مزایای شهرسازی تاکتیکی+ نمونه‌هایی از پروژه‌های مهم

شهرسازی تاکتیکی یکی از بهترین رویکردهای طراحی شهری به‌شمار می‌رود که با سرعت بالا، هزینه پایین، مدت زمان کم و حداکثر حضور شهروندان بیشترین تغییرات را در شهرها به وجود می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرسازی تاکتیکی به تغییرات ظاهراً کوچکی در مناطق اشاره دارد که می‌تواند بیشترین تحولات را در شهرها به‌وجود بیاورد و کیفیت زندگی را به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، بستن خیابان‌ها به روی خودروها در روزهای خاصی از هفته یا به‌طور دائم، نوعی شهرسازی تاکتیکی محسوب می‌شود که با کمترین هزینه و کار ممکن می‌شود، با این حال از طریق ترویج تردد سبز تأثیرات مثبت بسیاری را برای شهرها و شهروندان به ارمغان می‌آورد.

شهرسازی تاکتیکی در واکنش به نقص‌های طراحی شهری سنتی به وجود آمد و در مدت‌زمانی بسیار کوتاه در سراسر دنیا ترویج یافت. در این رویکرد، شهروندان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند چراکه می‌توانند با کسب اجازه از مدیران شهری، دست کم با کاشت یک درخت در مقابل منازل خود، به کاهش انتشار کربن و بهبود کیفیت هوا کمک کنند. از سوی دیگر، صاحبان مراکز کاری نیز با نصب میز و صندلی‌هایی در مقابل محل کار خود، می‌توانند به کاهش تردد خودروها در خیابان‌ها کمک کنند و مردم را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سوق دهد. به طور کلی، شهرسازی تاکتیکی مزایای بسیاری را برای شهرها به ارمغان می‌آورد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

مزایای شهرسازی تاکتیکی+ نمونه‌هایی از پروژه‌های مهم

شهرسازی تاکتیکی با سرعتی بالا بیشترین تغییرات را در شهرها به وجود می‌آورد. مدیران شهری اغلب در پیاده‌سازی پروژه‌های شهری به دلایل مختلف، بسیار کند عمل می‌کنند و به همین دلیل، پیاده‌سازی کامل یک پروژه می‌تواند سال‌ها طول بکشد. با این حال، شهرسازی تاکتیکی، اگرچه اقداماتی کوچک را در بر می‌گیرد، اما در مدت زمانی بسیار کوتاه می‌تواند بیشترین تغییرات را در شهرها به‌وجود بیاورد.

پیاده‌سازی پروژه‌های شهرسازی تاکتیکی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. بدون شک، پروژه‌های شهری و تغییر چشم‌اندازها مستلزم صرف هزینه‌های بسیار بالایی است که همین امر می‌تواند سرعت پیاده‌سازی آن‌ها را نیز بسیار کم کند. این در حالی است که شهرسازی تاکتیکی پروژه‌هایی کوچک اما متعدد را در بر می‌گیرد که پیاده‌سازی آن‌ها با صرف کمترین هزینه ممکن می‌شود. یکی از مهم‌ترین مثال‌ها در این زمینه، کاشت درختان توسط خود شهروندان یا نصب پارکلت‌ها در مقابل فروشگاه‌ها است که ضمن ایجاد بیشترین تغییرات در شهرها، کمترین هزینه را در بر دارد.

مزایای شهرسازی تاکتیکی+ نمونه‌هایی از پروژه‌های مهم

شهرسازی تاکتیکی زمینه را برای انجام آزمایش‌هایی با هدف ایجاد تغییرات دائمی در شهرها به وجود می‌آورد. مدیران شهری گاهی برای پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ مردد می‌شوند زیرا از اثربخشی آن‌ها مطمئن نیستند. با این حال، در شهرسازی تاکتیکی اعمال اقدامات کوچک یا ایجاد تغییرات کم می‌تواند مدیران را از اثربخشی آن‌ها در بهبود کیفیت زندگی شهری آگاه کند و در نهایت به اعمال پروژه‌های بزرگ در شهرها منجر شود.

شهرسازی تاکتیکی مشارکت مردم را به دنبال دارد. بدیهی است که شهروندان بیش از برنامه‌ریزان شهری از مشکلات موجود در محیط زندگی و زیرساخت‌های اطراف خود آگاه هستند. شهرسازی تاکتیکی زمینه را برای مشارکت مردم فراهم می‌آورد و از این طریق می‌تواند بهترین تغییرات را در شهرها به‌وجود بیاورد.

