«مهارت نرم» کلید ورود به انقلاب صنعتی پنجم است

«در انقلاب صنعتی پنجم، هیچ شخصی قادر نخواهد بود بدون مهارت‌های نرم فعالیت کند، زیرا در این انقلاب به قدری تغییرات گسترده و زیاد است که حتی اگر در حوزه مهارت سخت از توانایی بالایی برخوردار باشیم، باز هم موفق نخواهیم بود؛ درواقع یادگیری مهارت‌های نرم در انقلاب صنعتی پنجم جزو الزامات است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسان از دو دسته مهارت‌های سخت و نرم برخوردار است. مهارت‌های سخت به آن دسته از توانایی‌ها اشاره می‌کند که هر فردی در طول زندگی بر اثر تجربه، مطالعه و تحصیل فرا می‌گیرد، اما مهارت نرم، توانایی است که جامعه نمی‌تواند به ما آموزش دهد؛ درواقع مهارت نرم به توانایی‌های ذهنی افراد در مسائل مختلف اشاره دارد و یادگیری این توانایی‌ها تأثیر به‌سزایی در موفقیت هر فرد دارد.

مهارت نرم را می‌توان عضوی جدایی ناپذیر از ویژگی‌های افراد موفق دانست؛ در انقلاب صنعتی پنجم یکی از کلیدهای موفقیت، آگاهی کامل به مهارت‌های نرم است. به‌طورکلی می‌توان گفت که برخورداری از مهارت‌های نرم جزو الزامات ورود به انقلاب صنعتی پنجم است. برای شناخت بیشتر مهارت نرم و بررسی اهمیت این نوع از مهارت‌ها با ساسان صفریان، پژوهشگر حوزه مهارت‌های نرم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مهارت نرم چیست؟

مهارت نرم توانایی‌های درون فردی است که معمولاً جامعه، دانشگاه و خانواده نمی‌تواند به ما آموزش دهد و معمولاً هر فردی بر اثر تجربه‌هایی ناگوار به بخشی از این مهارت‌ها پی می‌برد. در برخی از مواقع اتفاقاتی رخ می‌دهد که نشان‌دهنده کمبود تجربیات افراد در حوزه مهارت نرم است، به طور مثال گاهی اوقات براساس احساسات تصمیم نادرستی می‌گیریم یا به دلیل عملکرد نامطلوب در شغل خود با شکست مواجه می‌شویم؛ بنابراین می‌توان گفت که بسیاری از افراد از مهارت سخت مطلوبی برخوردار هستند، اما آشنایی کافی با مهارت‌های نرم که مرتبط با مدل ذهنی انسان است، ندارند.

به چه توانایی‌هایی مهارت سخت گفته می‌شود؟

به طور کلی تخصصی که افراد براساس مطالعه، تجربه یا تحصیل در دانشگاه به‌دست می‌آورند تحت عنوان مهارت سخت شناخته می‌شود؛ افرادی که در حوزه‌هایی مانند معماری، عمران، برق، مکانیک یا انرژی تحصیل می‌کنند در حال یادگیری مهارت سخت هستند.

نقش مهارت نرم در حوزه اشتغال چیست؟

قبل از اینکه به نقش مهارت نرم در حوزه اشتغال بپردازیم باید به این مسئله توجه داشته‌باشیم که دنیا در آستانه ورود به انقلاب صنعتی پنجم است. در این انقلاب شگفتی‌های بسیاری وجود دارد و عملاً دنیا با سرعت بسیار زیادی پیشرفت می‌کند که اگر نتوانیم خود به این پیشرفت و تغییرات سریع برسانیم، قطعاً موفق نخواهیم بود.

در حال حاضر دنیا در انقلاب صنعتی چهارم قرار گرفته است و در این شرایط تنها شرکت‌هایی می‌توانند با موفقیت به انقلاب صنعتی پنجم قدم بگذارند که خود را همراه با تغییرات جهان آپدیت کنند و در این مسیر مهارت‌های سخت نمی‌توانند به تنهایی کمک کنند بلکه شرکت‌هایی موفق می‌شوند که به مهارت‌های نرم توجه داشته‌باشند.

چرا یادگیری مهارت‌های نرم اهیمت دارد؟

در بسیاری از مواقع دو فرد با سطح علمی و مدرکی یکسان از شرایط کاری متفاوتی برخوردار بوده‌اند به طور مثال دو پزشک که در یک دانشگاه تحصیل کرده و در سیستمی مشابه یکدیگر قرار داشته‌اند در حوزه اشتغال عملکردی مشابه یکدیگر نداشته‌اند؛ درواقع این تغییر بین دو شخص به مدل ذهنی و مهارت‌های نرمی بستگی دارد که افراد یاد گرفته‌اند.

متأسفانه مهارت‌های نرم به گونه‌ای است که اگر فردی به دنبال یادگیری آن‌ها نباشد، جامعه و مسیر زندگی با قیمت گزافی به واسطه تجربه‌هایی ناگوار این مهارت‌ها را آموزش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است پیش از اینکه خسارت مالی و جانی تجربه کنیم، مهارت‌های نرم خود را بهبود ببخشیم.

مهارت‌های نرم در دنیا چه جایگاهی دارد؟

درحال‌حاضر شرایط کسب‌وکار در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند اروپا و آمریکا دیگر مشابه گذشته نیست. امروزه دیگر مانند گذشته مدرک و مهارت‌های سختی که قابل اندازه‌گیری است مدنظر صاحبان مشاغل مختلف قرار نمی‌گیرد، بلکه برای جذب کارمند به میزان مهارت‌های نرمی که متقاضیان از آن برخوردارند توجه می‌کنند.

به‌طورکلی در شرایط کنونی دنیا به سمت مهارت‌های نرم هدایت شده است و کمپانی‌های بزرگی که امروزه فعالیت گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارند نیز تنها اقدام به جذب افرادی می‌کنند که علاوه بر توانایی‌های سخت، از مهارت نرم فوق‌العاده زیادی نیز برخوردار هستند؛ درواقع وجود اشخاصی که از مهارت نرم مطلوبی برخوردار هستند در هر مجموعه‌ای باعث پیشرفت می‌شود، زیرا این افراد می‌توانند به بهترین شکل ممکن و با راندمانی بالا از مهارت‌های سخت خود استفاده کنند.

در حوزه مهارت‌های نرم چه مسائلی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

معمولاً در حوزه مهارت‌های نرم برای سنجیدن میزان توانایی‌های هر فرد، علاوه بر اینکه مهارت‌های سخت وی را مد نظر قرار می‌دهند به توانایی‌های هر فرد در حوزه کار گروهی، ارائه مطلب، شبکه‌سازی، ارتباط اثربخش، حل مسئله، تفکر خارج از چارچوب و اصول مذاکره نیز توجه ویژه‌ای می‌کنند؛ درواقع اگر شخصی در تمام این مسائل بتواند عملکرد مطلوبی داشته‌باشد، می‌توان گفت که آگاهی مطلوبی نسبت به مهارت‌های نرم دارد.

سخن آخر...

به‌طورکلی در انقلاب صنعتی پنجم هیچ شخصی قادر نخواهد بود بدون مهارت‌های نرم فعالیت کند، زیرا در این انقلاب به قدری تغییرات گسترده و زیاد است که حتی اگر در حوزه مهارت سخت از توانایی بالایی برخوردار باشیم، باز هم موفق نخواهیم بود و نمی‌توانیم در کمپانی‌های مطرح شروع به فعالیت کنیم؛ بنابراین یادگیری مهارت‌های نرم در انقلاب صنعتی پنجم جزو الزامات است.

کد خبر 641345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.