوس‌های جدید باید از سال ۲۰۳۰ بدون آلایندگی باشند، چه برقی و چه هیدروژنی. برای اتوبوس‌ها و کامیون‌های بین شهری، این مقررات کاهش ۴۵ درصدی را از سال ۲۰۳۰، ۶۵ درصدی در سال ۲۰۳۵ و ۹۰ درصدی تا سال ۲۰۴۰ را خواستار شده است.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها و مقامات محلی در کشورهای اروپایی ثروتمندتر شروع به تغییر ناوگان خودروهای خود در اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری کرده‌اند، این موضوع در مورد کشورهای کمتر ثروتمندتر صدق نمی‌کند. در واقع، اجباری کردن همه اتوبوس‌های جدید در حمل‌ونقل عمومی شهری خاص ممکن است به این معنی باشد که بسیاری از شهرها به‌کلی از خرید اتوبوس‌های جدید صرف نظر می‌کنند یا حداقل سرعت ارتقای ناوگان خود را به شدت کاهش دهند.

از سوی دیگر، همانطور که مقامات اتحادیه اروپا اشاره می‌کنند، تسریع در گسترش حمل‌ونقل پایدار کمک زیادی به استقلال انرژی این قاره خواهد کرد.

اتوبوس‌های اتحادیه اروپا تا ۲۰۳۰، کربن‌خنثی می‌شود

کد خبر 641621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.