تاکنون مدیران و شهروندان بسیاری در سراسر جهان به پیاده‌سازی پروژه‌های شهرسازی در مناطق خود پرداخته‌اند، با این حال بعضی از این پروژه‌ها با اثربخشی خود به شهرت جهانی دست یافته و توانسته است مانند الگویی برای سایر مردم و برنامه‌ریزان شهری عمل کند. در ادامه به معرفی بهترین پروژه‌های شهرسازی تاکتیکی در سراسر جهان پرداخته می‌شود.

شهرک‌های خودکفا در بارسلونای اسپانیا

شهر دو هزار ساله بارسلونا یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه پایداری شهری به‌شمار می‌رود که از طریق بازپس‌گیری مالکیت خیابان‌ها از خودروها و تبدیل آن‌ها به پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری توانسته است در پیشبرد هدف صفر انتشار کربن بسیار موفق عمل کند. در واقع، مدیران بارسلونا، از شهر مناطقی با قابلیت پیاده‌روی و ممنوعیت تردد خودروها ایجاد کرده‌اند که در آن‌ها مردم به تمام امکانات در نزدیکی محل سکونت خود دسترسی دارند و می‌توانند با اتخاذ تردد سبز تمام نیازهای خود را برطرف کنند. هر منطقه خودکفا در بارسلونا میدان‌های متعدد، مسیرهای پیاده‌روی باکیفیت، باغ‌های زیبا و فضاهای سبز متعددی را در بر گرفته است که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را برای شهروندان خوشایند می‌کند. شهرسازی تاکتیکی مهم‌ترین نقش را در ایجاد مناطق خودکفای بارسلونا ایفا کرد، زیرا در ابتدا بستن خیابان‌ها به روی خودروها را به دنبال داشت و سپس به ایجاد تغییرات کوچک در شهر منجر شد.

مزایای شهرسازی تاکتیکی+ نمونه‌هایی از پروژه‌های مهم

پروژه PIAZZE APERTE در میلان ایتالیا

بارسلونا تنها شهر موفق جهان در پیاده‌سازی پروژه‌های شهرسازی تاکتیکی محسوب نمی‌شود؛ میلان نیز در گرفتن مالکیت خیابان‌ها از خودروها و تبدیل آن‌ها به پیاده‌راه بسیار موفق عمل کرده است. یکی از بهترین پروژه‌هایی که تاکنون در میلان پیاده شده است طرح PIAZZE APERTE بوده است که در سال ۲۰۱۸ به ایجاد ۳۸ میدان عمومی در خیابان‌های کم‌تر مورد استفاده مردم منجر شد. به دنبال پیاده‌سازی این پروژه، نشاط شهروندی در سراسر شهر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت، ضمن این‌که کیفیت هوا بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرد و مهم‌تر از همه این‌که کاهش ترافیک خودرویی، به حداقل رسیدن وقوع سوانح خیابانی را به دنبال داشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر، بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان میلان در ۱۵ دقیقه‌ای محل سکونت خود به میدان‌های عمومی دسترسی دارند و می‌توانند با امنیت خاطر تمام، بدون ترس از عبور و مرور خودروها، اوقات فراغت خود را در آن‌جا سپری کنند.

مزایای شهرسازی تاکتیکی+ نمونه‌هایی از پروژه‌های مهم

تغییر کاربری میدان تایمز نیویورک آمریکا

یکی از بهترین نمونه‌های شهرسازی تاکتیکی در سراسر جهان، تغییر کاربری میدان تایمز در محله منهتن نیویورک و تبدیل آن به پیاده‌راهی بسیار زیبا بوده است. این اقدام به دنبال افزایش ترافیک خودرویی و پیامدهای ناخوشایند ناشی از آن بر کیفیت زندگی شهروندان پیاده شد و ممنوعیت عبور و مرور هر گونه وسیله نقلیه موتوری را به دنبال داشت. اگرچه پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های اطراف میدان تایمز به‌طور موقت انجام شد، با این حال تأثیر آن بر کیفیت زندگی شهروندان به حدی زیاد بود که مدیران تصمیم گرفتند خیابان‌ها را برای همیشه به روی خودروها ببندند.

مزایای شهرسازی تاکتیکی+ نمونه‌هایی از پروژه‌های مهم

کد خبر 641139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.